دوشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳

تجلیل از زنده یادان عرصه ادب در جشنواره موسیقی مقاومت

قیصر امین پور و سید حسن حسینی

دومین جشنواره موسیقی مقاومت با تجلیل از بزرگان زنده یادعرصه ادب؛ سید حسن حسینی، قیصر امین‌پور و نصر‌الله به همراه 10 هنرمند عرصه موسیقی در کرمانشاه برگزار می‌شود.


به گزارش خبرنگار موسیقی سینمای ایران، نشست مطبوعاتی دومین جشنواره ملی موسیقی مقاومت صبح امروز با حضور محمد میرزمانی دبیر این جشنواره، قربانی معاون ارزشیابی هنری جشنواره، و نعمتی معاون امور برنامه‌ها برگزار شد.

میرزمانی در ابتدای این نشست با محکوم کردن اهانت به قرآن کریم گفت: اهانت به قرآن نه تنها اهانت به مسلمین جهان است بلکه به تمام ادیان و پیامبران الهی این توهین را تلقی و به شدت آن را محکوم می‌کنیم.

وی در خصوص دومین دوره جشنواره موسیقی مقاومت گفت: این جشنواره 3 تا 6 مهرماه در کرمانشاه برگزار می‌شود که یکی از اهداف کلی این جشنواره تجلیل از هنرمندان و برگزاری آن هر سال در یکی از استان‌ها است. براین اساس امسال از 10 هنرمند پیشکسوت در زمینه آهنگسازی، نوازندگی، شعر و موسیقی مقامی تجلیل خواهیم کرد.

میرزمانی با اشاره به برگزاری این جشنواره در استان کرمانشاه اظهار داشت: یکی از دلایل ما برای انتخاب این استان بر این است که کرمانشاه در دوران 8 سال دفاع مقدس بیشترین لطمه را خورده است، همچنین شناسایی ظرفیت‌های استان‌ها و بارور کردن آنها از دیگر اهداف ما خواهد بود.

دبیر دومین جشنواره ملی موسیقی مقاومت با اشاره به برنامه‌های اجرایی این جشنواره افزود: یک شب از این جشنواره به اجرای قطعات 8 سال دفاع مقدس با تنظیم جدید توسط ارکستر بادی‌کلاسیک به سرپرستی محمدرضا عقیلی و خوانندگی رشید وطن‌ دوست و مهرداد کاظمی اختصاص دارد. همچنین در بخش تجلیل از هنرمندان از محمدرضا جعفری صدابردار موسیقی به خاطر حضور فعالش در عرصه این هنر، مرحوم کیومرث میردادیان و منوچهر پناهی‌نژاد نوازنده ، مهدی شمس نیک‌نام خواننده برجسته آواز جمعی، حاج غلام کویتی‌پور خواننده، محمد میرزاوندی خواننده موسیقی مقامی، رشید وطن دوست و مهرداد کاظمی تجلیل خواهیم کرد.

این آهنگساز بیان داشت: در بخش آهنگسازی از حشمت سنجری به خاطر رهبری ارکستر سمفنونیک تهران و سازنده قطعه "جنگ جنگ تا پیروزی"، ابراهیم نظری تنظیم‌کننده آهنگ‌های جنگی، مهیار فیروز بخت آهنگساز قطعه "ای بسیجی" تقدیر به عمل می‌آید. در بخش شعر نیز از زنده یادان سید حسن حسینی، قیصر امین‌پور و نصر‌الله مردانی به عنوان شاعران فعال و تأثیرگذار دفاع مقدس تجلیل خواهیم کرد.

میرزمانی در خصوص بخش رقابتی این دوره گفت: ما سال گذشته دو هدف را دنبال می‌کردیم یکی تأسیس دائمی دبیرخانه و دیگری بخش بین‌الملل اما متأسفانه هیچ‌کدام انجام نشد. با شناسایی گروه‌های شرکت کننده در جشنواره که از بعد عید نوروز صورت گرفت شاهد این بودیم آثار در خور رقابتی در این عرصه تولید نشده است براین اساس بخش رقابتی را امسال از جشنواره حذف کردیم.
وی در خصوص کیفیت برگزاری این دوره افزود: تمامی دغدغه من بر این بود که به مناسبت سی‌امین سال جنگ تحمیلی به این مقوله بپردازیم براین اساس سعی کردیم از جهات دیگر دومین دوره را بارور کنیم چرا که معتقدم بخاطر عدم حمایت ارگان‌های دیگر و نبود بخش رقابتی نباید جشنواره را تعطیل کرد.

میرزمانی بیان داشت: در اختتامیه دومین دوره جشنواره ارکستر سمفونیک صدا و سیما سه قطعه از ساخته‌های سعید شریفیان، محمد بیگلری پور و بنده را به رهبری محمد بیگلری‌پور اجرا خواهد کرد. قطعه دالاهو به آهنگسازی من در این اجرا که به زمان فارسی و کردی و به خوانندگی جمشید عزیزخوانی خواهد بود به مردم کرمانشاه تقدیم می‌شود. همچنین خوانندگی قطعات بیگلری‌پور و شریفیان را وحید تاج و علی تفرشی به عهده دارند.

در ادامه این نشست نعمتی با اشاره به برنامه‌های این دوره گفت: سوم مهرماه دومین جشنواره موسیقی مقاومت در مزار شهدای کرمانشاه با حضور دست‌اندرکاران موسیقی و مسئولان استان افتتاح می‌شود و در همین روز گروه موسیقی تیام به سرپرستی هادی منتظری و امید نو به سرپرستی امید داورزنی ساعت 19 در سالن انتظار اجرا خواهند داشت. روز دوم جشنواره در سانس اول که ساعت 16 خواهد بود گروه موسیقی سنتی آوا به سرپرستی ابراهیم احمدی و آوای بیستون به سرپرستی علی احمدی و یک گروه تنبور نواز به روی صحنه خواهند رفت. در سانس دوم که از ساعت 19 خواهد بود گروه مقام چیلر از بندر ترکمن به سرپرستی تاج‌وردی پیکر و گروه تنبورنوازان مهرگان به روی صحنه می‌روند.

وی افزود: سومین روز جشنواره به اجرای ارکستر بادی سمفونیک اختصاص دارد که آثاری از قطعات دفاع مقدس را به خوانندگی رشید وطن‌دوست و مهرداد کاظمی اجرا می‌کنند.اختتامیه این جشنواره نیز روز ششم مهرماه با حضور مسئولین جشنواره با سخنرانی مسئولین جشنواره و اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیما برگزار خواهد شد.

میرزمانی در پایان اظهار داشت: حمیدرضا شاه‌آبادی معاون هنری ارشاد از اولین روزهای حضور خود در معاونت هنری ارشاد تأکید بر این داشتند که گنجینه قوی از آثار دفاع مقدس را داشته باشیم بر این اساس قرار شد در دبیرخانه این آرشیو تأسیس شود که به دنبال این اتفاق بنیاد شهید و معاونت پژوهش و امور فرهنگی برای کمک در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

دومین جشنواره موسیقی مقاومت توسط معاونت هنری ارشاد و با همکاری انجمن موسیقی 3 تا 6 مهرماه به دبیری محمد میرزمانی در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.