شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳

راهکار حمایت از کالای ایرانی در سینما و تلویزیون/۱۰

منبتی: سینما برای حمایت از محصولات ایرانی تاکنون کاری انجام نداده است/ ارشاد به آثاری که محصولات خارجی را تبلیغ می کنند مجوز ندهد

سیدهادی منبتی

سینماپرس: سیدهادی منبتی کارشناس فرهنگی و مدیرعامل اسبق موسسه تصویرشهر در پی نامگذاری سال ۹۷ به عنوان «حمایت از کالای ایرانی» گفت: سینما برای حمایت از محصولات و کالای ایرانی تاکنون هیچ کاری انجام نداده است و این اتفاق در صورتی است که سینما و تلویزیون به دلیل تأثیر عمیقی که روی مردم می گذارند رسالت سنگینی بر عهده دارند تا همگان را به سمت حمایت از محصولات داخلی ترغیب و تشویق کنند نه اینکه به هر وسیله ممکن مردم را به سمت فرهنگ و یا محصولات خارجی بکشانند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نیازهای داخلی ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدودی در تلویزیون تأمین شده است و ما از نظر کمی و کیفی با آثاری مواجه بوده ایم که کالای ایرانی و فرهنگ ایرانی داشته اند اما متأسفانه این امر در سینما به طور کل وجود ندارند. ما اغلب شاهد تولید و اکران فیلم هایی هستیم که یا اسپانسرهای خارجی دارند و به همین دلیل محصولات شان در فیلم ها تبلیغ می شود و یا اینکه کسانی که سازنده این‌ آثار هستند وامدار فرهنگ غربی هستند و دیدگاه ها و فرهنگ غربی را تبلیغ می کنند.

منبتی با بیان اینکه وزارت ارشاد به آثاری که محصولات خارجی را تبلیغ می کنند به هیچ عنوان نباید مجوز پخش دهد تصریح کرد: ما نیازمند یک سیاست گذاری اصولی و لازم الاجرا در این زمینه هستیم و نباید اجازه دهیم تا برخی افراد هر کاری که دلشان می خواهد انجام دهند! ‌ واقعا در هیچ کشوری ما نمی توانیم شاهد این اتفاق باشیم که به نفع کشور دیگر محصول فرهنگی تولید می کنند و این اتفاق تنها در کشور ما در جال وقوع است.

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این سوأل که به عقیده شما اکران فیلم های خارجی در سینمای کشور تا چه میزان می تواند به تولیدات داخلی لطمه بزند اظهار داشت: ما در ابتدای امر باید آنقدر سالن سینما در کشورمان داشته باشیم که کفاف و گنجایش آثار متعدد سینمایی خودمان را داشته باشد و همه فیلم های ایرانی باید بتوانند در شرایطی مطلوب اکران شوند و اگر این اتفاق رخ بدهد و فیلمی پشت در اکران نماند و ما سالن های خالی داشته باشیم آن وقت اشکالی ندارد که برخی از سالن ها به نمایش فیلم های خارجی اختصاص داده شوند.

وی در پایان این گفتگو افزود: نکته حائز اهمیت آنجا است که مدیران ما باید بدانند که اصولا مردم کشور ما بیشتر به تماشای فیلم های ایرانی علاقه دارند و از این رو باید همه اهتمام خود را به کار گیرند تا فیلم هایی در شأن مردم عزیز کشورمان و متناسب با فرهنگ و هویت ملی و دینی مان ساخته و تولید شود و امیدوارم دغدغه حمایت از ایرانی و کالای ایرانی در یکایک مسئولان کشور و به ویژه مسئولان و دست اندرکاران بخش مهم فرهنگ به وجود آید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.