یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۱

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

جشنواره سی و ششم نشان دهنده نفوذ و رشد انحراف و ابتذال در فرهنگ و سینمای کشور بود/ صدا و سیما با مسئولان برگزارکننده جشنواره هم صدا شد!

سینماگران و جشنواره بی رمق، کمرنگ و یخ زده فجر!/۸

جبار آذین در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی دریاچه ماهی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما پس از اتمام سی و ششمین جشنواره فیلم فجر که به زعم بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران جشنواره ای بی رمق، کمرنگ و یخ زده بود گفت: حضور افراد اشتباهی در پست های سینمایی باعث شد تا جشنواره از مسیر اصلی سینما و فرهنگ جامعه فاصله بسیاری بگیرد به نحوی که در جشنواره سی و ششم نشانی از «فجر» و «انقلاب اسلامی» وجود نداشت!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پیدایش جشنواره فیلم فجر به انگیزه نمایش دستاوردهای سالانه سینما، سمت دهی به رونق تولید فیلم در کشور و سوق دادن سینما در کنار ارزش های جامعه به سوی ایجاد سینمای نوین و ملی کشور و همچنین راهگشایی برای حضور سینماگران نسل انقلاب و حضور جهانی سینمای ایران شکل گرفت و تا سال ها به رغم کمبودها و افت و خیزها این روند دنبال می شد اما در سال های اخیر به دلیل شدت گرفتن نگاه ها و برخوردهای سیاسی در فضای سینما عملکردهای گروه هایی از سینماگران شکل سیاسی به خود گرفت و از نگرش فرهنگی دور شد. این مسیر که نماد برجسته آن در تولیدات سالانه و جشنواره مشخص بود به دلیل بازی های سیاسی و جایگزین شدن افراد اشتباهی در پست های سینمایی از مسیر اصلی سینما و فرهنگ جامعه فاصله بسیاری گرفت به گونه ای که در تمام ارکان سینمای کشور شاهد تغییرات منفی فراوان شدیم.

آذین خاطرنشان کرد: شاخص ترین نمود این تغییر رو به سقوط دور کردن جشنواره فیلم فجر سابق از ارزش ها و آرمان های «فجر» و «انقلاب اسلامی» و تخریب آن از شمایل جشنواره به ۲ جشن پاره بی خاصیت بودجه برباد ده شد! از این پس در ۳ دوره اخیر آنچه در فضای جشن پاره های به اصطلاح ملی و جهانی به ظهور رسید هیچ سنخیتی با گذشته آن و دستاوردهای فرهنگی و سینمایی کشور نداشت و مدیران اشتباهی آن بر اساس سیاست های گروهی و جناحی و نه ملی و مردمی با ساختار و محتوای سینما و به ویژه جشنواره بازی کردند و هرآنچه بلا بود بر سر آن آوردند به گونه ای که در ۳ دوره اخیر و به ویژه دورهمی تازه پایان یافته دیگر هیچ چیز سر جای خود نبود.

وی با بیان اینکه تغییرات مکرر غیرکارشناسانه و اختصاص جوایز بی ربط و بخش های نامربوط و دورکردن فیلم های مستقل و ارزشی از بطن و حاشیه آن نمود بارز داشت گفت: این روند که ریشه در نگرش غیر سینمایی دارد افزون بر ساختار پیشین جشنواره مضامین آن را هم دچار نقصان و انحراف کرده است. نمای عمومی دورهمی برگزارشده امسال نشانگر پایبند نبودن برگزارکنندگان آن به اهداف نخستین جشنواره و سیاست های پیشین آن است به گونه ای که تغییرات و آشفتگی و نابسامانی های آن که نشأت گرفته از نگاه های جناحی بود علاوه بر آنکه موجودیت سینما را زیر سوأل برد هجمه ای گسترده بر ضد ارزش ها را به نمایش گذاشت.

آذین تأکید کرد: از همین رو دورهمی کنونی نه تنها هیچ ارتباطی با جشنواره به نسبت استاندارد سابق فیلم فجر ندارد که نمایشگر توانایی ها و بضاعت سینمای کشور نیست و تنها می تواند نشان دهنده نفوذ و رشد انحراف و ابتذال در فرهنگ و سینمای کشور باشد؛ متأسفانه در گسترش این کاستی ها و نواقص، دوستان و همسوهای دست اندرکاران سینمای دولتی در بعضی از دستگاه ها، رسانه ها و حتی صدا و سیما با آن ها هم صدا شده و در مقابل ارزش ها و آرمان های فرهنگ و هنر و سینما و جامعه جبهه گرفته اند که این به معنای سقوط عرصه های فرهنگ و هنر در دامان خودمحوری ها، گروه گرایی ها و دور شدن از تعلقات و خواسته های مردم و مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی سپس با اشاره به یکی از برنامه های تلویزونی که در ایام جشنواره روی آنتن رفت و مجری و منتقدان حاضر در آن برنامه بارها مورد انتقاد و نکوهش شدید بسیاری از منتقدان سینما، اهالی رسانه و... قرار گرفتند اظهار داشت: در سمت و سو دادن به هجمه ها علیه ارزش ها توسط برخی از یاران مخالفان سینمای نوین کشور کار به جایی رسید که در یک برنامه به اصطلاح سینمایی در تلویزیون دست به هجو و تمسخر و بی احترامی به بخشی از سینمای ملی و دینی که مبنای آن انقلاب و دفاع مقدس است زده شد و آگاهانه بر نقش تخریب گرانه آن توسط نامجریان بی سواد سینمایی ضربه هایی هفت گانه به پیکره چاک چاک فرهنگ و هنر کشور و آرمان های شهدا و ادامه دهندگان راه آن ها وارد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.