به گزارش سینماپرس، روابط عمومی بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران خبر داد کارگاه «بدن، انرژی و حضور در اجرا» روز ۲۷ فروردین ماه به سرپرستی افشین غفاریان در پلاتو دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار خواهد شد. این در حالی است هنرجویان متقاضی با توجه به ظرفیت محدود این کارگاهها میبایست از طریق تماس با ستاد جشنواره نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
افشین غفاریان از جمله هنرمندانی است که کارش را با الهام از تجربههای گروتفسکی آغاز کرد و در طول بیش از ۱۰ سال تمرین و فراگیری تکنیکهای مختلف تربیت بدن در سراسر دنیا از تئاتر تا ورزشهای رزمی به نوعی پژوهش شخصی خودش را شکل داده است. او در این مسیر تکنیکهای بدنی و آوایی خاص خودش را ساخته و پرداخته که در ورکشاپ های خود به کار میگیرد.
در توضیح خطوط آموزشی این کارگاه که در قالب مجموعههای متنوع تمرینی و بداههپردازی به هنرجویان ارائه میشود، آمده است:
« تمرینهایی برای شکل دادن کار گروهی: از آنجایی که تئاتر در اساس کاری جمعی و گروهی است، ساختن و پرداختن گروه از طریق تمرین های دو نفره و تمرین های چند نفره امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. این تمرین ها با هدف رسیدن به درک درست و فهم متناسب از نظم و هماهنگی گروه و جایگاه فرد در آن انجام میشود.
تمرین برای آزاد سازی بدن از گرفتگی ها و انقباض های غیرضروری: بدن انسان به دلیل شرایط و نظم مدرن زندگی دچار انقباض ها و گرفتگی های روزمره است. از طریق تئاتر و تمرین های بدنی، برای بازیگر این امکان وجود دارد که این انقباض ها را شناسایی و سپس برای رفع آن تلاش کند چراکه رهایی از این انقباض ها برای بدن یک بازیگر پیشزمینه و لازمه انعطاف روانی و جسمانی او برای کار بر نقش است.
تمرین های برای پیدا کردن نقطه ثقل و مرکزی بدن: در بسیاری از فرهنگ ها، انرژی از نقاط مختلف بدن جذب و از نقطهای مشخص در بدن پخش میشود و یا به عبارتی دیگر انرژی از این نقطه در بدن تقسیم میشود. این نقطه مهم در بدن جایی در مرکز بدن قرار دارد که با تمرین میتوان آن را شناسایی و فعال کرد.
تمرین هایی برای هوشیارسازی بدن و حواس: هوشیار سازی بدن و حواس از مهمترین تمرین ها برای یک بازیگر است. برای این کار یک بازیگر میبایست بدنش را از غبار روزمرگیها پاک و حواسش را صیقل دهد. تمرینهای ملهم از هنر های رزمی میتوانند برای یک بازیگر در امر هوشیارسازی بدن و حواسش بسیار مفید واقع شوند.
تمرین های آوایی و رهاسازی صدا : گاهی اوقات صدا بازیگر به عنوان جزئی جدای بدن او محسوب میشود و تمرین هایی جدای تمرینهای بدنی بازیگر دارد در حالیکه صدا جزئی از بدن است و اتفاقاً نزدیکترین و صمیمیترین جز بدن است چراکه از درون آن تولید و تشدید می شود. به این ترتیب صدا جزئی از بدن است که با تمرینهای بدنی و آوایی میتوان آن را پرورش داد.»
بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران به دبیری امین مختاری پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به همت اداره کل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار خواهد شد.
ارسال نظر