سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

بهروز غریب‌پور:

اپرای ملی عاشورا وامدار هنر تعزیه ایرانی است

بهروز غريب‌پور

سینماپرس: بهروز غریب‌پور کارگردان اپرای عاشورا بر لزوم تحقق اپرای ملی با توجه به هویت ایرانی تأکید کرد.

بهروز غریب‌پور که علاوه بر خلق نمایش «اپرای عاشورا»، آثار عروسکی دیگر چون اپرای مولوی، اپرای حافظ و اپرای عروسکی رستم و سهراب را روی صحنه برده است، در گفت‌وگو با «ایرنا» درباره اهمیت تحقق اپرای ایرانی، می‌گوید: مهم‌ترین ویژگی برای رسیدن به «اپرای عاشورا»، عزم و اراده‌ای کاملاً خود خواسته برای تحقق اپرای ملی ایران بود که این مهم توسط گروه عروسکی آران به تحقق پیوست، پس از تولید اپرای عروسکی عاشورا دیگر گونه‌های اپراهای عروسکی مانند اپرای عروسکی مولوی، حافظ، سعدی و دیگر نمایش‌ها توسط همین گروه عروسکی تولید شد و در حقیقت این مهم‌ترین بهره‌برداری این گروه نمایشی از داشته‌ها و پیشینه فرهنگی کهن ایرانی در زمینه آیین‌های نمایشی و موسیقی اصیل ایرانی بود.


غریب‌پور مهم‌ترین بستر و شکل‌گیری اپرای ملی عاشورا را وامداری این شیوه تولیدی از هنر تعزیه ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در اپرای عروسکی عاشورا به آن وفادار بودم با وام‌گیری از ردیف‌های موسیقی ردیفی- دستگاهی ایران و همچنین شکل خواندن آوازها و نوع روایت در پرداخت عنصر درام در هنر تعزیه ایرانی بود که برای نخستین بار آن را در قالب تولید تئاتر در شکل‌گیری و اجرای عمومی نمایش «اپرای عاشورا» به کار بردم. وی فاصله میان هنرمندان با داشته‌های فرهنگ و هنر ایرانی را در بازه زمانی یک قرن اخیر، معلول سیاست‌های مختلف حاکمان و سیاستمداران به ویژه در دوران پهلوی و ریشه‌دار از دوران قاجار دانست و یادآور شد: آنچه ما به عنوان هنر تعزیه امروز از آن بهره می‌بریم در حقیقت وامدار تلاش هنرمندانی است که نخستین سنگ بنای این هنر سنتی را در دوران قاجار از خود به یادگار گذاشتند.

کارگردان «اپرای عروسکی رستم و سهراب» با اشاره به این مسئله که آنچه هنرمندان ایرانی را برای تولید تئاتر ملی به موفقیت خواهد رساند وامداری نسبت به داشته‌های نمایشی و هنرهای آیینی کهن ایرانی است، می‌گوید: تئاتر ملی زمانی شکل می‌گیرد که از بن‌مایه‌های هویت و فرهنگ ملی نشئت گرفته باشد. اگر بخواهیم در راستای تقلید هنر تئاتر غربی گام برداریم، مسیر تحقق تئاتر ملی را با اما و اگرهای فراوانی مواجه کرده‌ایم.

لازم به یادآوری است اپرای عروسکی عاشورا از ۱۷ تا ۲۵ مهرماه در سالن دانشگاه صنعتی نوشیروانی شهرستان بابل استان مازندران روی صحنه می‌رود. به گفته غریب پور، بعد از بابل این اپرا در دیگر شهرستان‌ها هم اجرا خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.