دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت همچنان به خاطر نمایش فیلمهای مسئلهدار حاشیه ساز است. یکی از فیلمهای پرحاشیه که از قضا با سرمایهگذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت ارشاد ساخته شده، مستند «ورسک» است. مستندی که به بهانه نمایش تاریخ ساخت پل ورسک به تطهیر رضا پهلوی میپردازد. محمدمهدی طباطبایینژاد که در هفتمین جشنواره سینماحقیقت نیز یک حامی فتنه را به این جشنواره دعوت کرد و به استقبال وی رفت، این بار در توجیه ساخت فیلمی در حمایت از دیکتاوری پهلوی به ایرنا گفت: «این فیلم درباره پل ورسک و ساخت آن است. حالا اینکه در این فیلم عنوان میشود که این پل، در زمان رضاشاه ساخته شده، بگوییم در زمان نادرشاه افشار یا من ساخته شد؟ خب در زمان رضاشاه ساخته شده است، خب باید چکارش کنیم. اگر رضاشاه جاده تهران-شمال را ساخته ما درباره جاده تهران-شمال یا پل کندوان در حال ساخت مستند باشیم، این را نگوییم که به دستور چه کسی ساخته شده است یا اگر گفتیم این کار خوب در زمان رضاشاه انجام شده این تمجید از رضا شاه است؟ این حرفها چیست؟ این اثر اصلاً حذفیات هم نداشته است.» درواقع او سعی کرد با این عبارات انتقادات اساسی به این مستند را در حد سوالاتی پیش پا افتاده تقلیل دهد. بدیهی است که منتقدین به جای انتقاد به زمان ساخت پل، رویکرد یکسویه فیلم در برجسته کردن اقدامات دیکتاتور پهلوی را مدنظر داشتند.
همچنین فیلم دیگری که با بودجه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ستایش از یک مجری سیاستهای اقتصادی لیبرال که مشکلات اقتصادی امروز را به وجود آورده، ساخته شده است در جشنواره سینماحقیقت اکران شد!
جای سؤال است که با وجود مسائل و اولویتهای فراوان، چرا بودجه دولتی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی صرف تولید آثاری برای تبلیغ دیکتاتور پهلوی و در جهت قدیسسازی از عوامل بیعدالتی اقتصادی و... شده است؟
گفتنی است، در مقطعی که ارگانهای سینمایی اقدام به شفافسازی هزینههای خود کردند، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از شفافسازی درباره تولید آثار مستند خودداری کرد!
ارسال نظر