پربازدیدهای فیلم کوتاه
آخرین اخبار سرویس
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۵ ۲۰:۵۲
در سیزدهمین جلسه از فصل دهم؛
«چولیبولی» به همراه «تونل» به «پاتوق فیلم کوتاه» میآیند
سینماپرس: جلسه سیزدهم فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه ساعت ۱۷ روز سهشنبه ۲۷ آبان در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۵ ۱۶:۰۶
به کارگردانی «رها حاجی زینل»؛
دیپلم افتخار بهترین فیلم جشنواره کراچی به «میتوز» رسید
سینماپرس: فیلم کوتاه میتوز به کارگردانی رها حاجی زینل دیپلم افتخار بهترین فیلم را از جشنواره فرهنگ کراچی پاکستان دریافت کرد، این فستیوال دومین سال برگزاری خود را پشت سر میگذارد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۵ ۰۸:۳۰
حلقه مفقوده شناسایی و پرورش نسل تازه فیلمسازان؛
چرا روایت فتح «فیلم سینمایی» میسازد اما «فیلم کوتاه» نه!؟
سینماپرس: با وجود سرمایهگذاریهای سنگین در فیلمهای بلند و حضور پررنگ در جشنواره فجر، بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب اسلامی در دو سال اخیر از سینمای کوتاه غایب بودهاند؛ حوزهای که آینده فیلمسازی ایران در آن رقم میخورد. این غیبت تکرارشونده در جشنوارههایی مثل فیلم کوتاه تهران، نشانه بیتوجهی نهادهایی است که باید پیشرو باشند؛ بیتوجهیای که با صرف حتی بخش کوچکی از بودجههای کلان، میتوان آن را به فرصتی برای کشف استعدادهای تازه و تقویت سینمای انقلاب بدل کرد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۴ ۱۳:۲۳
با حکم «دبیر دومین جشنواره ملی فیلم ایثار»؛
«سعید نجفیان» دبیر اجرایی جشنواره فیلم ایثار شد
سینماپرس: محمد کرم اللهی دبیر دومین جشنواره ملی فیلم ایثار در احکامی دو مدیر ستادی جشنواره را منصوب کرد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۴ ۰۸:۳۱
در نخستین جلسه از هفتمین فصل نمایشهای سینماتک ایسفا؛
نامزدهای «جوایز ایسفا» اکران میشوند
سینماپرس: نامزدهای بهترین فیلم پانزدهمین دوره جوایز ایسفا (انجمن فیلم کوتاه ایران) در خانه سینما به نمایش درمیآیند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۱ ۲۰:۵۶
دبیرخانه جشنواره فیلم «آوای صلح»:
به دلیل برخی ناهماهنگیها و موانع اجرایی خارج از اراده دبیرخانه ادامه روند برگزاری جشنواره «آوای صلح» در جزیره قشم در زمان مقرر امکانپذیر نیست
سینماپرس: دبیرخانه نخستین جشنواره «آوای صلح» درپی لغو ناگهانی این رویداد، بیانیهای منتشر و اعلام کرد: امید است با همدلی و همکاری نهادهای فرهنگی کشور، بتوانیم بهزودی «آوای صلح» را در مکانی دیگر، درخور نام و هدف والای آن، به صدا درآوریم
-
۱۴۰۴-۰۸-۲۰ ۲۱:۳۴
در جشنوارهای فرعی با عنوان اکران آزادی؛
جایزه عمومی ۵۰۰ یورویی فرانسویها به «شال سیاه» ایرانی رسید
سینماپرس: فیلم کوتاه «شال سیاه» در بیستونهمین دوره جشنواره اکران آزادی در فرانسه برنده جایزهای با عنوان جایزه عمومی و مبلغ ۵۰۰ یورو شد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۶:۰۸
در دوازدهمین جلسه از فصل دهم؛
«خرده سیاره» به همراه «جشن هنر» به «پاتوق فیلم کوتاه» میآیند
سینماپرس: جلسه دوازدهم فصل دهم پاتوق فیلم کوتاه روز سهشنبه ۲۰ آبان در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۲:۰۷
مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران:
درخواست برای تأسیس «دفترهای جدید انجمن سینمای جوانان» هر روز در حال افزایش است/ نمیخواهیم تعداد «دفاتر انجمن سینمای جوانان» را بیش از توان فعلی گسترش دهیم
سینماپرس: بهروز شعیبی، مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، در نشست جلسه شورای سینمای استان کرمان که ۱۴ آبان ۱۴۰۴ برگزار شد، از اهمیت جایگاه انجمن سینمای جوانان ایران سخن گفت و از تلاش برای راهاندازی ۲ دفتر در استان کرمان و همچنین افزایش فضای سینماسیار در این استان خبر داد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۱۰:۴۰
کارگردان فیلم کوتاه «خواب سوم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فیلم کوتاه «بازده مالی» چندانی ندارد/ «فیلم کوتاه» فرصتی است برای ساختن ارتباطات حرفهای/ این «ارتباطها» مسیر «فیلمسازی بلند» را هموار میکنند
