شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱

سینماگران و بررسی جایگاه هنر انقلاب در سینما؛

از انتقاد به تولید آثار ضد ارزشی تا تأکید بر توجه به فرمان «آتش به اختیار» برای هنرمندان متعهد/ پرداختن به هنر انقلاب از نان شب هم واجب تر است!

توکلی-کاسبی-الماسی-بیدل-سیدزاده

سینماپرس: به بهانه هفته هنر انقلاب اسلامی تعدادی از هنرمندان با انتقاد از وضعیت بغرنج فعلی حوزه فرهنگ و هنر و تولید آثار ضد ارزشی در سینمای ایران تأکید کردند همه هنرمندان متعهد و انقلابی و ارزشی باید به فرمان «آتش به اختیار» توجه کرده و با تمام قوا وارد میدان شوند. این هنرمندان همچنین متذکر شدند به کارگیری مسئولان و هنرمندان متعهد و انقلابی راهکاری برای احیای هنر انقلاب اسلامی در سینماست.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، هنر انقلاب هنری است که از انقلاب اسلامی متأثر بوده و همراه با فضای فرهنگی آن انقلاب شکوهمند متولد شد و شاید در ظاهر امر در دوران ۸ سال دفاع مقدس به اوج خود رسید؛ اما جامعیت این هنر ارزشی و مردمی به حدی گسترده است که با گذشت دهه ها، همچنان قابلیت بروز و پرورش هنرمندان و جوانان علاقمند به خود را داراست؛ هر چند که متأسفانه در سالیان مختلف با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده و گاه به دلیل نوع نگاه و اندیشه های حاکم بر مدیران دولتهای مختلف به فراموشی سپرده شد و به جای آن هنر متأثر از فرهنگ غرب در کشور جولان داده است!

سینماپرس با هدف چگونگی تقویت هنر انقلاب در عرصه سینما و دلایل عدم توجه به این بخش از هنر ایران اسلامی، با ۵ تن از سینماگران و کارشناسان آقایان: هوشنگ توکلی، محمد کاسبی، جهانگیر الماسی، داود بیدل و سیدسعید سیدزاده داشته است که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب نقل شده است.

توکلی: امروزه آثار ضدانقلابی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند!/ خانه نشینی هنرمندان متعهد انقلابی بخشودنی نیست

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: متأسفانه در حال حاضر ما با شرایطی در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم که به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست بنده شخصاً متأسفم که امروزه آثار ضدانقلابی بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و نمود پیدا می کنند اما خبری از آثار ارزشی و انقلابی نیست. هنر انقلاب اسلامی شاید در واژه کوچک باشد اما در معنا مجموعه ای از مفاهیم ارزشمند و بزرگ است که متولیان فرهنگی و هنری باید به آن توجه جدی و ویژه ای داشته باشند و توجه به این مفاهیم ارزشمند را در رأس کارهای خود قرار دهند.

کاسبی: مسئولان جامه ی «هنر» را کثیف کرده اند/ وقتی فیلم های امروز سینمای کشور را تماشا می کنم حالم بد می شود

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت تقویت جایگاه این هنر ارزنده گفت: هنر از هر جهت سالم و دارای ارزش است، خود هنر مقدس است چه برسد به آنکه در کنار آن واژه انقلاب نیز قرار بگیرد در آن زمان قطعاً همه چیز زیبا خواهد بود و هیچ چیز زشتی در هیچ ذهن و تفکری نمی تواند خطور کند اما متأسفانه آنچه امروزه به اسم هنر به خورد مخاطب و مردم می دهند هنر نیست و مسئولان جامه «هنر» را کثیف و آلوده کرده اند. متأسفانه زمانی که به آثار هنری کشورمان به خصوص در حوزه های تصویری و بالاخص حوزه سینما نگاه می کنیم متوجه می شویم که هیچ نشانی از سلامت و ارزش در اغلب آن ها وجود ندارد، متأسفانه متوجه می شویم که هیچ لباسی برای قد و قامت رشید هنر ارزنده انقلاب دوخته نشده و دست هایی چرک هنر را کثیف کرده اند.

