به گزارش سینماپرس، محمدمهدی احمدی در نشستی با اعضای شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر اظهارداشت: یک سری پدیدهها به عنوان شاخص و برند تعریف شده است. المپیاد یک برند و شاخص علمی است که در حوزهها و شاخههای مختلف برگزار میشود. بسیاری از افراد وقتی میخواهند در سابقه کاری خود به نمونههای موفق اشاره کنند، به حضور در المپیاد اشاره میکنند.
وی گفت: اعتبار این برند و شاخص باید حفظ شود. یک شاخص علمی باید روندهای مختلفی را طی کند و تجربیات بسیاری را پشت سر بگذارد تا به عنوان یک المپیاد بتوان از آن نام برد و اگر به لحاظ ماهیتی با جشنواره و سایر رویدادهای رقابتی یکی شود، اعتبار خود را از دست میدهد. نباید اجازه دهیم اعتبار یک المپیاد با کارهای سطحی و ابتدایی پایین بیاید.
رئیس شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر با اشاره به ویژگیهای المپیاد به عنوان یک شاخص علمی در حوزه هنر افزود: چند ویژگی باید در برگزاری المپیاد هنر لحاظ شود. ما باید در المپیاد شرایطی را فراهم کنیم که به معنای واقعی کلمه استعدادهای درخشان نهفته در وجود یک هنرجو کشف شود. این کشف باید بر اساس روندهای استاندارد یک المپیاد صورت پذیرد که بتوان لقب استعداد درخشان را به آن اطلاق کرد.
احمدی بیان کرد: دومین امر مهمی که باید در المپیادها لحاظ شود، تبدیل رقابت به رفاقت است تا خروجی آن اخلاقی باشد. نباید با ابزار علم، افراد را نسبت به یکدیگر عصبی کنیم و بنا بر ضربه زدن باشد. در یک رقابت المپیادی هر کسی بر مبنای میزان استعدادی که دارد حائز امتیاز میشود نه بر اساس رودررو شدن با دیگران.
مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژگی بعدی المپیاد هنر را افزایش تابآوری اجتماعی و تقویت هویت ملی دانست و بیان کرد: المپیاد هنر باید به افزایش تابآوری اجتماعی و تقویت هویت ملی منجر شود؛ یکی از مقولاتی که در افزایش تابآوری جامعه و تقویت هویت ملی نقش بسیار مهمی دارد، پدیده هنر است و هر رویدادی که در این حوزه برگزار میشود باید بتواند به این مهم دست پیدا کند.
وی افزود: متاسفانه نسل نو در جامعه ما با آثار شاخص هنری مانند شاهنامه بیگانه هستند و همین امر موجب میشود با گذشته و پیشینه خود غریبه باشند و نتوانند در شرایط بحرانی، الگوهای مناسبی را برای عبور از بحران برگزینند، یکی از کارکردهای هنر در تمامی رشتهها و اشکال آن باید کمک به افزایش تابآوری اجتماعی و تقویت هویت ملی باشد.
احمدی با تاکید بر لزوم افزایش توان مهارتی در برگزیدگان المپیاد هنر بیان کرد: المپیاد باید توان مهارتی افراد را بالا ببرد. متاسفانه ۹۰ درصد دانشگاههای ما در کشور با موضوع افزایش مهارت بیگانه هستند و فقط به حوزه آموزش میپردازند. به عنوان نمونه در بسیاری موارد افرادی که دارای دکترای تخصصی یک رشته هستند در تقابل با افراد ماهر در آن حوزه دچار تشکیک میشوند. خروجی المپیاد باید استعدادهای متخصص و ماهر باشد.
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: ویژگی پنجم یک المپیاد نرمال و متعالی این است که برگزیدگان آن باید اعتبار اجتماعی پیدا کنند. به عبارت دیگر آنچه موجب دیده شدن برگزیدگان المپیاد در سطح جامعه میشود، اعتبار اجتماعی است که المپیاد به او داده است و موجب افزایش اعتماد به نفس در وجود او میشود.
وی گفت: المپیاد باید در قالب کار تیمی تعریف شود و برگزیدگان آن باید به تفکر تشکیلاتی و خرد جمعی قائل باشند. استعدادهای المپیادی فردگرا نیستند بلکه موفقیت را در احترام به خرد جمعی و کار تشکیلاتی تعریف میکنند.
احمدی اضافه کرد: در آخر المپیاد هنر باید بتواند به اضافه شدن هنر در سبد خانوار کمک کند. مقوله هنر باید با زندگی شخصی افراد جامعه ما تلفیق پیدا کند، چرا که جامعه بدون هنر یک جامعه بیحس است. همه انسانها باید نگاهشان به پدیدهها هنری باشد، یعنی به زیباییشناسی منجر شود. اگر هنر در سبد خانوار جا بگیرد، نگاه افراد به یکدیگر از روی حُسن ظن است.
سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد کرد که قبل از ادامه روند دور دوم المپیاد هنر، دوره اول آسیبشناسی شود و تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شده، نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف بهبود پیدا کند.
