دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰

«محله گل و بلبل» تمام شد؛

تهیه‌کننده: اگر بودجه دو امضائه صداوسیما اجازه بدهد کار کودک می‌سازیم

محله گل و بلبل ۲

سینماپرس: چند روزی است که اعلام شده «محله گل و بلبل» فصل دیگری ندارد؛ آیا پرونده برنامه نوجوانانه عمو پورنگ هم بسته می‌شود؟

به گزارش سینماپرس، برنامه «محله گل و بلبل» برخلاف سری‌های گذشته که به صورت استودیویی با حضور کودکان و نوجوانان اجرا می‌شد، ‌ این بار ساختاری نمایشی دارد و همه ماجراهای آن در یک محله خیالی متشکل از خانه‌ها، خیابان‌ها، کوچه‌ها، مغازه‌ها و شهروندانی که هر کدام دغدغه‌های متفاوتی دارند، پیگیری می‌شود.

در این محله خیالی، داریوش فرضیایی، ‌ بهنوش بختیاری، ‌ نادر سلیمانی، حدیث فولادوند، ‌ امیر نوری، ‌ امیرمحمد متقیان، ‌ امیر سهیلی، نعیمه نظام دوست، ابراهیم شفیعی، ‌ آرش میراحمدی، عرفان برزین و حمید کاشانی به ترتیب در نقش‌های عموپورنگ، خانم میوه فروش، ‌ نانوای محل، ‌ کتابفروش سیار، ‌ گل فروش محل، ‌ گلدون خان، بلبل خان، ‌مادر عموپورنگ، ‌ پدر عموپورنگ، شاگرد نانوا، ‌ بچه مردم و قلهک بازی می‌کنند.
 

سری جدید برنامه پورنگ به موضوعات اجتماعی مثل آداب و مراعات های اخلاقی، روحیه پهلوانی و کمک به همنوع، فرهنگ شهرنشینی و مطالعه و کتابخوانی توجه ویژه‌ای دارد و با تدارک روایت‌هایی جذاب و روان می‌کوشد رفتارهای اجتماعی درست را به کودکان بیاموزد.

حالا پس از پایان «محله گل و بلبل»، عوامل این برنامه تلویزیونی بعد از پاسخگویی به سوالات مردمی در ۱۶۲ به نشست خبری رسانه‌ای آمده‌اند تا درباره بودن یا نبودن این برنامه در ادامه صحبت کنند.


داریوش فرضیایی یا همان عمو پورنگ اعلام کرده که «محله گل و بلبل» فصل دیگری ندارد، چرا که کشش «محله گل و بلبل» تا جایی بود که در سه فصل ساخته شود و اگر ادامه پیدا می‌کرد، لوس و تکراری می‌شد.

مسلم آقاجانزاده تهیه کننده برنامه محله گل و بلبل تصریح کرد: سومین سری محله گل و بلبل و آخرین سری ما تمام شد. دو ۹۰ قسمتی و یک ۱۰۰ قسمتی یک اتفاق خوب در حوزه کودک بود. در رنگ و لعاب و دکور سعی کردیم پروژه را ارتقا بدهیم. هر سری شاید نزدیک به ۴۰ درصد در حوزه بازیگران و فضاهای مختلف پیشرفت کاری داشتیم. همین طور کار کودک مظلوم است چه در صداوسیما و در همه جا، چون مدافع ندارد. از رسانه ها می خواهیم صدای بچه ها باشند. وظیفه مان نمایش یک کار همه چیز تمام بود. از تلاش شبکه دو باید تشکر کرد که همه توان شان را در این وضعیت اقتصادی گذاشتند. شاید انتظار کمک های بیشتری داشتیم اما تا همین حد هم خوب بود. معلوم نیست ما ادامه بدهیم یا خیر و طرح ها و ایده ها را باید بررسی کنیم ولی دوست داریم گروه های دیگر ورود کنند و کارهای فاخر تولید شود. کار کودک نیازمند کارهای فاخر و ورود گروه های متنوع با کارهای خلاقانه و طراحی های جذاب است.

