چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶

به بهانه دهمین سال درگذشت بازیگر هالیوودی

«هیث لجر» نابغه‌ای که زود غروب کرد/ ایفای یک نقش باعث خودکشی هنرمند شد؟

هیث لجر

سینماپرس: «هیت لِجِر» بخاطر اوردوز مواد مخدر جان خود را از دست داد اما متخصصان روانشناسی دلیل اصلی مرگ او را غرق شدن در نقش «جوکر» می‌دانند.

به گزارش سینماپرس، امروز ۱۰ سال از مرگ «هیث لِجِر» پدیده و نابغه هنرپیشگی دنیا می‌گذرد. هنرپیشه‌ای که اگر زود از دست نمی‌رفت می‌توانست همچون «مارلون براندو» جنبشی عظیم در بازیگری ایجاد کند و سطح این هنر را به تنهایی به مراتبی بسیار بالاتر ببرد.

«جِیک گِلِنهال» هنرپیشه که در فیلم «کوهستان بروکبِک» با لِجِر همبازی بود در مراسم دهمین سالگرد درگذشت این هنرمند می‌گوید: هیث لجر واقعا «یک نیروی باورنکردنی» بود که تکرار نخواهد شد و جایش همچنان خالی است.

هیث کلیف اندرو لِجِر (Heathcliff Andrew Ledger) معروف به هیث لِجِر ۴ آوریل،  ۱۹۷۹ در استرالیا به دنیا آمد. این هنرپیشه برنده اسکار شد. او پس از بازی در نقش‌های تلویزیونی در دهه ۹۰، در هالیوود شروع به کار کرد و فیلم‌های او، هم از لحاظ تجاری و هم از دید منتقدان، با موفقیت روبه‌رو بودند.

لجر در دوران بچگی به بازی شطرنج علاقه بسیار داشت و در ۱۰ سالگی برنده مسابقات قهرمانی شطرنج غرب استرالیا شد. نام هیث و خواهرش کیت، از روی نام شخصیت‌های اصلی کتاب «بلندی‌های بادگیر» (هیث کلیف و کاترین) اثر «امیلی برونته» برداشت شده‌است.

او از همان اوان به هنرپیشگی علاقه داشت و با ورود به این عرصه به سرعت پیشرفت کرد.  فیلم تلویزیونی «خانه و دوری» که یکی از موفق‌ترین نمایش‌های تلویزیونی استرالیایی بود و فیلم «سنگ سیاه» ایفای نقش کرد و توانست چهره بازیگری خود را به طور رسمی به نمایش بگذارد. سپس در آخرین سال دهه نود، با بازی در فیلم کمدی «۱۰ دلیلی که من از تو متنفرم»  و همچنین فیلم استرالیایی «دو دست» به کارگردانی «جرجول جردن»، مورد استقبال فراوان قرار گرفت و به ستاره تبدیل شد.

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ لجر به علت بازی در نقش گبریل مارتین فرزند ارشد بنجامین مارتی با بازی «مل گیبسون» در فیلم «میهن‌پرست» و بازی نقش سونی گروتسکی پسر هانک گروتسکی با بازی «باب ثورنتن» در فیلم «توپ هیولا» و بازی‌های برجسته اش در فیلم های The Order، «چهار پر»، «سرگذشت یک شوالیه»، «ند کلی»، «جاکومو کازانووا»، «برادران گریم» و «اربابان داگتاون» به ستاره‌ای مشهور تبدیل شد. در سال ۲۰۰۵ لجر برای بازی در فیلم «کوهستان بروکبِک» جایزه بهترین بازیگر مرد را از انجمن منتقدین نیویورک و انجمن منتقدین سانفرانسیسکو دریافت کرد. همچنین بخاطر بازی در همین فیلم نامزد «گلدن گلوب» و «اسکار» شد.  

