کارگردان فیلم سینمایی «رفقای خوب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این آثاری که به اسم کمدی در سینمای ایران شاهد هستیم به هیچ عنوان کمدی نیست و هیچ یک از مولفه های سینمای کمدی را با خود به همراه ندارد؛ سینمای کمدی فیلم های درخشان زنده یاد یدالله صمدی مانند «دو نفر و نصفی»، «آپارتمان شماره ۱۳» و... بود که ضمن سرگرم سازی مخاطب را به اندیشه وادار می کرد؛ سینمای کمدی «اجاره نشین ها» ی داریوش مهرجویی است که همچنان جزو درخشان ترین آثار سینمای کمدی ایران است. این فیلم ها هویت داشتند، دغدغه داشتند و به فکر پارو کردن پول نبودند اما امروزه ما شاهد حضور فیلم هایی هستیم که بسیار سخیف و مشمئزکننده اند.
این سینماگر با کنایه به فیلم اخیر ابوالحسین داودی به نام «هزاپا» اظهار داشت: اگر امروز جلوی این «هزارپا» ها را نگیریم این ها فردا «اژدها» هایی می شوند و همه فرهنگ و هنر و تاریخ و ملیت و ارزش های ما را می بلعند! همه این فیلم های سخیف به دلیل آن است که امروز زمام اداره سینمای کشور به دست سینماداران افتاده و رسماً مسئولان سینمایی در خواب هستند و اداره نظارت و ارزشیابی هم کلاً وجود ندارد!
قاری زاده تصریح کرد: این چه معنی دارد که از همین حالا فیلم های اکران نوروز ۹۸ مشخص شده اند و حتی برخی افراد که هنوز فیلم های شان کلید نخورده تاریخ اکران آثارشان را می دانند؟ این بی عدالتی ها و تبعیض ها در سینمای کشور چه معنایی دارد و چرا هیچ فرد دغدغه مندی برای رسیدگی به این مسائل ورود پیدا نمی کند؟ همه سینماگران انتظار داشتند با افتتاح سالن ها و پردیس های سینمایی اتفاقات بهتری برای اکران آثار سینمایی بیفتد اما افتتاح این سالن ها هم تنها به نفع کسانی بود که جزو مافیا هستند و فقط فرصت نمایش برای فیلم های آن ها فراهم است.
کارگردان فیلم سینمایی «پدربزرگ» خاطرنشان کرد: ما اگر سینمای ایران را به ۳ دسته تولید، نمایش و پخش تقسیم کنیم باید ابتدا مشکل پخش را حل کنیم؛ مدیران عادت کرده اند مرتباً آماری مبنی بر حمایت از تولید ارائه کنند اما تکلیف پخش را که وضعیت بغرنجی دارد مشخص نمی کنند و متأسفانه این بخش از سینمای کشور با آسیب های جدی روبرو است!
این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه توجه به گونه سینمای «کودک و نوجوان» باید در دستور کار مدیران قرار گیرد اظهار داشت: همه ساله هزینه های هنگفت و بریز بپاش های فراوانی برای برگزاری جشنواره فیلم کودک صورت می گیرد اما در عمل ما شاهد اضمحلال این گونه مهم سینمایی هستیم؛ آقایان بهتر است به جای ریخت و پاش ها برای برگزاری یک جشنواره بیایند و به صورت جدی از سینمای کودک و فیلمسازان دغدغه مند این حوزه حمایت کنند نه اینکه «شوآف» برگزار کنند و خود را دوستدار سینمای کودک نشان دهند.
وی تأکید کرد: وضعیت سینمای کودک مانند وضعیت بسیاری دیگر از گونه های مهم سینمایی بسیار وخیم است و متأسفانه ما جز شعار دادن هیچ اقدام مثبتی در راستای تقویت سینمای کودک از سوی مدیران شاهد نیستیم! مدیران حتی به اندازه گروه سینمایی «هنر و تجربه» هم به سینمای کودک بها نمی دهند و سالن هایی خاص برای نمایش این فیلم ها که بسیار مهم هستند در نظر نمی گیرند.
قاری زاده در خاتمه این گفتگو افزود: بنده به عنوان یک فرد فعال و قدیمی در سینمای ایران به آقایان گوشزد می کنم راهی که می روید انتهایش بن بست است و بهتر است از همین حالا تدبیری اساسی برای سینما و آینده فرهنگ و هنر این مرز و بوم داشته باشید! حمایت از فیلم هایی که مانند دوران پیش از انقلاب «بیک ایمانوردی» در آن ها بازی می کرد به صلاح سینمای ایران نیست؛ ما نیاز به فیلم های فرهنگ ساز، دغدغه مند، ارزشی و سالم داریم که متأسفانه این روزها در سینما کیمیا شده است!
ارسال نظر