چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۹

دلایل موفقیت «میلیونر زاغه نشین»

ای. آر رحمان در نشست خبری

سینماپرس: نشست خبری «ای. آر رحمان»، آهنگساز اسکاری کشور هندوستان در «گذر اجتماعات» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری ای. آر رحمان، آهنگساز اسکاری کشور هندوستان چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در «گذر اجتماعات» سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با استقبال خوب خبرنگاران همراه شد و در آن مباحثی درباره تجربیات کاری ای. آر رحمان، نوع موسیقی این آهنگساز، جایزه اسکار و… مطرح شد.

امیر پوریا این نشست خبری را با سوالی درباره تغییر اسم ای. آر رحمان از ای. اس دلیپ کمار به نام فعلی‌اش شروع کرد و رحمان نیز پاسخ داد: من در یک خانواده هندو به دنیا آمدم اما پس از مدتی خانواده‌ام تغییر مذهب دادند و مسلمان شدند به همین دلیل نامم به ای. آر رحمان تغییر کرد.

پوریا درباره تاثیر آهنگسازی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» بر جایگاه بین‌المللی رحمان پرسید و رحمان نیز گفت: اولین کار بین‌ المللی من تئاتر موزیکال  «خواب‌های بمبئی» بود اما در آن زمان دنیا هنوز آماده پذیرش این اثر نبود. سال ۲۰۰۸ که آهنگسازی فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» انجام شد دنیا آمادگی پذیرفتن این اثر را داشت و به همین دلیل این اثر در آن سطح معروف شد.

امیر پوریا در سوال بعدی‌اش از نحوه آهنگسازی رحمان برای فرهنگ‌های دیگر مانند ایران و چین سوال کرد که با این پاسخ رحمان رو به رو شد: زمانی که کودک بودم به موسیقی‌های کشورهای مختلف مانند موسیقی‌های عربی و آفریقایی گوش می‌کردم به همین دلیل زمانی که برای کشورهای مختلف موسیقی می‌سازم این اتفاق به شکل خود به خود پیش می‌رود. ممکن است این جمله کلیشه به نظر بیاید اما موسیقی زبان خاصی ندارد و فقط مربوط به یک فرهنگ نیست.

رحمان درباره ترکیب سازهای سنتی با موسیقی دیجیتال در آثار مختلفش اظهار کرد: این بستگی به سوژه و نظر کارگردان فیلم دارد برای مثال دنی بویل به موسیقی پاپ علاقه‌ زیادی دارد و در بعضی از صحنه‌ها می خواست که داستان با موسیقی جلو رود. من خودم به موسیقی‌های کامپیوتری و سنتی به شکل همزمان علاقه مندم.

این آهنگساز افزود: لزومی ندارد برای ساخت موسیقی یک فیلم سر فیلمبرداری آن حضور داشته باشم اما همواره هنگام صداگذاری حضور دارم چرا که در بعضی موارد از بخش‌های مهم موسیقی چشم‌پوشی می‌شود و من از این کار جلوگیری می کنم.

او درباره موفقیت‌های گسترده فیلم «میلیونر زاغه نشین» هم گفت: سیستم جایزه دادن پیچیده است اما همیشه شرایط فرهنگی و روحی یک جامعه روی جایزه تاثیر می‌گذارد. زمانی که فیلم «میلیونر زاغه‌نشین» منتشر شد آمریکا در بحران اقتصادی بود و این باعث شد شرایط برای ارائه این فیلم خیلی مساعد باشد. البته در این که آن فیلم و موسیقی‌اش آثار بسیار خوبی بودند شکی نیست.

رحمان در جواب به سوالی در رابطه با معرفی آهنگساز و کارگردان‌ مورد علاقه‌اش از افرادی مانند انیو موریکونه، جان ویلیامز نام برد و کیشلوفسکی و مجید مجیدی را به عنوان کارگردان‌های مورد علاقه‌اش عنوان کرد.

در پایان یکی از خبرنگار سوالی در مورد نحوه همکاری‌اش با مجید مجیدی برای ساخت موسیقی فیلم «آن سوی ابرها» عنوان کرد و رحمان گفت: در فیلم دومی که با آقای مجیدی همکاری کردم از روز اول فیلمبرداری در صحنه حضور داشتم. علاوه بر این طرز فکر مجیدی را پس از همکاری اول می‌شناختم اما با این حال بازهم فشار زیادی روی آقای مجیدی و من برای ساخت موسیقی این اثر وجود داشت البته ارزش داشت چون کار خوبی ساخته شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.