چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

تحریم افطاری رئیس جمهور و سیاسی کاری خانه سینما؛

از توسل به فریب کاری تا التماس به هنرمندان/ خانه سینما نهادی صنفی یا باشگاهی سیاسی برای عرض چاکری به یک جریان سیاسی!

حسن روحانی

سینماپرس: روز گذشته پس از آنکه بسیاری از چهره های شاخص فرهنگی و هنری تأکید کردند به مراسم افطاری رئیس جمهور نخواهند رفت و موج گسترده اعتراضات آن ها حتی باعث موضع گیری سخنگوی دولت نیز شد، خانه سینما که طی تمام سال های پس از بازگشایی اش بدل به نهادی برای فعالیت های حزبی و سیاسی شده با انتشار بیانیه ای سعی نمود فضای این تحریم را بشکند.

به گزارش سینماپرس در بیانیه خانه سینما آمده است: «ما هیأت مدیره خانه سینما دعوت افطار ریاست جمهور کشور عزیزمان را اجابت می کنیم و به همکاران گرانقدرمان پیشنهاد می کنیم به اندرز استاد مشایخی که ما را به همدلی و وحدت در این ایام پرآشوب فرا می خواند گوش دل بسپاریم»؛ این اتفاق در حالی است که جمشید مشایخی در ساعات اولیه بامداد امروز چنین بیانیه ای را تکذیب کرده و اعلام کرد هرگز به مراسم افطاری حسن روحانی نخواهد رفت. خانه سینما پیش از این نیز ثابت کرده بود که یک نهاد صنفی برای تأمین خواسته ها و نیازهای اولیه سینماگران نیست؛ این اتفاق همواره با تأیید بخش اعظمی از اهالی برجسته و نامدار سینمای کشور بوده و سینماگران مستقل و آزاده همواره به این مسأله مهم واکنش نشان داده اند و خواستار پاسخگویی جدی مسئولان خانه سینما بوده اند. این بار اما دست هیأت مدیره خانه سینما و مدیرعاملش بیش از پیش برای سایرین «رو» شده است؛ مسئولان این نهاد به اصطلاح صنفی به جای آنکه از دولت برای تأمین نیازهای اولیه سینماگران مطالبه گری داشته باشند این روزها بدل به نهادی برای عرض چاکری به رئیس جمهور شده اند و در واقع میتینگی تشکیل داده اند تا در آن ضمن فعالیت های سیاسی به نفع جناح اصلاح طلب، منافع وافری را از آن خود کنند!؛ اتفاقی که باعث شده این نهاد به شدت از مسیر اصلی خود منحرف شود.

روز گذشته و پس از آنکه کمپین هنرمندان با عنوان «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت» فعالیتش از فضای مجازی فراتر رفت و واکنش نوبخت سخنگوی دولت را در پی داشت، مسئولان خانه سینما خبری را از قول جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور منتشر کردند؛ و جمشید مشایخی سیرک مسخره آن ها را با انتشار یک پیام در صفحه شخصی خود به هم ریخت.

در این بیانیه از قول جمشید مشایخی آمده بود: «زمانه، زمانه وحدت و همدلی است. فرزندان من، ما همه اهل فرهنگ و هنر هستیم! اهل دل هستیم. در این وانفسای توطئه ها بر سفره افطار ریاست جمهور دم از وحدت و همدلی می زنیم!»

پس از انتشار این بیانیه مسئولان خانه سینما نیز فوراً با انتشار یک پیام که به صورت گسترده برای اهالی سینما و رسانه پیامک شد اعلام کردند: «ما هیات مدیره خانه سینما، دعوت افطار ریاست جمهور کشور عزیزمان را اجابت می کنیم وبه همکاران گرانقدرمان پیشنهاد می کنیم به اندرز استاد مشایخی که ما را به همدلی و وحدت در این ایام پرآشوب فرا می خواند گوش دل بسپاریم. روزهای سخت با رفاقت آسان می شود.»

این اتفاق باعث واکنش های بسیاری در فضای مجازی شد به نحوی که بسیاری از هنرمندان از حرکت جمشید مشایخی تعجب کردند؛ اما در ساعات اولیه بامداد امروز مشایخی با انتشار یک متن در صفحه شخصی خود نوشت: «تکذیب افطاری ریاست جمهوری؛ ضمن سپاس فراوان از دعوت حضرات، در وضعیت کنونی که اقتصاد مملکت در تلاطم می باشد و وضع معیشتی ملت بزرگ ایران نابسامان می باشد رفتن به ضیافت افطاری هیچ دردی را دوا نمی کند و فقط یک تظاهر در جامعه ما می باشد. بنده به احترام ملت ایران که هرچه دارم از آن ها است در این مراسم شرکت نخواهم کرد. #ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت!»