المپیاد هنر عرصه جلوهگری استعدادهای نخبهای است
محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر توسعه و آموزشهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه یکی از رویدادهای مهم در عرصههای مختلف دانشی و علمی و ورزشی در دنیا، المپیاد هایی هستند که سبقه و وجهه خوبی در سطح بین المللی دارند، اظهارداشت: مطمئنا یکی از عرصههای تاثیرگذار در جوامع، حوزههای فرهنگی و هنری است و اگر ما بخواهیم برای آینده فرهنگ و هنر هر جامعه، برنامهریزی داشته باشیم، لازم است از هماکنون به فکر آینده، شناسایی و حمایت از رقمزنندگان آن باشیم.
وی گفت: خلائی که در عرصه فرهنگ و هنر حتی در سطح بینالمللی وجود داشت، موضوع المپیاد هنر بود. ما در دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری از سال گذشته بر اساس وظایف، اختیارات و مسئولیتهای که بر عهده داشتیم، تصمیم گرفتیم به این عرصه ورود کنیم و امسال دومین دوره ی این رویداد را برگزار میکنیم.
اسماعیلی افزود: بدون شک گامهای اول هر رویدادی نیازمند کمک و حمایت همه ارکان اثرگذار در آن رویداد است و برای اینکه بتوان به سمت اهداف عالی تدوین شده پیش رفت نیازمند کمک تمامی ارکان و اشخاص اثرگذار در آن عرصه هستیم.
دبیرکل شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر بیان کرد: دوره نخست این رویداد خوشبختانه بازخوردهای خوبی را در پی داشت و تبدیل به یک مطالبه از سوی هنرمندان و هنرآموزان شد. همین موضوع ما را بر آن داشت تا دوره دوم را با کیفیت کمی و کیفی بهتری برنامهریزی و برگزار کنیم.
وی به ویژگیهای خاص و منحصر به فرد المپیاد هنر اشاره کرد و اظهارداشت: المپیاد هنر چند ویژگی بارز دارد، مطمئنا در برخورد اول این سوال پیش میآیند؛ در شرایطی که جشنوارهها و رویدادهای مختلفی در عرصه هنر برگزار میشود، چه نیازی به تعریف یک رویداد جدید به نام المپیاد هنر داریم. یکی از مهمترین ویژگیهای این رویداد توجه ویژه به مراکز آموزش هنر مانند هنرستانهای هنرهای زیبا و آموزشگاههای آزاد هنری و سینمایی است که به جایگاه والای آموزش میپردازند و کانون این توجه، هنرجویان این مراکز آموزشی هستند.
اسماعیلی با اشاره به اینکه المپیاد هنر عرصه جلوهگری استعدادهای نخبهای است که آیندهی هنر کشور را رقم میزنند، گفت: برگزاری به صورت لیگ، دومین ویژگی این رویداد است که در سه سطح لیگ آموزشگاه و هنرستان، لیگ استانی و لیگ ملی است. در سایر رویدادها رقابت به صورت متمرکز است و این شکل برگزاری میتواند موجب جریانسازی فرهنگی و آموزشی در سطح کشور شود.
دبیر کل شورای سیاستگذاری دومین المپیاد هنر، پوشش گسترده مخاطبان این رویداد از نظر جغرافیایی و شمول تمامی رشتههای اصلی هنر در قالب این رویداد را سومین ویژگی المپیاد دانست و افزود: بدین صورت، المپیاد هنر هم نقاط مختلف کشور از روستاهای دوردست تا پایتخت کشور را شامل میشود و هم تمام رشتهها و گرایشهای اصلی و مهم هنری را نیز در برمیگیرد.
وی به تشریح آخرین ویژگی المپیاد هنر پرداخت و گفت: در نهایت مهمترین ویژگی این رویداد، تیمی و گروهی بودن آن است. تقریبا تمامی رویدادهای هنری متعارف ممکن است به صورت انفرادی برگزار شوند و ما در این رویداد حتی رشتههایی که ذاتا انفرادی هستند را نیز در قالب تیمی تعریف کردهایم و عملکرد یک واحد آموزشی به صورت تیمی و گروهی بررسی میشود.
مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: این رویداد در سال گذشته فقط مراکز آموزش هنر در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شامل میشد اما امسال با رایزنیهای صورت گرفته، مقرر شده است که هنرستانهای هنری زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش نیز به رویداد اضافه شوند. بنیاد ملی نخبگان نیز علی رغم محدودیتهای مقرراتی که تعریف کرده است مانند اینکه از عمر یک رویداد باید پنج دوره بگذرد تا مشمول مقررات این بنیاد شود، ما را در دومین دوره المپیاد همراهی خواهد کرد.
محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر، سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاستگذاری دومین المپیاد ملی هنر در احکامی جداگانه، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را منصوب کرده است؛ براین اساس، محمدحسین اسماعیلی مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری به عنوان دبیرکل شورا، احمدحسین فتایی مشاور اجرایی معاونت هنری، حسین یزدانشناس مدیرکل دفتر مطالعات و دانش سینمایی سازمان سینمایی، احمد آقامحمدی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی، حرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پروش، ایزد امجدی مدیرکل دفتر پایش و شبکهسازی بنیاد ملی نخبگان و جعفر واحدی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به عنوان اعضای حقوقی شورای سیاستگذاری منصوب شدند.
همچنین رامتین شهبازی، اردشیر صالحپور، محمدعلی مرآتی، جمال عربزاده و میرحیدر موسوی نیز به عنوان اعضای حقیقی شورای سیاستگذاری دومین المپیاد ملی هنر حکم گرفتند.
ارسال نظر