دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

در برنامه «کیوسک» مطرح شد:

تهدید فیلمسازان برای حضور در جشنواره فیلم مقاومت / اکثر فیلم‌های ایرانی در سطح بین المللی نیستند

برنامه «کیوسک» - محمد خزاعی دبیر و محسن برمهانی

سینماپرس: محسن برمهانی مدیر بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم «مقاومت» گفت: خیلی از فیلم هایی که در ایران تولید می شود در سطح بین الملل نیست و ذائقه مخاطب خارجی را در بر نمی گیرد.

به گزارش سینماپرس، برنامه «کیوسک» با اجرای احسان عبدی‌پور (شنبه ۱۰آذر) روی آنتن شبکه سه رفت و محسن برهمانی مستندساز و مدیر بخش بین‌الملل پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت مهمان اول این برنامه بود.

احسان عبدی پور در ابتدای این برنامه  بیان کرد: جشنواره مقاومت بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشنواره موضوعی در سینمای ایران است که بخش بین‌الملل جذاب‌ترین و تازه‌ترین بخش این جشنواره است.

محسن برهمانی درباره بخش بین الملل و ارسال فیلم‌ها از دیگر کشورهای جهان گفت: کمتر فیلمساز خارجی جرات حضور و ارسال فیلمش  به جشنواره مقاومت را دارد، بیشتر فیلمسازان حتی آنهایی که فیلم‌هایی در مورد آزادی خواهی و مقاومت دارند ترجیح می دهند که فیلمشان در این جشنواره حضور نداشته باشند.

او افزود: دو فیلم خوب از کشور امریکا در این جشنواره حضور داشتند که دو روز مانده به آغاز جشنواره فیلمشان را از جشنواره بیرون کشیدند. البته نظام سینما در امریکا به دست توزیع کننده است و نمی توان کارگردان و تهیه کننده را مقصر دانست.

مهمان بعدی برنامه محمد خزاعی دبیر پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت بود که درباره برگزاری این دوره از جشنواره، تعداد آثار رسیده و شرایط برگزاری این دوره به احسان عبدی پور و مخاطبان برنامه کیوسک توضیحاتی را ارائه داد.

خزایی ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل بخش بین الملل جشنواره  و حضور حداکثری مخاطبان در جشنواره فیلم مقاومت گفت: قطعا یکی از جدیدترین و بهترین بخش‌های جشنواره بخش بین‌الملل بود. در این دوره از قاره های مختلف فیلم های زیادی داشتیم که با توجه به مشکلات موجود فیلم هایشان را به جشنواره مقاومت ارسال کرده بودند. بحث بعدی استقبال مردم از فیلم ها بود که شاهد بودیم در این دوره برخی از فیلم ها به اکران ویژه رسید.

خزاعی ادامه داد:  در جشنواره فیلم مقاومت هیچ نوع بلیت فروشی وجود ندارد و برای حضور در این جشنواره برای همه دوستان کارت صادر می‌شود.

در ادامه احسان عبدی پور مجری برنامه ضمن تقدیر از دبیر جشنواره گفت: من از طرف  مستندسازان جوان ایران از شما بابت بها دادن به فیلم های مستند در این جشنواره تشکر می‌کنم. تمام این مستند سازان از اینکه جشنواره فیلم مقاومت با آنها تعامل خوبی داشته، از شما تشکر کردند.

خزاعی در پاسخ گفت: ما تمام سعی خود را کردیم که فیلم های مستند خوبی در جشنواره نمایش داده شود و با مشورت با خود فیلمسازان دو سالن مجزا در سینما عصر جدید برای پخش فیلم های مستند در نظر گرفتیم. البته برخی از دوستان مستندساز گلایه داشتند که چرا در سینما فلسطین حضور ندارند.

برهمانی در پاسخ به سوال عبدی پور که چقدر فیلم‌هایی که در این جشنواره حضور دارند در دنیا و دیگر جشنواره ها دیده می شوند گفت: خیلی از فیلم هایی که در ایران تولید می شود در سطح بین الملل نیست و ذائقه مخاطب خارجی  را در بر نمی گیرد. نکته مهمتر این است که واقعا به فیلم هایی با موضوع مقاومت به غیر از چند کشور محدود اجازه اکران داده نمی شود. جشنواره ها محل دیده شدن فیلم هاست اما فیلم هایی با موضوع مقاومت در اکثر جشنواره هانمی توانند حضور پیدا کنند.

خزاعی نیز درباره چرایی عدم حضور فیلم های مقاومت درجشنواره ها و اکران این آثار در دیگر کشورها با اشاره به آثاری که خودش تهیه‌کننده آنها بوده، گفت: برای هر فیلمی که  درباره انقلاب و دفاع مقدس ساختم بازار جهانی وجود نداشت و خیلی از جشنواره ها  این فیلم ها را قبول نمی کردند. راه مقابله با این کارشکنی‌ها نمایش فیلم هایی با موضوع مقاومت در کشورهای دیگر است. واقعیت ۸ سال دفاع مقدس ایران در برابر رژیم بعثی برای مردم دنیا ناشناخته است.

او ادامه داد:  سازمان هایی مثل اوج و فارابی می توانند ما را در تولید این نوع فیلم ها کمک کنند اما واقعیت این است که  هیچ کدام از فیلم های ما پخش جهانی ندارد. به غیر از معدود فیلم هایی که شاخص جهانی را داشته‌اند، اکثر فیلم‌هایی که در ایران تولید می‌شوند فقط در کشور خودمان روی پرده می‌روند. ما نتوانستیم از این دایره خارج شویم و به همین دلیل است که هنوز سینمای ایران صنعتی نشده است.

مدیر بخش بین الملل جشنواره فیلم مقاومت درباره تهدیدهایی که فیلمسازان حاضر در این جشنواره با آن مواجه هستند گفت:  کارگردان فیلم سینمایی «پادشاه شن ها» به شکل‌گیری حکومت سعودی پرداخته و بارها تهدید به قتل شده است. بازیگر بریتانیایی به دلیل ایفای نقش در این فیلم بارها تهدید  شده است. این فیلم حتی اجازه حضور و دانلود در فضای مجازی را پیدا نکرده است.

خزاعی دبیر جشنواره درباره برگزاری سالانه جشنواره مقاومت گفت:  پیشنهاد برگزاری سالانه جشنواره مقاومت داده شده و قرار شد در این باره صحبت شود و بخش بین الملل هر ساله برگزار شود. این جشنواره در همدان، مشهد و کرمان برگزار شده و برای برگزاری دوباره باید شهرستان ها نیز ابراز علاقه کنند.

او در پایان بیان کرد: در این دوره کارگاه ها و نشست های سینمایی خوبی برگزار شد و رییس سازمان سینمایی سوریه و بازیگر فیلم بازمانده نیز در این جلسات حضور داشتند. همچنین دو فیلمساز امریکایی از جمله کسانی بودند که در این جلسات حضور پیدا کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.