پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۰

عبدالحمید قدیریان توضیح می‌دهد؛

«استاد فرشچیان» آن لحظه‌ای که «عصر عاشورا» را می‌کشد، کجا ایستاده است؟

تابلوی عصر عاشورا

سینماپرس: قدیریان درباره تفاوت اساسی تابلوی «عصر عاشورا» با آثار سایر هنرمندان گفت: ما خیلی اثر هنری در مورد عاشورا دیدیم، اما تابلوی آقای فرشچیان فرق اساسی دارد.

به گزارش سینماپرس، عبدالحمید قدیریان، نقاش در برنامه «ایران من» شبکه افق درباره راز موفقیت تابلوی «عصر عاشورا» استاد فرشچیان گفت: استاد فرشچیان مانند سایر هنرمندان یک تابلویی خلق کردند. ما تابلوهای بسیاری دیدیم که صحنه عاشورا را کشیدند. هرچند عموم این تابلوها رئال هستند، اما نهایت حسی که از آنها دریافت می‌کنیم حس اخباری است. یعنی بگوید اتفاقی افتاده است. ولی وقتی به تابلوی استاد فرشچیان نگاه می‌کنیم، در عین حال که رئال به‌نظر می‌رسد، انگار چند قدمی از دنیا جدا شده است؛ آن هم به‌خاطر خطوط و رنگ‌ها و ساختاری که طراحی شده است. با این حال، علت این ساختار و خطوط روح والای ایشان است.

قدیریان درباره راز موفقیت این تابلو با وجود گذشت سال‌ها از خلق آن توضیح داد: استاد فرشچیان تصویری را کشیدند، که یادآور درد متعالی است. شما می‌بینید از سال ۱۳۵۵ که این تابلو خلق شد تا الان ما همچنان در حال بهره بردن از آن هستیم و مدام در صحنه‌های گوناگون از آن استفاده می‌کنیم. حتی رهبر انقلاب در تحسین این تابلو می‌فرمایند: من خودم اهل روضه‌ام. من می‌گویم و دیگران گریه می‌کنند. ولی آقای فرشچیان تابلویی کشیدند، که من با دیدن آن احساس می‌کنم بُعد جدیدی از واقعه عاشورا روایت می‌شود. قابلیت هنر همین است. وقتی حضرت آقا سر صحنه فیلم مریم مقدس (س) حاضر شده بود فرموده بودند: من هزاربار تا الان این قصه را یا درس دادم یا نقل کردم و نوشتم، ولی تا الان به این شکل آن را ندیدم.

این نقاش افزود: ما هنرمندان می‌فهمیم این تابلو در چه شرایط روحی کشیده شده است. من همیشه می‌گویم هنرمند آنجایی که ایستاده، نقاشی می‌کند. آقای فرشچیان آن لحظه‌ای که «عصر عاشورا» را می‌کشد، کجا ایستاده است؟ ایشان قطعاً در دنیا نایستاده و ارتفاع گرفته است. در چه ارتفاعی؟ در ارتفاعی که آن تصویر را دیده و کشیده است. به همین دلیل وقتی ما آثار هنرمندان را می‌بینیم، می‌فهمیم هنرمند کجا ایستاده است.

*باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.