شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴

نقد فیلم های سینمایی در حال اکران؛

«دم سرخ ها» فیلمکی آشفته، سبک، سطحی و بی محتوا، «من دیوانه نیستم» فیلمی کهنه و کلیشه ای/ مناسبات جنگل بر سینما حاکم شده است!

دم سرخ ها-من دیوانه نیستم

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۲ فیلم سینمایی «دم سرخ ها» به کارگردانی آرش معیریان و «من دیوانه نیستم» به کارگردانی علیرضا امینی گفت: «دم سرخ ها» فیلمکی آشفته، سبک، سطحی و بی محتوا، و «من دیوانه نیستم» فیلمی کهنه و کلیشه ای و بسیار ضعیف هستند و معلوم نیست مدیران سینمایی با کدام تدبیر و درایت مجوز ساخت چنین آثار نازلی را صادر کرده اند!

این منتقد سینمای در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: درسینمای مافیاسالار و زمانه همسویی اشتباهی ها  ونامدیران های سینما با آن ها که سبب تبدیل سینما به بازار مکاره ای بدون در و پیکر و قاعده و قانون شده و هر که پولدار و زور دارتر است، خر خود را در فضای آن می راند و هیچ کس به قربانی شدن هنر و سینما و سینماگران سلامت اندیش و غیر وابسته توجه ندارد، رابطه ها و تولید وپخش و نمایش از مناسبات جنگل پیروی می کند. فیلم های جدیدی که روی پرده سینماها رفته اند بر آنند تا بدون هیچ نوع تازگی وخلاقیت وتاثیرگذاری بر سینما  و کسب رضایت تماشاگر، چند روزی در مقابل کژی ها وکاستی های شورای اکران زیر نظر قدرت مافیا، روی پرده سینما مقاومت کنند وبعد مانند اکثر فیلم های بدون حامی سرمایه و نفوذ به کنج آرشیو بروند!

وی ادامه داد: به گونه ای که کیسه به دستان برای پرکردن کیسه های خود در گیشه مسابقه گذاشته اند و دیگر کمتر سینماگری را می توان یافت که در فکر تولید فیلم خوب، استاندارد، جذاب و با محتوا و مردم پسند باشد و در عوض بازار سینما مملو از فیلمک هایی شده که در آن ها از سوژه نو، داستان مناسب و ساختار سینمایی مطلوب خبری نیست وعده ای با کپی برداری از فیلم های قدیمی ایرانی وتولیدات نازل آمریکایی به اصطلاح فیلم کمدی می سازند! فیلمک هایی که فاقد اصول نمایشی و جذابیت های بصری و مضامین مورد پسندتماشاگرند و با درهم آمیزی مشتی وقایع تکراری وشبه شوخی های کلیشه ای که هر روز بیشتر حریم ها وحرمت های اخلاقی را خدشه دار می کنند و استفاده از چند بازیگر تاریخ مصرف گذشته شبه طنز وکمدی ساخته شده اند.

آذین سپس با بیان ایتکه نمونه جدید آن، فیلمک آشفته وبدون محتوا وسطحی وسبک «دم سرخ ها» است اظهار داشت: این اثر گوی نازل پردازی را از فیلمک های مشابه خود و مدعی کمدی ربوده و با درهم کردن مقادیری دیالوگ وحادثه بی مایه توسط یک نوآموز فیلمفارسی برای یک تهیه کننده سینما که دست برقضا فیلم های قابل اعتتا هم درکارنامه سینمایی خوددارد، ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: فیلمک «دم سرخ ها» هیچ چیز برای ارائه ندارد و با دم دست ترین موضوع ها و به سطحی ترین شکل و به قصد جارو کردن گیشه تولیدشده است. آیا تماشاگر فهیم  سینما که به خوبی تفاوت فیلمک مدعی کمدی و یک اثر خوب وبا محتوای کمدی  و فرق قناری و گنجشک را می داند ازاین قبیل فیلمک های اغواگر استقبال خواهد کرد و اجازه می دهد نامدیران همچنان درخواب غفلت باشند، مافیاخوش رقصی کند و سوداگران سینما جیب های آن هاراخالی نمایند یا خیر؟                           

وی سپس به فیلم «من دیوانه نیستم» اشاره کرد و گفت: علیرضا امینی کارگردان سینما و تلویزیون که درآغاز اندکی متفاوت در سینما ظاهر شد و درادامه به درجا زدن ونداشتن حرفی تازه در فرم و محتوای فیلم هایش رسید و در تلویزیون نیز باساختن ۳ سریال به انبوه سریال های ضعیف تلویزیون اسپانسری ایران افزود، درفیلم ضعیف «من دیوانه نیستم» افزون بر درجازدن ازلحاظ توان فیلمسازی، ازنظر مضمون و محتوا هم موفق نیست.

وی ادامه داد: پرداختن به بیماران روانی و آسایشگاه این بیماران، موضوع ها و لوکیشن تازه ای نیستند ودرسینمای ایران و جهان بارها به تصویردرآمده اند. امینی دست کم سعی نکرده، حرف و پرداخت متفاوت ونویی را چاشنی داستان فیلمش نموده وبرای جذب مخاطب بازگو کند، به همین دلیل وساختار ضعیف فیلم، بازی های متوسط و کارگردانی کم مایه و نداشتن جذابیت های موضوعی و هنری، باعث بی رغبتی تماشاگر به تماشا و یا ادامه تماشای این فیلم شده است.

وی در پایان متذکر شد: این ۲ فیلم جدید اکران به جزشلوغ کردن بازار مکاره سینما، دستاوردی برای سینما و تماشاگر و سازندگانشان ندارند و ناقوس مرگ سینمای کشور را به گوش می رسانند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.