دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲

بازگشت با دستان خالی؛

فرهادی فقط با حاشیه و هیاهو موفق است!

اصغر فرهادی در جشنواره فیلم کن ۲۰۱۸

سینماپرس: دست دادن با پنه‌لوپه کروز و گرفتن بازوی او نمی‌تواند هیچ جنجالی در داخل بیافریند در نتیجه، فرهادی باید منتظر یک ۸۸ دیگر، یک احمدی نژاد و یا یک اشتباه دیگر از سوی ترامپ باشد.

به گزارش سینماپرس، در هفتاد و یکمین دوره  جشنواره فیلم کن آثاری از جعفر پناهی و اصغر فرهادی در این جشنواره حضور پررنگی داشتند. این دو کارگردان ایرانی برای رسیدن به نخل طلای کن رقابت می‌کردند. فیلم «همه می‌دانند» به کارگردانی فرهادی در افتتاحیه جشنواره کن به نمایش درآمد، فیلم «سه رخ» به کارگردانی جعفر پناهی جایزه بهترین فیلمنامه را به صورت مشترک با فیلم «لازاروی خوشحال» ساخته آلیس رورواچر دریافت کرد.  

در این جشنواره طیف گسترده‌ای از رسانه‌های طراز اول دنیا پیش بینی می‌کردند که اصغر فرهادی با فیلم اسپانیایی زبان «همه می‌دانند» توفیقات بزرگی را در این جشنواره کسب خواهد کرد اما آخرین ساخته فرهادی هیچ آورده‌ای برای این کارگردان در این جشنواره نداشت. فرهادی اغلب توفیقاتش را از راه حواشی سیاسی اطرافش کسب کرده است. اگر مسیر فیلمسازی این کارگردان را به شکل دقیقی بررسی کنیم، درخواهیم یافت التهابات سیاسی سال ۸۸ در مسیر توفیقات فرهادی نقش بسیار جدی داشته است. فراموش نکنیم پس از وقایع سال ۸۸، انتشار ویدئویی از فرهادی در حمایت خیابانی از جنبش سبز، حضور در مراسم محسن روح‌الامینی و سایر کشته شدگان یا جانباختگان سال ۸۸، نمود بین‌المللی‌تری از فرهادی ارائه کرد. کما اینکه اعضای آکادمی اسکار سال ۱۳۸۷  دو روز پس از برگزاری این مراسم به ایران سفر کردند تا یک فیلمساز ایرانی برگزیده را انتخاب کنند تا سهم ایران از سوی این آکادمی سینمایی پرداخت شود. همان زمان دیدن درباره الی، این انگیزه را تقویت کرد که این فرد برگزیده همان اصغر فرهادی است.

اما در روزهای ملتهب پسا ۸۸، رفتار هنرمندان ایرانی در خارج از مرزها زیر ذره بین قرار گرفته بود و اظهارات اصغر فرهادی در جشن خانه سینما در حمایت از جعفر پناهی و محسن مخملباف به لغو پروانه ساخت فیلم جدایی منجر شود و همین رفتار از سوی معاونت سینمایی وقت، با اینکه یک بده بستان پنهان بود اما اسکار را در دامان فرهادی گذاشت. این نکته را نباید فراموش کرد که فشار رسانه‌های داخلی و برجسته شدن توسط رسانه‌های خارجی همواره بر توفیقات سیاسی - سینمایی فرهادی خواهد افزود.

هنوز زمان چندانی از دریافت دومین اسکار فرهادی نمی‌گذرد و قانون جنجالی ترامپ برای عدم سفر اتباع ایرانی به خاک ایالات متحده دومین اسکار را برای فرهادی به ارمغان آورد. در شرایط کاملا عادی و بدون هیچ دعوای سیاسی، فیلم‌های اصغر فرهادی آثاری بسیاری معمولی هستند که دوبار دیدن آن‌ها،   تماشاگر را بشدت خسته می‌کند و عدم توفیق «همه می‌دانند»  اصغر فرهادی در جشنواره کن و فیلم خوک مانی حقیقی در جشنواره برلین، نشان می‌دهد فیلمسازان ایرانی مثل گذشته نمی‌توانند در جشنواره‌های سینمایی بدون هیچ حاشیه سیاسی توفیقی کسب کنند. دست دادن با پنه‌لوپه کروز و گرفتن بازوی او نمی‌تواند هیچ جنجالی در داخل بیافریند در نتیجه، فرهادی باید منتظر یک ۸۸ دیگر، یک احمدی نژاد ویا یک سوء رفتار از سوی ترامپ باید تا توفیقات گذشته را تکرار کند.

*مشرق

نظرات

  • حسین ۱۳۹۷/۰۳/۰۱ - ۱۵:۴۴
    0 0
    به قول آقای فراستی مقوا سازان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.