به گزارش سینماپرس، عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و مشاور مسابقه تلویزیونی «خانه ما» درباره ویژگیهای این مجموعه به مهر اظهار کرد: تا پیش از ساخت مجموعه «خانه ما»، مستند مسابقههای مشابه اقتصادی و مالی را بیشتر در شبکههای غیرایرانی دیده بودم که کنشگران اصلی آن مردم عادی بودند و نه بازیگر و سلبریتیها، و جای تولید یک مجموعه در این ژانر در تلویزیون خودمان حسابی خالی بود.
وی افزود: مردم با تماشای برنامههای این چنینی، همذات پنداری بیشتری با فضای مسابقه میکنند، خود را به کاراکترها نزدیک میدانند و گویی فرصتها و قابلیتهای محیط زندگی خانوادگی خودشان را روی آنتن میبینند.
پیغامی با اشاره به دلایل موفقیت برنامه عنوان کرد: در جلسات شکلگیری این برنامه، خیلی تاکید داشتیم که این مستند مسابقه با موضوع مسائل اقتصادی و مالی خانواده شکل بگیرد که هم به دلیل نبودن مشابه این برنامه و هم نوع ایده پردازی، از همان زمان ذهنم درباره موفقیت این کار روشن بود.
وی تاکید کرد: در اولین جلسهای که با دوستان داشتم و ایدههای ساخت برنامه شکل میگرفت، از چند رئالیتی شو شبکههای مختلف خارجی نام بردم و آنها را توصیف و فضایشان را ترسیم کردم ولی به جز ژانر و گونه «خانه ما» که در دنیا رایج است، سایر مختصات برنامه بنظرم منحصر به فرد است.
مشاور پروژه «خانه ما» یادآور شد: این مجموعه، ویژگیها و المانهایی دارد که آن را مستند مسابقهای ایرانی اسلامی و به خانواده مسلمان ایرانی نزدیک کرده است. شاید از حیث قالب این برنامه با آنچه در شبکههای خارجی دیده شده، تشابهاتی داشته باشد اما «خانه ما» برای خود یک مجموعه منحصر به فرد است.
لزوم تزریق نوآوریهای بیشتر به «خانه ما»
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) برای پرمخاطب ماندن «خانه ما» هم توصیهای داشت و گفت: همواره ذائقه مخاطب خواهان نوآوری است و تکرار او را دلزده میکند. البته «خانه ما» این حُسن را دارد که فی ذاته با به پایان رسیدن هر فصل، سری بعدی آن در یک شهر جدید و با خانوادههای متفاوت اصفهانی، یزدی، آذربایجانی و... و. ادامه پیدا میکند و این خود تنوعی به برنامه میدهد، اما تزریق نوآوریهای بیشتر، میتواند برنامه را جذابتر کند. مثلاً میتوان تدبیرهای معیشتی متناسب با مسایل روز اقتصاد برای خانوادهها معرفی کرد و الگوهای نزدیک تری را برای حل مشکلات نشان داد.
مشاور پروژه «خانه ما» همچنین اعلام نظر درباره میزان تاثیرگذاری این مجموعه را نیازمند مطالعه میدانی علمی دانست و گفت: اگر بخواهیم بدون مطالعه میدانی صحبت کنیم، شبیه نظرسنجی رییس جمهور میشود! اما در تجربیات مشهود خود من، با افراد زیادی در ارتباط بودهام که این مستند مسابقه را میشناسند و مخاطب آن هستند. مثلاً در بندرعباس معلمی به من میگفت دختر نوجوانش عاشق این برنامه است و همه را مجبور میکند هر هفته آن را ببینند اما همانطور که اشاره کردم سنجش دقیق تاثیرگذاری این مجموعه نیازمند کار علمی است.
وی اضافه کرد: شکی نیست که معتقدم «خانه ما» میتواند تبدیل به یک برند شود و در محصولات و رسانههای دیگر ارتباطاتی و تعاملی در فضای واقعی یا مجازی هم دیده شود که تا حدی هم این اتفاق افتاده است. مثلاً نرم افزار حسابداری و بودجهریزی خانگی این برنامه کار اولیه خوبی است که باید تکمیل و گسترش پیدا کند.
پیغامی در پایان گفت: «خانه ما» باید به برندی تبدیل شود که صرفاً به ساعات پخش برنامه محدود نباشد و در زندگی روزمره مردم امتداد داشته باشد؛ میتوان برنامه را تعاملی کرد، و یا برای تجاریسازی آن اقدام کرد مثل شخصیت باب اسفنجی که لوازمالتحریر و محصولات دیگر آن را دیدهایم، «خانه ما» هم میتواند محصولات فرهنگی جانبی داشته باشد و شبکهای از مخاطبان را ایجاد کند، در مجموع این برنامه رویشی بود از جوانان رسانهای انقلاب.
ارسال نظر