وی افزود: تلاشمان این بود کار کودک را جدی بگیریم چون جدی است و باید جدی گرفته شود. ای کاش بیشتر به کار کودک توجه شود. حال کودک در کشور خوب نیست در حوزه اسباب بازی، کتاب و بازی خیلی عقب هستیم. الان بودجه صداوسیما هم که دو امضا شده و نمی توان این همه به صداوسیما خرده گرفت. به صداوسیما و تبلیغات آن ایراد می گیرند و مدام در برخی رسانه ها تبلیغات خاص و لاکچری انجام می دهند. همان سایت ها به آگهی های تلویزیون هجمه وارد می کند و خودشان در عمل خیانت می کنند. حالا که وضعیت بودجه صداوسیما نمی دانیم چه اتفاقی می افتد. امیدواریم برای کودک اتفاق خوبی بیفتد.

احمد درویش علیپور کارگردان محله گل و بلبل تاکید کرد: محله گل و بلبل با همه فاکتورهای جذاب به دنبال محتوا و آموزش فرهنگ و مهارت های زندگی بود. تمام سعی و تلاش من و گروه محله گل و بلبل ارائه یک پیام سازنده و کارکردهای تربیتی بود. تمام سرمایه و انگیزه ما بچه ها بود و همه خواستار ادامه کار بودند. یا می خواستند کار جدیدی بسازیم و مخاطب برای ما اهمیت دارد. ما بچه ها را صاحب کار می دانیم و تریبونی ندارند و همیشه شرمنده بچه ها هستیم. اگر این تیم بخواهد کاری برای کودکان بسازد فقط به خاطر آن هاست.

محمد درویش علیپور نویسنده محله گل و بلبل افزود: سعی کردیم کار نو و جدیدی در راستای برنامه سازی کودک ارائه شود. همیشه جزو شاخص های اول بودیم حتی در سال ۹۵ سری دوم محله گل و بلبل بهترین سریال تلویزیون شد. در نظرسنجی ۹۷ هم میزان بالای آرا را داشتیم و این انگیزه کارهای بهتر و ارزشمندتر است.

داریوش فرضیایی تاکید کرد: یادم نمی رود سال ۸۲ جمعیتی که در اصفهان دور من بودند شگفت انگیز بود. یکی از کارگردان های برجسته به من گفت از این جمعیت و پتانسیل ها استفاده کنی! اگر بحث مالی باشد می توانستم. اما ۱۵ سال پیش تا الان دنبال اندوخته های معنوی هستم و این روزها ناراحت و نگران از بین رفتن این شخصیت ساخته شده توسط گروهی تلاشگر هستم.

وی خاطرنشان کرد: امروز بچه های ما بالغ بر بیش از یک میلیون بیننده برنامه های کودک تلویزیون هستند. ما نیازمند یک استراتژی بلندمدت هستیم تا این پتانسیل و ظرفیت از بین نرود و فراموش نشود. کودک را باید جدی بگیریم.

مجری و بازیگر کودک، خاطرنشان کرد: ما باید تاثیر بگذاریم و این ظرفیت را حفظ کنیم. از ما حمایت کنند و کنار ما باشند تا کودک بیشتر جدی گرفته شود. تریبون ما باشید تا کودک را نجات دهیم از آلودگی هایی که بعضا متوجه شان می شود.

ابراهیم شفیعی بازیگر محله گل و بلبل گفت: احساس پاک بچه ها خیلی جدی گرفته نمی شود؛ آنها خیلی ما را باور می‌کنند. مشکلات مالی و بودجه ای را متوجه نمی شوند و بچه ها درخواست دارند سری چهارم محله گل و بلبل ساخته شود. چرا نباید احساسات بچه ها شنیده شود؟ خیلی از مقاطع آزرده می شود آنقدر کم مهری و کم لطفی به بچه ها می شود. برنامه با کیفیت تحویل بچه هایمان بدهیم.

