سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۵

بهروز غریب‌پور از اهمیت بازسازی فیلم‌های مهم سینما می‌گوید

بهروز غریب‌پور

سینماپرس: بهروز غریب‌پور یکی از فیلمنامه نویسان «دونده» که نسخه بازسازی شده آن در سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد، درباره اهمیت نمایش مجدد آثار مهم تاریخ سینمای ایران صحبت کرد.

به گزارش سینماپرس، نسخه مرمت شده و باکیفیت فیلم «دونده» ساخته امیر نادری در بخش «نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی آید. «دونده» محصول ۱۳۶۳ اولین فیلم ایرانی ساخته شده پس از انقلاب است که با کسب جوایز بین‌المللی توجه جهان را به سینمای نوین ایران جلب کرد.

بهروز غریب پور که در کنار امیر نادری فیلمنامه «دونده» را نوشته است درباره اقدام جشنواره جهانی فیلم فجر برای بازسازی بخشی از تاریخ سینمای ایران گفت: اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر فیلم «دونده» را انتخاب کرده که در بخش «نمایش فیلم های کلاسیک مرمت شده» روی پرده بیاورد می تواند موجب شود نگاهی تازه در جوانان و علاقه‌مندان به فیلمسازی شکل بگیرد زیرا سینمایی با نگاه متفاوت را به آنها نشان می دهد.

وی افزود: این فیلم روی هر نسلی از مخاطبان و فیلمسازان اثرگذار خواهد بود زیرا در کنار نقاط قوت تکنیکی، مضمون آن به تلاش و ریاضت برای رسیدن به هدف می پردازد که این مضمون همیشگی است. در این روزگار هم باید لزوم تلاش در راه رسیدن به اهداف را برای نسل امروز به نمایش درآورد و آنها را در جهت رسیدن به اهدافی که در زندگی دارند ترغیب کرد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره امکان بازسازی و مرمت آثار سینمایی به عنوان یک مزیت گفت: یکی از مسایلی که در هنر تئاتر وجود دارد این موضوع است که تئاتر هر شب به دنیا می آید و هر شب از دنیا می رود و نمی توان درباره تئاترهایی که در گذشته روی صحنه رفته به درستی قضاوت کرد، اما سینما برخلاف تئاتر امکان مرور آثار گذشته را به ما می دهد.

وی افزود: خیلی از کارگردان های تئاتر هستند که نمی دانیم اسم و رسمی که پیدا کرده اند قابل دفاع است و آیا آنها به واقع کارگردان های بزرگی بوده اند یا نه، اما یکی از محسنات سینما این است که شما می توانید فیلمی که ۱۰۰ سال قبل تولید شده امروز روی پرده سینما ببینید و ارزیابی کنید.

کارگردان اپرای «عاشورا» اظهار کرد: وقتی کسی می گوید ژرژ ملی‌یس بنیانگذار خیلی از پدیده های سینمای جهان است، امروز می توان به سهولت به فیلم های او را نگاه و قضاوت کرد که واقعا او فیلمساز اثرگذاری بوده است یا خیر. فیلمسازانی مثل گریفیث یا آیزنشتاین را می توان از فیلم هایشان داوری کرد و فهمید القابی که در سینما به آنها داده شده چقدر به واقعیت نزدیک است.

یکی از فیلمنامه نویسان «دونده» ادامه داد: خوشحالم که فیلم هایی از دوران خوب سینمای ایران در حال معرفی و اکران در جشنواره جهانی فیلم فجر است تا مخاطبان با نگاه و نوع سینمای فاخر ما آشنا شوند. فیلم های آن دوران از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و امروز که این زمینه برای جوانان فراهم شده تا این فیلم ها را به صورت مرمت شده و با کیفیت بالا ببینند، باید از این فرصت استفاده کنند. امیدوارم اکران این فیلم ها و از جمله «دونده» به نگارش فیلمنامه های خوب و ارتقای نگرش فیلمسازان جوان کمک کند.

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.

سی‌و‌هفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.