سینماپرس: «محمدحسین نیکزاد» با بیان این مطلب که فیلم کوتاه فرصتی است برای ساختن ارتباطات حرفهای. شما با مدیر فیلمبرداری، تدوینگر یا بازیگرانی کار میکنید که بعدها ممکن است همان تیم را در اولین فیلم بلند خود حفظ کنید، گفت: فیلم کوتاه بستری بسیار عالی برای تمرین و محک زدن آموختههاست؛ مرحلهای است برای آماده شدن جهت ساخت فیلم بلند. ما در کلاسها و کارهای گروهی چیزهای زیادی یاد میگیریم، اما یک فیلم کوتاه جدی فرصتی واقعی است برای آزمودن تواناییها و نمایش ویژگی منحصربهفرد هر فیلمساز. شما به عنوان یک هنرمند و کارگردان، در فیلم کوتاه میتوانید هویت خودتان را نشان دهید و بگویید: «من میخواهم فیلمی در این فضا بسازم، با این تکنیکها، با ایدههای پلانسکانس یا نگاههای فرمی مشخص.»
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۸ ۰۹:۳۵
دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه کبودان:
«ارومیه» میزبان «نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه کبودان» می شود/ امیدواریم این جشنواره به «برند ملی سینمای کوتاه» در شمال غرب ایران تبدیل شود
سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی در آغوش درخت گفت: ارومیه میزبان نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه کبودان می شود.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۷ ۱۰:۱۴
کارگردان فیلم کوتاه «رویای آمریکایی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
بزرگترین چالشی که «سینمای کوتاه» با آن روبهروست «مسئله مالی» است/ «سینمای کوتاه» میتواند شکلهای مختلفی از «خلاقیت» را در خود جای دهد
سینماپرس: «حورا کیان» با بیان این مطلب که بزرگترین چالشی که سینمای کوتاه با آن روبهروست، مسئله مالی است؛ اظهار داشت: احساس میکنم در چند سال اخیر این مشکل بیشتر هم شده؛ هزینهها بالا رفته، دستمزدها افزایش پیدا کرده و رقابت با فیلمهایی با پروداکشن سنگین و هزینههای زیاد کمی برای بچهها سختتر شده است. در واقع، بحث ارگانها و بودجههای کلان مطرح است که چند فیلم شاخص جشنواره هم از همین فضا بهرهمند بودهاند.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۶ ۱۲:۰۱
در بخش فیلمهای کوتاه داستانی؛
ترکیب زوج «داوران جشنواره فیلم شهر» زیر سایه کارنابلدی «خانم دبیر»!
سینماپرس: برگزاری شلخته نهمین جشنواره بینالمللی فیلم شهر در تازه ترین بعد خود حالا با معرفی اسامی داوران بخش فیلمهای کوتاه داستانی و عدم رعایت بدیهی ترین و ابتدایی ترین موضوع و چینش ترکیب شش نفره هیات داوران این بخشاز ابعاد جدیدی برخوردار شد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۵ ۱۶:۰۸
با حکم «مازیار رضاخانی»؛
«کیانوش غریبپور» مدیر هنری نخستین جشنواره ملی فیلم و تئاتر «لوتوس» شد
سینماپرس: دبیر نخستین جشنواره ملی فیلم و تئاتر «لوتوس» جمعی از مدیران این رویداد را معرفی کرد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۲۰:۰۵
در چارچوب جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه شورت شورتز؛
نشست تخصصی «آینده فیلمسازی با هوش مصنوعی» با حمایت «آژانس امور فرهنگی ژاپن» برگزار شد
سینماپرس: جاوید سبحانی، فیلمساز ایرانی، در نشست تخصصی «آینده فیلمسازی با هوش مصنوعی» در جشنواره بینالمللی شورت شورتز ژاپن حضور یافت و از دگرگونیهای بزرگ پیشروی سینما در عصر هوش مصنوعی سخن گفت.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۴:۳۵
با موافقت شورای پروانه ساخت فیلمهای غیرسینمایی؛
۹ عنوان فیلم کوتاه و بلند و مستند ساخته میشوند
سینماپرس: شورای پروانه فیلمسازی غیرسینمایی با ساخت ۹ فیلمنامه موافقت کرد.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۳ ۱۰:۴۴
کارگردان فیلم کوتاه «ذره» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
«مغزِ هر فیلم» فیلمنامه است/ هیچ چیز مهمتر از «فیلمنامه» نیست/ قالب آموزشی ما اساسا نادرست است/ اساتیدی داریم که هنوز نمیدانند «فیلم کوتاه» ساختاری مجزا از «فیلم بلند» دارد اما مشغول تدریساند!