پیتر تراورز در مورد بازی هیث لجر در این فیلم چنین اظهار کرد: ایفای نقش خیره کننده لجر معجزه‌ای در بازیگری است. او به خوبی مارلون براندو و شان پَن بازی می‌کند.

سال ۲۰۰۸، لجر نقش هیولای معروف داستان‌های کمیک، «جوکر» در فیلم شوالیه تاریکی (دنباله‌ای بر فیلم بت‌من شروع می‌کند) را بازی کرد. در این فیلم او در مقابل کریستین بیل، هم‌بازی‌اش در فیلم «من آن‌جا نیستم» نقش‌آفرینی کرد. او قرار بود در فیلم تصورات دکتر پارناسوس در نقش تونی در مقابل تام ویتس و کریستوفر پلامر بازی کند. این فیلم در زمان مرگ لجر در مرحله پیش‌تولید بود.  نقش جوکر در فیلم «شوالیه تاریکی» نظر بسیاری از منتقدین را جلب کرد که باعث بردن جایزه «بهترین بازیگر مرد مکمل» در اسکار، گلدن گلوب و بفتای همان سال شد، اما متاسفانه این جوائز بعد از مرگ او اهدا گردید. حتی گفته میشد که در صورت اینکه او زنده بود بازگشتی جزئی در همان نقش را در شوالیه تاریکی برمیخیزد که سومین و آخرین فیلم از سه گانه بتمن است بازی می کرد که با مرگ او از فیلمنامه حذف شد.

براساس گزارش پلیس، ولزین که کمی زودتر از زمان معین قرار ملاقاتش با لجر در ساعت ۳ بعد از ظهر به منزل او رسیده بود با دیدن لجر در آن وضع سریعاً به دوست لجر ماری کیت اولسن تلفن کرده و از او درخواست کمک می‌کند. اولسن که در آن زمان در کالیفرنیا بوده به سرعت نیروهای امنیتی نیویورک را در جریان می‌گذارد و حدود ۱۵ دقیقه بعد ولزین دوباره با اولسن تماس می‌گیرد و اظهار ترس نسبت به مرگ لجر می‌کند سپس ولزین با پلیس تماس می‌گیرد و می‌گوید: آقای لجر نفس نمی‌کشد. با اصرار اپراتور ۹۱۱، ولزین عملیات احیا را انجام می‌دهد اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. متخصصین پزشکی اورژانس هفت دقیقه بعد در ساعت ۳:۳۳ دقیقاً همان زمانی که نیروهای امنیتی توسط ولزین خبردار شده بودند به آپارتمان لجر می‌رسند اما با این حال موفق به احیای دوباره او نمی‌شوند. در ساعت ۳:۳۶ بعد از ظهر، مرگ قطعی لجر اعلام می‌شود و بدن بی‌جانش از آپارتمان خارج می‌گردد.  «هیث لِجِر» بخاطر اوردوز مواد مخدر جان خود را از دست داد لیکن متخصصان روانشناسی دلیل اصلی مرگ او را غرق شدن در نقش «جوکر» می‌دانند.

دو هفته پس از مرگ لجر، مرگ او تصادفی، و بر اثر مسمومیت شدید دارویی در نتیجه مصرف هم‌زمان چندین نوع قرص ضداضطراب و مسکن و خواب‌آور اعلام شد. در گزارش مرکز پزشکی نیویورک آمده‌است که در خون لجر، مقادیری از مسکن‌های اکسیکودون که در اکسیکونتین یافت می‌شود،  هیدروکودون که در ویسودین یافت می‌شود و ضداضطراب‌های دیازپام و الپرزولام که در والیوم و زاناکس و رستوریل وجود دارند و دوکسیلامین پیدا شده‌است.