الماسی: در شرایط فعلی پرداختن به مفهوم هنر انقلاب اسلامی از نان شب هم واجب تر است/ سینما و تلویزیون نباید آب به آسیاب دشمن بریزند!

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت تقویت آن گفت: در شرایط فعلی پرداختن به مفهوم هنر انقلاب اسلامی با تمامی توان از نان شب هم واجب تر است چرا که ما از یک سو با تهاجم فرهنگی دشمنان قسم خورده مان مواجه هستیم و از سوی دیگر برخی افراد از درون کشور نیز با برخی تولیدات شان در راستای اهداف انقلاب عمل نمی کنند و بیشتر برای خوش آمد غربی ها فعالند. سازمان صدا و سیما زبان گویای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ این سازمان باید همواره در پی آن باشد تا بر اساس اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی مبادرت به تولید و پخش فیلم و سریال کند اما متأسفانه ما گاهی اوقات شاهد نمایش تولیداتی در تلویزیون هستیم که در راستای منافع انقلابی نیستند به عنوان نمونه در همین اواخر سریالی را شاهد بودیم که مردم را تشویق می کرد اگر نان شب هم ندارند همه زندگی خود را به آتش بکشند و در این شرایط بغرنج اقتصادی به کشورهای اطراف سفر کنند و پول کشور را تبدیل به دلار کرده و آن را در ترکیه و امثال ترکیه و کشورهای اطراف خرج کنند!

بیدل: آرمان و اهداف انقلاب شکوهمند اسلامی باید از طریق آثار هنری اعم از سینما، تئاتر، موسیقی و تجسمی به نسل بعد منتقل شود

داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت تقویت آن گفت: تبیین مفاهیم ارزشی هنر انقلابی و دستیابی به یک مانیفست ضروری است اما متأسفانه طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما شاهد هیچ گونه پژوهش عمیق و جدی از سوی مسئولان فرهنگی و هنری کشور برای دستیابی به این هدف مهم نبوده ایم. انقلاب اسلامی یک مانیفست، آینده نگری و عمقی دارد که همه آن ها باید در آثار هنری متبلور شوند؛ ما مردمی هستیم که حدود ۴۰ سال قبل با هدفی مشترک انقلاب کردیم و همه جهانیان را به شگفتی واداشتیم از این رو باید با دغدغه مندی نسبت به انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم آن کاری کنیم که این حرکت و رویداد بزرگ هرگز فراموش نشود.

سیدزاده: فرزندان دلسوز انقلاب باید به فرموده رهبری به صورت «آتش به اختیار» هنر انقلاب را احیاء و از آن حراست کنند

 سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در رابطه با جایگاه هنر انقلاب اسلامی در سینمای کشور و ضرورت تقویت آن گفت: فرزندان دلسوز انقلاب باید به فرموده رهبری به صورت «آتش به اختیار» هنر انقلاب را احیا و از آن حراست کنند چرا که متأسفانه از سوی مسئولان تدبیری برای احیای این هنر ارزنده صورت نگرفته و مدت ها است نشانی از هنر انقلاب اسلامی دیده نمی شود. حضرت آقا با تدبیر و درایت و آینده نگری کامل سال گذشته مسأله مهم «آتش به اختیار» را مطرح کردند؛ این وظیفه یکایک دلسوزان و دغدغه مندان و سینه سوختگان نظام و انقلاب اسلامی است که برای حفظ و اشاعه ارزش ها و آرمان های انقلاب شکوهمند اسلامی به صورت «آتش به اختیار» عمل کنند و نگذارند که فرهنگ و هنر کشور به دست افرادی بیفتد که عرقی به نظام و انقلاب ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.