دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

چهل‌سالگی انقلاب در قاب صحنه تئاتر فجر؛

از «آهسته با گل سرخ» اکبر رادی تا «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ

بخش چهل‌سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر  / از «آهسته با گل سرخ» تا «خنکای ختم خاطره»

سینماپرس: بخش چهل‌سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، شاهد حضور هنرمندان نسل‌های مختلف تئاتر ایران است که برهه های گوناگون جریان انقلاب را در قالب موضوعات مرتبط، در آثار خود به تصویر کشیده اند.

به گزارش سینماپرس، این بخش از جمله بخش‌های مهم موضوعی این رویداد بین‌المللی تئاتر ایران است که با مدیریت رضا صمدپور و با حضور آثار نسل‌های مختلف تئاتر ایران به موضوعات مختلف از جمله رویدادهای تاریخی مبارزه علیه استبداد، مبارزات مردمی با رژیم پهلوی، جنگ تحمیلی ، اسارت و شهادت تا رخدادهای پس از آن همچون تفحص، نگاه اجتماعی به شرایط خانواده شهدا و ایثارگران و البته مبارزه علیه داعش توسط مدافعان حرم و گروهک های تروریستی پرداخته است.

بخش یادشده در جشنواره‌ سی و هفتم که به مناسبت سالگرد چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در ایران طراحی شده به تنهایی شامل ۶ بخش تخصصی است که شامل اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، نمایش‌های خیابانی، نمایش های رادیویی، سمینار علمی –تخصصی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی»، نمایشگاه اسناد انقلاب و نشست های تخصصی تاریخ شفاهی تئاتر بعد از انقلاب می‌شود.

در بخش اجرای نمایش‌های صحنه ای ۱۳ نمایش روی صحنه خواهند رفت که در ادامه مروری موضوعی بر این آثار خواهیم داشت:

هادی مرزبان از کارگردان‌های با سابقه‌ تئاتر ایران است که با نمایشنامه «آهسته با گل سرخ» استاد اکبر رادی در این بخش حضور دارد. این نمایش که با حضور چهره‌های شناخته شده بازیگری سینما و تئاتر روی صحنه می‌رود، به ماجرای مبارزه یک جوان با رژیم پهلوی می‌پردازد.

حمیدرضا آذرنگ نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر ایران نیز با نمایش «خنکای ختم خاطره» به موضوع شهدای گمنام می‌پردازد و این اثر را که اجراهای موفقی را سپری کرده و با استقبال مخاطبان هم همراه بوده، در بخش چهل سالگی جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر روی صحنه می‌برد.

زندگی ستارخان و هم رزمانش موضوع دیگری است که در نمایش «تراژدی پارک اتابک» با کارگردانی سیروس مصطفی از استان آذربایجان شرقی در این بخش روی صحنه می‌رود.

واقعه‌ مسجد گوهرشاد و همچنین مبارزات مردمی در برابر رژیم طاغوت از جمله موضوعاتی هستند که توسط امیر بشیری با نمایش «باغ خونی» از استان خراسان رضوی و حسین غلام‌شاهی با نمایش «خواجه عطا» از استان هرمزگان که در این بخش ویژه جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

کوروش زارعی از چهره‌های فعال عرصه‌ کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز از جمله هنرمندانی است که در این بخش حضور دارد و با نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» با توجه به روایتی مذهبی به مقوله‌ مقاومت مبارزه‌ی مدافعان حرم با تروریست‌های داعش می‌پردازد.

«سقوط اضطراری» نیز عنوان اثر دیگری است که با کارگردانی سیدعلی موسویان از تهران در بخش چهل سالگی انقلاب به صحنه می‌رود. این نمایش درباره‌ گروه‌های جهادی فلسطینی و ترورهای رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

سامان خلیلیان نیز با نمایش «عند از مطالبه» در این بخش حضور دارد و موضوع شهدای دفاع مقدس را در نمایش خود مطرح می‌کند.

محمد لارتی دیگر کارگردان تئاتر نیز مبارزه با رژیم پهلوی و نقش سازمان اطلاعات رژیم پهلوی (ساواک) را مدنظر قرار داده و با نمایش «آخرین باران بهاری» به این موضوع می‌پردازد.

«دایک» به کارگردانی حامد عالمی پور از خراسان شمالی نیز که عنوان برگزیده‌ بیست و یکمین جشنواره‌ تئاتر فتح خرمشهر را با خود دارد داستان شهدای غواص را روایت می کند.

