برنامههای محبوب در شبکههای تلویزیونی به واسطه همراهی اسپانسرها، دعوت از مهمانانی که برای دیده شدن پول پرداخت میکنند یا با استفاده از رانتهای دیگر، چون رفاقت با برنامه سازان تلویزیون میتوانند در اکثر شبکههای تلویزیونی دیده شوند، موضوعی است که در نهایت از یک فرد عادی، چهرهای مشهور میسازد. در واقع بخشی از تولید سلبریتی در ایران از طریق برنامههای پربیننده سیما شکل میگیرد.
ویدئویی از گروه «هفت دانگ» که در سایت «تابناک» منتشر شد و به سرعت سر از شبکههای اجتماعی در آورد، اگرچه کوتاه، اما نقد جدی به روش مشهور شدن سلبریتیها داشت. در این ویدئو، یک خواننده نوظهور موسیقی پاپ زیر ذرهبین رفته است. شخصی که اولین بار به عنوان کارشناس پزشکی پا به دنیای تلویزیون گذاشت و بعد از آن بود که به عنوان هنرمند و چهره تلویزیونی به چند برنامه مشهور تلویزیون پا گذاشت. در نهایت هم عنوان شد که خواننده است و کلیپ کوتاهی از اجرای وی در کنار گروهی از خوانندههای موسیقی پاپ منتشر شد. از نکات مهم این ویدئو، پخش تصاویری از اجرای کنسرت این خواننده است که نشاندهنده ضعف جدی وی در تحریر است، اما همین کنسرت بیمایه، به واسطه تبلیغاتی که سلبریتیها در فضای مجازی برای این خواننده نوظهور ایجاد کرده بودند، با استقبال روبهرو شده بود! نقش صداوسیما در دامن زدن به پدیده سلبریتی، نقدهای فراوانی را در پی داشته است.
آیت الله آملیلاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضایی، به مقوله سلبریتیها اشاره کرد و اظهار داشت: «متأسفانه در فضایی که همین صداوسیمای جمهوری اسلامی موجب الگو شدن برخی افراد سطحی و کممایه تحت عنوان «سلبریتی» میشود، فاصله جامعه با الگوهایی که عوالم باطن را سیر کردهاند و فعل و گفتارشان ظهور کلام و عمل حق تعالی است، زیاد میشود و این امر آسیبهای جبرانناپذیری را به دنبال خواهد داشت.» متأسفانه به دلیل پولی شدن اکثر برنامههای پربیننده تلویزیون که نوعی آنتنفروشی از سوی صداوسیماست، افرادی که به هر دلیلی تمایل به دیده شدن دارند، میتوانند با پشتوانه حضور در برنامههای سیما، موقعیت خود را به عنوان چهره تثبیت کنند، حتی اگر از دنیای هنر فاصله زیادی داشته باشند.
ارسال نظر