در واکنش به مرگ هیث، همسر سابقش میشل ویلیامز اعلام کرد که شنیدن این خبر برایش بسیار ناگوار بوده و هواپیمایی برای بازگشت از سوئد به آمریکا گرفته‌است. گفته شده که ویلیامز با شنیدن خبر مرگ هیث، شروع به گریه و فریاد کرده و این اتفاق تأثیر شدیدی بر او گذاشته. همچنین کوین راد، نخست‌وزیر استرالیا در واکنش به این خبر گفت «بسیار دردناک است که ما یکی از بهترین بازیگران کشورمان را در اوائل زندگی‌اش از دست دادیم»، نیکول کیدمن مرگ هیث را یک تراژدی نامید و با خانواده هیث ابراز همدردی کرد، و الن هورن، مدیر و رئیس کمپانی برادران وارنر گفت «جامعه هنر استعداد بسیار بزرگی را از دست داد. هیث بازیگری بزرگ و انسانی استثنایی بود.

همکاران جیک گیلنهال صمیمی‌ترین دوست و همکار لجر سر صحنه فیلم برادرها در نیومکزیکو گفته‌اند که او پس از شنیدن خبر مرگ هیث، تا مدتی گیج بوده و بعد هم بلافاصله برگشته و فقط مدتی بعد برای گرفتن یکی از صحنه‌ها دوباره به نیومکزیکو رفته‌است.  جیلنهالمدتی قبل در جریان فیلم‌برداری یکی از صحنه‌های همین فیلم که در زندان می‌گذشته، مثل زندانیانی که عکس عزیزانشان را به دیوار سلول می‌زنند، به عنوان شوخی عکس لجر را به دیوار زده بوده.

تری گیلیام کارگردان آخرین فیلم لجر به نام تصورات دکتر پارناسوس، برای این که قسمت‌های فیلمبرداری شده از هیث در فیلم باقی بماند و مجبور به حذف آن‌ها نشود، تصمیم گرفت که باقی‌مانده بازی‌های نقش او را به سه قسمت تقسیم کند و به سه بازیگر، یعنی جانی دپ،  جود لاو و کالین فارل بسپارد. به این ترتیب هیث به علاوه این سه بازیگر، در این فیلم مکمل نقش یکدیگر خواهند بود.  قرار بود نقش مکس روکاتانسکی را در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم بازی کند که به دلیل مرگش تام هاردی در آن ایفای نقش کرد.

لجر در آخرین آثار خود بازی در نقش «جوکر» فیلم «بتمن» را تجربه کرد. جک نیکلسون نیز پیشتر از این بازی در این نقش را در کارنامه داشت و گفته بود این نقش تاثیر عجیبی روی روح انسان می گذارد. بعد از آن بسیاری خودکشی لجر را به علت ایفای نقش جوکر در این فیلم دانستند. نقشی که تنها اسکار لجر را برای او به همراه داشت.

هنگامی که جسد هیث لجر ۲۸ ساله در روز ۲۲ ژانویه ۲۰۰۸ در آپارتمانش در نیویورک پیدا شد، جک نیکلسون در اولین واکنش اش گفت: «به‌ او در مورد آخر و عاقبتِ بازی کردن در نقش جوکر هشدار داده بودم». لجر برای بازی در نقش جوکر در فیلم شوالیه ی تاریکی یک ماه خود را در اتاقی حبس و بر روی صدا، شخصیت پردازی جوکر کار کرده بود.

جرد لتو هنرپیشه موفق هالیوودی در مورد نقش جوکر می‌گوید: جوکر یکی از آن‌دسته شخصیت‌ و نقش‌های بسیار سخت است که چیزی حدود ۷۵ سال پیش خلق شده و از آن زمان تا به‌حال بارها توسط بزرگانی مثل هیث لجر بازآفرینی شده است. با اینکه یکی از نقش‌آفرینان جوکر «جک نیکلسون» بوده که از نوابغ سینما محسوب می‌شود لیکن از بازی هیث لجر به عنوان قوی‌ترین ایفای نقش این کارکتر یاد می‌شود.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.