«دلارام ناآرام» عنوان نمایشی به کارگردانی نرگس صابری است که از تهران به بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره سی و هفتم راه پیدا کرده و پیش از این در شانزدهمین جشنواره‌ تئاتر مقاوت حضور داشته است، صابری  عضویت در گروهک های تروریستی را به عنوان سوژه نمایش خود برگزیده است.

نمایش «گم و گور» به کارگردانی امین ابراهیمی از استان لرستان نیز در سه اپیزود به عواقب جنگ و اثراتش بر زندگی انسان‌ها در سه جغرافیای مختلف افغانستان، عراق و ایران می‌پردازد.

در بخش نمایش‌های خیابانی نیز هنرمندان چهار استان تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و بوشهر با ۶ نمایش در بخش چهل سالگی انقلاب سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.

«زمان در حبس قصر» عنوان اثری است که میلاد جباری‌مولانا از تهران با موضوع مرتبط با چهل سالگی انقلاب در بخش دیگرگونه‌های اجرایی به صحنه می‌برد. این اثر نمایشی قرار است در باغ موزه قصر میزبان و پذیرای مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر باشد.

علی‌محمد رادمنش با نمایش «شدن» از تهران، «U-turn۲» به کارگردانی داریوش نصیری از تهران، «خدیجه» به کارگردانی داوود براهیمی از اصفهان، محمد یوسفی زاده با نمایش «ماشین زمان» از آذربایجان شرقی، امیرحسین شفیعی با نمایش «نامیرا» از شهرستان ورامین استان تهران و مارال ایزدبخش با نمایش «لامکان لازمان» از استان بوشهر، هنرمندان و آثار حاضر در بخش خیابانی چهل سالگی انقلاب جشنواره‌ تئاتر فجر هستند.

در کنار هنرمندان و آثار صحنه‌ای و خیابانی، هنرمندان و فعالان نمایش‌های رادیویی نیز به موضوع چهل سالگی انقلاب پرداخته اند که ۱۰ اثر از استان های گیلان، قم، تهران، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی و فارس در این بخش جشنواره‌ سی و هفتم تئاتر فجر حضور دارند؛ این بخش با همکاری و مشارکت رادیو نمایش برگزار می شود.

«شنود» مهدی آذزی از گیلان، «صدای انقلاب» حجت یوسفی از قم، «ساعت گرگ» پیمان قریب‌پناه از تهران، «باد که می‌نویسد» داریوش شهبازی از تهران، «گونش» فرشید زبوری از اردبیل، «مرگ مشکوک کلود» محمدسعید سلطانی از تهران، «شبانه» مهدی شهداد از اصفهان، «حفره‌ای در زمین» نازنین مهیمنی از تهران، «مزار» طاهره شاددل از خراسان شمالی و «عزت تا ثریا» آرش جمال‌الدینی از فارس آثار حاضر در این بخش را تشکیل داده‌اند.

۱۰ نمایش یاد شده، طی روزهای برگزاری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و مطابق جدول اجراها که از سوی دبیرخانه اعلام می شود، در فرهنگستان هنر اجرا خواهند شد و همزمان نیز به طور زنده از رادیو نمایش پخش می شوند.

این بخش نیز از بخش های رقابتی جشنواره‌ سی و هفتم خواهد بود.

سمینار پژوهشی «بررسی تئاتر پس از انقلاب اسلامی»  از دیگر برنامه های بخش چهل‌سالگی انقلاب اسلامی در جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر بود که روز شنبه ۶ بهمن و همراه با سخنرانی ۱۰ پژوهشگر منتخب این بخش برگزار شد.

این سمینار با سخنرانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و در دونوبت صبح و بعد از ظهر ده مقاله به قلم بهروز بختیاری، نیلوفر زارع، محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی، آیدا حق نژاد، حمیدرضا افشار، سید حسین رسولی، سید محمد مداح حسینی، مرجان پورغلامحسین، میرمحمدرضا حیدری و غلامحسین دولت آبادی ارائه شد؛ برپایی نشست موضوعی  با عنوان «تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی» که در آن نصرا... قادری، مجید سرسنگی و مهرداد رایانی مخصوص حضور داشتند بخش پایانی این سمینار بود. باید اشاره کرد که نمایشگاه "اسناد انقلاب"وهمچنین نشست های تخصصی «تاریخ شفاهی انقلاب» نیز در ایام جشنواره و در فرهنگستان هنر برگزار خواهند شد.

سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر که دبیری آن را نادر برهانی‌مرند بر عهده دارد از ۲۲ بهمن و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کار خود را آغاز خواهد کرد. جشنواره‌ی تئاتر فجر امسال روز ۴ اسفند با برپایی آیین اختتامیه به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.