فرهاد بشارتی بازیگر محله گل و بلبل ادامه داد: این چند وقت در جامعه قدم برمی داشتیم و به قسمت های آخر محل گل و بلبل نزدیک می شدیم بچه ها و خانواده ها نگران ادامه این سریال بودند چون یک کار آموزنده بود و نمی دانستیم چه بگوییم. فقط دلگرمی می‌دادیم مشکل بودجه ای حل شود تا سال ها کنارشان باشیم. ان شاالله گفته های ما به گوش مسئولین برسد تا بودجه حل شود و ما با بچه ها جلو برویم.

نعیمه نظام دوست بازیگر محله گل و بلبل خاطرنشان کرد: خوشحالم ما را در محله گل و بلبل زیاد دیدند و ما را در محله زندگی و دلمان دیدند. بعد از این همه سال من را به مادری عمو پورنگ می شناسند.

وی تاکید کرد: روزی متوجه شدم قرار است این سریال ساخته نشود گفتم چطور می شود این کاراکترها و مامان نیاز نباشند! این نقش آنقدر ماندگار بود که دوست دارند سری چهارم محله گل و بلبل ساخته شود و واقعا در سری سوم اذیت شدیم. پول نگرفتیم ولی ادا درنیاوردیم و کار را به سرانجام رساندیم. مسئولان صداوسیما حمایت کنید خانواده محله گل و بلبل از هم نپاشد! این بچه ها آینده سازند و لطفا از برنامه کودک حمایت کنید.

مرضیه صدرایی بازیگر محله گل و بلبل تاکید کرد: برای داشتن جامعه ای موفق باید کودک با آرامش و با نشاطی داشته باشیم. من عشقی که در طی ساختن محله گل و بلبل دیدم بازخورد این عشق را از رضایت مردم خصوصا کودکان دیدم. کودکان عمو پورنگ را دوست دارند. محله گل و بلبل را تمام نکنید. چقدر کودکان ناراحتند از اینکه محله گل و بلبل ساخته نمی شود.

امیر سهیلی بازیگر محله گل و بلبل گفت: تیم گل و بلبل جز دیوانگان و شیفتگان حوزه کودک هستند. ما که سال ها در حوزه کودک کار کردیم در مقابل کسانی که بیرون برای کودکان کار کردند اصلا از لحاظ مالی  خوب نیستیم اما آنها بیشتر سرمایه کسب کردند و بیشتر کسب و کار کردند.

وی خاطرنشان کرد: من اینقدر که برای بچه های مردم نوشتم برای دختر خودم کاری نکردم، حتی بزرگ شدن دخترم را ندیدم. این تیم نیاز به حمایت دارد نویسندگان و عوامل برای تک تک دیالوگ هایشان تلاش کردند.

حسین خلیفه مجری طرح و مدیر تولید محله گل و بلبل تاکید کرد: ما می خواهیم کار کنیم و صدا باید به گوش مسئولین برسد. کودکان این نکته را بدانند. دوست داریم کماکان برای آن ها برنامه سازی و سریال سازی انجام دهیم.

آذرهوش مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو گفت: این گروه در تلویزیون می مانند و فقط سه گانه محله گل و بلبل تمام شده است. ظرفیت محله گل و بلبل به پایان رسیده و این گروه درصدد کار جدیدی هستند. کودک تلویزیون نیازمند حمایت است و نمی توان خیلی روی مشارکت حساب باز کرد. امیدوارم خیلی معطل کار بعدی این گروه نباشیم.

داریوش فرضیایی گفت: کودک ما به خودنمایی توجهی ندارند و می خواهند ما باشیم. وقتی کودکان به ما می گویند نیستید من چه پاسخی باید بدهم. ۲۰ سال در صداوسیما کار می کنم و پیشنهادهای سینمایی داشتم ولی من خودم را فرزند تلویزیون می دانم. همه چیز پول نیست و دوست دارم برای بچه ها کار کنم. آرزو دارم همیشه برای این کودک، کارهای متفاوت و تاثیرگذار انجام دهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.