سینماپرس: «فردین انصاری» با انتقاد از ضعف جدی نظام آموزشی در سینمای کوتاه به خصوص وضعیت آموزش سینمای کوتاه در دانشگاه ها، گفت: ما فقط با فقر مالی مواجه نیستیم، بلکه فقر آموزشی، آکادمیک و تئوریک هم داریم. اساتیدی داریم که هنوز نمیدانند فیلم کوتاه ساختاری مجزا از فیلم بلند دارد، اما مشغول تدریساند. هنرجویی که تازه وارد کلاس میشود، از همان اول رابرت مککی را جلوش میگذارند و از او میخواهند فیلم کوتاه بسازد! چطور ممکن است کسی که هنوز تجربه ساخت ندارد، ساختار سهپردهای بیاموزد و بر اساس آن فیلم کوتاه بسازد!
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۲ ۱۰:۵۵
«میثم عباسی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
متأسفانه در «تخصیص بودجهها» پدیدهای سمی وجود دارد به نام «رانت»/ تا زمانی که «روابط» و «لابیهای خاص» وجود نداشته باشد «گرفتن پروژه» تقریباً ناممکن است!
سینماپرس: «میثم عباسی» با بیان این مطلب که در سالهای اخیر، عدالت در توزیع بودجه میان فیلمهای مستقل رعایت نشده است و تا زمانی که روابط و لابیهای خاص وجود نداشته باشد، گرفتن پروژه تقریباً ناممکن است، گفت: متأسفانه در تخصیص بودجهها چه در حوزهی فیلمهای سینمایی، چه کوتاه، چه سریالها، و چه در انجمنها، بنیادها و حتی تلویزیون پدیدهای سمی وجود دارد به نام رانت!
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۱ ۱۰:۳۴
«رضا چوبینه» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
در هر شش ماه حدود صد «دانشجوی سینما» را «فارغالتحصیل» میکنیم/ بسیاری از جوانهای توانمند به سمت «تولید محتوای اینستاگرامی» و سطحی سوق داده شدهاند!
سینماپرس: «رضا چوبینه» با بیان این مطلب که در کشور ما نیروی جوان مستعد کم نیست و ما فقط در هر شش ماه حدود صد دانشجوی سینما را فارغالتحصیل میکنیم که بسیاری از آنها آثار قابلتوجهی حتی به عنوان پایاننامه تولید میکنند؛ گفت: فیلمهای کوتاه میتوانند زمینهساز آثار بزرگتر باشند. با این حال، نه بستری برای نمایش و ارائهی این آثار وجود دارد، نه مسیری برای ادامهی کار این جوانها پیشبینی شده است.
-
۱۴۰۴-۰۸-۱۱ ۱۰:۳۴
کارگردان فیلم کوتاه «دیدار با مرد لخت» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:
فضای «سینمای کوتاه» به سمت نوعی «فرمالیسم افراطی» رفته/ «محتوا» دیگر اولویت ندارد/ همه دوست دارند «ظاهر» کارشان را «زیبا» و «چشمنواز» نشان دهند
سینماپرس: «محمدرضا یاری کیا» با بیان این مطلب که اگر قرار است هویت ایرانی در سینمای کوتاه تقویت شود، بهترین راهش همین اقتباس از متون ادبی داخلی است؛ گقت: ما در شاهنامهی فردوسی به تنهایی دهها قصهی حماسی داریم که میتوانند پایهی آثار مدرن و پرمغز سینمایی باشند. مهم این است که فیلمساز بداند از کجا شروع کند و چطور روایت را از ادبیات به تصویر منتقل کند.