دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۱
یک منتقد سینما:
"به رنگ ارغوان "موجب دلگیری مخاطبان سنتی فیلم های حاتمی کیا شده است
ابراهیم حاتمی کیا با ساخت فیلم سینمایی "به رنگ ارغوان" زمینه دلگیری مخاطبان همیشگی فیلم های خود را فراهم کرد .
"آرش فهیم" منتقد سینما در گفتگو با خبرگزاری سینمای ایران با بیان این مطلب گفت: ابراهیم حاتمی کیا در سینمای کشور یک سری مخاطبان سنتی خاص خود را دارد که این مخاطبان علاقه فراوانی به فیلم هایی چون : "بوی پیراهن یوسف" ، " آژانس شیشه ای " و" از کرخه تا راین" و ... دارند ، به طوری که این دسته از علاقمندان با تماشای فیلم های جدید حاتمی کیا از جمله" دعوت" ، "به نام پدر" و "به رنگ ارغوان " که از نظر کیفی در سطح پایین تری نسبت فیلم های گذشته وی قرار دارند به نوعی با سینمای حاتمی کیا قهر کرده اند.
وی با اشاره به توقیف پنج ساله فیلم" به رنگ ارغوان" گفت : توقیف پنج ساله این فیلم سینمایی عامل اصلی تحریک مخاطبان سینما برای تماشای آن در سینماهای کشور به حساب می آید و سپس به دنبال چرایی توقیف پنج ساله فیلم در ذهن خود می گردد.
فهیم با اشاره به فیلمنامه " به رنگ ارغوان" خاطر نشان کرد : فیلمنامه "به رنگ ارغوان" نسبت به فیلم های" به نام پدر "و "دعوت " حرفه ای تر است اما در مقایسه با فیلم های گذشته حاتمی کیا از جمله "دیده بان" و" مهاجر" در سطح کیفی پایین ترین قرار دارد.
وی در ادامه گفت : "به رنگ ارغوان" از نظر موضوع و محتوی ، ایده جدیدی به مخاطب ارائه نمی دهد زیرا در گذشته فیلم های دیگری هم در سینمای ایران و هم جهان به نحوه فعالیت سازمان های اطلاعاتی پرداخته اند که تنها فیلم هالیوودی " حرفه ای" توانست اغلب مخاطبان خود را راضی نگه دارد.
فهیم پیرامون نگاه حاکم بر فیلم به رنگ ارغوان گفت : نگاه حاکم ابراهیم حاتمی کیا بر فیلم به "رنگ ارغوان" استمرار نگاهی است که از زمان فیلم "روبان قرمز" در آثار حاتمی کیا به وجود آمد که و می توان نوعی شک و تردید نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه امروز را در آن مشاهده کرد .
وی در ادامه گفت : اگر با نگاه بازتری به " به رنگ ارغوان" بپردازیم متوجه می شویم نوعی شک و تردید به مسائل اجتماعی و سیاسی در فیلم های حاتمی کیای پس از " آژانس شیشه ای" نیز وجود داشته و اکنون به فیلم "به رنگ ارغوان" ختم شده ، اما آن نگاه های با ایمان ، انقلابی و با انگیزه ای که حاتمی کیای قبل از " آژانس شیشه ای" داشته در این فیلم به چشم نمی خورد .
وی تاکید کرد : حاتمی کیا در این فیلم ، هوشمندانه عمل کرده و قصد داشته تمامی مخاطبان با افکار و سلیقه های مختلف را جذب کند ،اما این اثر در بخشی از مخاطبان فرهیخته و کسانی که انتظار به مراتب بالاتری از حاتمی کیا دارند موجب سر خوردگی شده است . //انتهای پیام
ارسال نظر