تکذیبیه جمشید مشایخی باعث شد تا از ساعات اولیه صبح امروز مسئولان خانه سینما که به دست و پا زدن بیفتند و پیام هایی از سوی دیگر اهالی فرهنگ و هنر را به صورت گسترده در صفحات خود و وابستگان شان منتشر کنند که مثلاً فلانی از این ضیافت افطار حمایت کرده است! غافل از آنکه دیگر حنای شان هیچ رنگی برای سینماگران و رسانه های مستقل و آزاده که وابستگی مالی و سیاسی و جناحی به آن ها ندارند نخواهد داشت!

امروزه هنرمندان تأکید دارند سیاست های به شدت غلط فرهنگی و اقتصادی حسن روحانی باعث شده تا کشور به طرز بی سابقه ای دچار بحران شود. وضعیت بسیار وخیم معیشتی تعداد کثیری از هم وطنان و از سوی دیگر محدودیت های گسترده ای که دولت وی عامل اصلی آن است باعث شده تا اغلب کسانی که تا سال قبل او را بهترین گزینه برای ریاست جمهوری می دانستند اینک پشیمان، افسرده حال و درمانده شوند.

همچنان در حالی که چند ساعتی تا مراسم ضیافت افطاری رئیس جمهور بیشتر باقی نمانده موجی عظیمی از هنرمندان هر لحظه اعلام می کنند که به این مراسم نخواهند رفت؛ علاوه بر تعدادی کثیری از اهالی قلم و موسیقی، سینماگرانی همچون: امین تارخ، فریبا کوثری، کاوه سجادی حسینی، رضا داوودنژاد، احمد ایراندوست، چیستا یثربی، کتایون ریاحی و... نیز طی ساعات اخیر به خیل هنرمندان تحریم کننده این رویداد پیوسته اند.

این در حالی است که پیش از این هنرمندانی همچون: پرویز پرستویی، فاطمه گودرزی، مهناز افشار، شهره سلطانی، برزو ارجمند، بهاره رهنما، علی جلیلوند، وحید جلیلوند، شهرام لاسمی، امیرحسین رستمی، حمیدرضا آذرنگ، شیلا خداداد، مازیار میری، سپیده گلچین، بهار ارجمند، سارا بهرامی، امیر سیدزاده، مریم بوبانی، فلور نظری، مریم دوستی، احسان کرمی، پرستو گلستانی، آناهیتا همتی، مهرناز دبیرزاده، فرمان فتحعلیان، رامین اوحدی و... اعلام کرده بودند به این مراسم نخواهند رفت.  

در این میان برخی از هنرمندان مانند امین تارخ جملات جالبی خطاب به حسن روحانی نوشته اند؛ تارخ در صفحه شخصی خود نوشته است: «آقای روحانی؛ جشن گرفتیم و پایکوبی کردیم، آن هنگام که به شما رأی دادیم، مراسم افطار شرکت در جشن است ما اکنون در عزای رأی مان نشسته ایم. تنهای مان بگذارید»

رضا داوودنژاد نیز با انتشار یک تصویر که در آن کلماتی مانند: «سانسور، ممنوع الخروج، اختلاس، فیلتر، ممنوع الورود، ممنوع التصویر، دلار، زندگی روزمره مردم، توقیف، تلگرام، برجام، ناصر ملک مطیعی، بهروز وثوقی» و... درج شده بود. تأکید کرد: «عصبانی هستم و به افطاری رئیس جمهور نمی روم»!

در همین رابطه بخوانید:

نه هنرمندان به حسن روحانی ۳ سال قبل از ۱۴۰۰/ وقتی سیاست های غلط دولت صدای سلبریتی های حامی خود را نیز در می آورد!

نظرات

  • ۱۳۹۷/۰۳/۰۹ - ۱۶:۲۸
    0 1
    دل تان را به نفاق خوش نکنید خودتان هم درش می افتین
  • ۱۳۹۷/۰۳/۱۰ - ۱۸:۰۶
    0 1
    مرحوم ملک مطیعی ممنوع التصویر نبود . وقتی هم چند سال پیش در فیلم عطشانی بازی کرد ، فیلم شکست گیشه ای بدی خورد . حتی تیم آن فیلم کلی فکر می کردند با آمدن ملک مطیعی فیلمشان در گیشه پیروز می شود که برعکس شد …الان یک سری می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند . یک سری هم جو زده هستند .
  • Reza ۱۳۹۷/۰۳/۱۱ - ۱۸:۰۱
    1 0
    واقعا دم همه بازیگرانی که نرفتند گرم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.