وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرسی افزود: این کمبود بزرگ در ایام مناسبت ها بیشتر به چشم می خورد؛ امسال هم تلویزیون برای نوروز ۹۸ چهار سریال تدارک دیده بود که هیچکدام از منظر موضوعی و ساختار هنری بالاتر از سطح متوسط نبودند.
آذین ادامه داد: ملودرام سطحی و شبه هندی «بر سر دوراهی» که با استفاده از فرمول های فیلمفارسی تولید شده بود ضعیف ترین کار در کارنامه سازندگان آن و بدترین مجموعه نوروزی از نظر محتوا بود چرا که تمامی تلاش سازندگان آن معطوف به رساندن یک جوان فقیر به یک دختر پولدار شده بود. در واقع این سریال یک فانتزی رویاپرور و دروغ پرداز بود که از یک سو بخشی از رخدادهای زندگی نویسنده و تهیه کننده آن را روایت می کرد و بخش دیگر آن یادآور فیلمک های ترکی و گنج قارونی بود!
این مدرس سینما خاطرنشان کرد: سریال دیگری که از سیما شاهد پخش آن بودیم به رغم استفاده از بازیگران شناخته شده مجموعه طنزگونه «زوج یا فرد» بود که باز هم از نظر سوژه و پرداخت هنری در مسیر کلیشه پردازی قرار داشت و اغلب بازیگران آن صرفاً خود را تکرار می کردند و به جز مرجانه گلچین که اندکی در بازی خود تحرک نشاط آور ایجاد کرده بود، در کل این سریال هم از حد متوسط فراتر نرفت.
آذین با بیان اینکه مجموعه «نون. خ» اثر سعید آقاخانی کمترین نمره را در میان سریال های نوروزی به خود اختصاص می دهد اظهار داشت: «نون. خ» که می خواست با استفاده از فضا و موقعیت و جغرافیای زندگی هموطنان کرد به تقلید از پایتخت طنزگونه باشد به دلیل فیلمنامه آشفته، بازی های ضعیف، کارگردانی غیرمنسجم و بدتر از همه بی اعتنایی به فرهنگ و ادبیات و زندگی کردها تبدیل به هجو این اقلیت شاخص کشور شده بود.
وی تأکید کرد: به عبارتی آنچه آقاخانی ارائه کرد، نه طنز که تمسخر مناسبت ها و رویدادهای آدم ها برای سرگرم کردن ناموفق مخاطبان سیما بود. افسوس که چنین آثار نازلی با حمایت برخی مدیران تولید می شوند و در بهترین زمان هم پخش می گردند!
آذین ادامه داد: سریال کودکانه و فانتزی دیگر نوروز تلویزیون را حسین قناعت با نام «شش قهرمان و نصفی» ساخته بود، اثری که هیچ امتیاز شاخصی نداشت و بیشتر مناسب پخش از شبکه کودک پسند ۲ بود. در مجموع کارنامه سریال های تلویزیونی نوروز ۹۸ هیچ نمره درشتی را به خود اختصاص نمی دهد و نمایشگر بضاعت ضعیف مسئولان و مدیران صدا و سیمای انحصاری و اسپانسری و ناتوانی و کم توانی تولیدکنندگان آن بود.
این منتقد در پایان این گفتگو افزود: در نهایت باید گفت سریال های «زوج یا فرد»، «بر سر دوراهی»، «نون.خ» و «شش قهرمان و نصفی» به ترتیب متوسط، زیر متوسط، بد و آشفته بودند و ضعف ها و ناتوانی های تلویزیون نابسامان انحصاری و اسپانسری را بیشتر عیان کردند.
ارسال نظر