به گزارش سینماپرس، نشست تخصصی سینمای مردم شناسی کشور آذربایجان با حضور «الشاد علی اف» در نخستین روز برگزاری جشنواره فیلم وارش برگزار شد.
وی در ابتدای این نشست، گفت: دوستی که بین ایران و آذربایجان وجود دارد بسیار قدیمی است و می توان این مسیر را با برگزاری هفته های فرهنگی بین دو کشورادامه داد.
وی با بیان اینکه ایران مانند وطن دوم ماست و با سفر به این کشور حس خوبی در من و هموطنانم ایجاد می شود، ادامه داد: در شهرهای مختلف ایران جشنواره های مختلفی برگزار شده و فیلم های آذربایجانی نیز توانسته با شرکت در این جشنواره ها، جوایز زیادی کسب کند.
این فعال فرهنگی درباره تاریخ فیلمسازی در آذربایجان، گفت: اگر بخواهیم به تاریخچه سینما نگاه کنیم برادران لومیر 124 سال قبل سینما را خلق کردند و این تاریخچه در سینمای آذربایجان به 121 سال قبل برمی گردد یعنی سه سال قبل از سینمای دنیا. اولین فیلم هایی که در سینمای آذربایجان تولید شد، مستند و کوتاه بودند و اولین فیلم با دیالوگ آذربایجان 84 سال قبل ساخته شد.
وی افزود: آذربایجان در گذشته سینمای آزادی نداشت و طی 50 سال اخیر بوده سینما در کشور آذربایجان به چیزی که می خواسته رسیده و توانسته به انسان و انسان شناسی بپردازد.
الشاد علی اف افزود: درست است که فیلم های ساخته شده بیشتر در حوزه جنگ و بوده اما ایدئولوژِی غالب فیلم های سینمایی آذربایجان به انسان شناسی و آسیب هایی که این افراد در جنگ دیدند، برمی گردد.
وی در ادامه گفت: داریوش مهرجویی با ساخت فیلم گاو تحول بزرگی در سینمای ایران را رقم زد. تاریخ این سینما را میتوان به قبل و بعد از آن تقسیم کرد. بعد از فیلم گاو کارگردانهای بزرگی مانند مجدیدی، پناهی، قبادی و ... پدید آمدند. در آذربایجان نیز طی 50 سال گذشته همین اتفاق افتاد و کارگردان های بزرگی معرفی شدند.
این فعال فرهنگی افزود: سینمای آذربایجان در حال پیشرفت در فیلمسازی بود تا این که حدود 10 سال تحت تاثیر سلطه شوروی، دوباره مسیر افول را در پیش گرفت.
وی خاطرنشان کرد: سینمای آذربایجان پس از دستیابی این کشور به استقلال کامل، مسیر پیشرفت خوبی در سینما را دنبال کرد. در آن زمان ما نمی توانستیم در جشنواره های مختلف شرکت کنیم، اما در 20 اخیر این اتفاق رخ داده و فیلم های بزرگی از آذربایجان توانسته اند جوایز مهمی را کسب کنند.
علی اف با اشاره به این که طی 10 سال اخیر سینمای آذربایجان پیشرفت چشمگیری رخ داده افزود: طی 10 سال اخیر تعداد 60 فیلم سینمایی آذربایجانی در 59 کشور مختلف در 128 فستیوال شرکت کرده اند. 354 مرتبه در قسمت مسابقه شرکت کرده و 138 جایزه بزرگ از جشنوارههایی مانند کن نیز کسب کرده است.
این نماینده سینمای آذربایجان در جشنواره بین المللی فیلم وارش، افزود: ادبیات ریشه عمیقی در فیلمسازی دارد. این که سینمای ایران توانسته در دنیا به جایگاه خوبی برسد، مدیون ادبیات است. آذربایجان نیز ادبیات غنی و پر سابقه ای دارد اما تحت سلطه بودن این کشور مانع از این شده که ادبیات وارد سینمای آذربایجان شود.
الشاد علی اف که در همایش بین المللی وارش و این نشست تخصصی شرکت کرده است، در پاسخ به سوال یکی از حضار که چرا در فیلم های سینمایی آذربایجان خیلی به ریشه مردم شناسی توجه نمی شود گفت: ما کشور تحت سلطه ای بودیم و همچنان سینمای دولتی داریم. پول و سرمایه این کار از سوی دولت است و ما در اکثر مواقع نمی توانستیم آن چیزی را که دل مان می خواست بسازیم. نکته دیگر نیز این است که کارگردان های آذربایجانی در حال حاضر بیشتر فیلم های معاصر میسازند و سعی می کنند به مشکلاتی که هم اکنون در کشورشان وجود دارد بپردازند و شاید این طور به نظر برسد که خیلی به مردم شناسی توجه نمی کنند.
وی در پایان با اشاره به این که در سینمای آذربایجان فیلمی به نام نبات با حضور بازیگران ایرانی مانند فاطمه معتمدآریا ساخته شده، گفت: سال ها قبل زبان رسمی آذربایجان فارسی بود، به همین دلیل است که نویسندگان و شاعران آذربایجانی، به این زبان اثرات زیادی خلق کرده اند. در تعدادی از فیلمهای ما به زبان فارسی نیز اشاره می شود و این مسئله نیز مهر تاییدی است بر دوستی بین دو کشور ایران و آذربایجان.
نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش به دبیری مهدی قربانپور 9 تا 13 اردیبهشت ماه در بابلسر در حال برگزاری است.
ارسال نظر