به گزارش سینماپرس، اولین نشست مدیرعامل جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با اعضای هیات مدیره انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران برگزار شد. وی در این جلسه تاکید کرد که نگرش جدیدی در حوزه تولید و بازاریابی انیمیشن ایجاد میکنیم.
در این نشست که عصر چهارشنبه سوم مهر ماه، با حضور محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز، مرتضی رزاقکریمی قائممقام، امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن، امیر سحرخیز رئیس هیات مدیره صنف انیمیشن، علیرضا گلپایگانی، معین صمدی، علی نوری اسکویی، فرخ یکدانه اعضای صنف انیمیشن، شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی مرکز و رسول نبیابهری کارشناس بخش انیمیشن مرکز برگزار شد، پیرامون ساخت و عرضهی فیلمهای انیمیشن در دو زمینه انیمیشنهای کوتاه هنری و فیلمهای سینمایی انیمیشن بحث و تبادلنظر شد.
در ابتدای این نشست امیر سحرخیز گفت: هدف ما در انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران بجز امور مربوط به بیمه و مالیات و حقوق صنفی اعضا، وضع قراردادهای استاندارد و تعرفه قیمت و همچنین تعریف مشاغل مرتبط با تولید انیمیشن، ساماندهی و تقسیمبندی اعضای صنف با تخصصهای گوناگون است.
وی بیان کرد: مرکز گسترش در زمینه تولید انیمیشنهای کوتاه هنری جایگاه ویژهای پیدا کرده و از سایر سازمانهای دیگر که متولی انیمیشن هم بودند، فاصله گرفته که جای تقدیر دارد.
علیرضا گلپایگانی هم در این جلسه با اشاره به نیاز سینمای انیمیشن به حمایت تصریح کرد: یکی از بهترین فعالیتهای مرکز گسترش، حمایت از تولیدات دانشجویی بوده که در قالب فیلم تجربی و به عنوان یک نوآوری جلوه کرده است.
وی ادامه داد: به صراحت از «مرکز گسترش» در مقام پایگاه رسمی حمایت از سینمای انیمیشن ایران درخواست میکنم نگاه حمایتی خود به جامعه انیمیشن ایران را افزون نماید.
فرخ یکدانه نیز در این نشست گفت: در این «مرکز» یکسری تجربهها باید اتفاق بیفتد که این تجربهها زمانبر است و دستمزد مناسبی را میطلبد.
وی یادآور شد: دغدغه کیفی نزد فیلمسازان انیمیشن همیشه وجود داشته و مرکز گسترش جایی است که باید با دست بازتر عمل کند تا انیماتورها فرصت تجربه جدیدی پیدا کنند.
در ادامه این نشست، علی نوری اسکویی هم در سخنانی اظهار کرد: اساسا نگاهی که به انیمیشن در سیاستگذاری کلان کشور وجود دارد، نگاهی ترکیبی از پدیدهای است که هم جدید و قابل احترام بوده و هم پیچیده و مورد احتیاط.
وی توضیح داد: وجود یک جریان فیک انیمیشن هم باعث ایجاد اختلافات ضدونقیضی در این گونهی سینمای ایران شده که یکی از موارد مهم در این زمینه، شفافسازی در انیمیشن ایران است.
اسکویی تاکید کرد: امروزه اگر صنف انیمیشن در کنار شریانهای اصلی سیاستگذار که متولی آن در وزارت ارشاد «مرکز گسترش» است، بتواند این پایهها را محکم و درست کند، انیمیشن از فضای غبارآلود خود خارج شده و اطلاعات درستی از آن منتشر میشود.
وی یادآور شد: ما در نقطه حساسی قرار داریم و یکی از مهمترین اتفاقات، تبادلنظر و برنامهریزی جدی صنف انیمیشن و مرکز گسترش است تا شفافیت ایجاد کنیم. به عبارت دیگر نزدیک شدن صنف و مرکز در مسائل ساختاری میتواند فریادرس آیندهی میانمدت انیمیشن باشد.
مرتضی رزاقکریمی هم در سخنانی، به ضرورت ایجاد چرخه اقتصادی فیلم انیمیشن و ارتباط با مخاطب اشاره کرد و گفت: باید انیمیشن ایران به سمت استقلال اقتصادی حرکت کند؛ در اینصورت انیمیشن ما رشد پایدار خواهد داشت، نه رشد ناگهانی.
وی تاکید کرد: حمایت باید هدفمند و مبتنی بر یک استراتژی باشد که چگونه سینمای انیمیشن میتواند مخاطب ثابت و رو به رشد پیدا کند.
رزاقکریمی افزود: مسئله دیگر، نیاز انیمیشن به نظام تولید تهیهکننده محور است تا به جریان پس از تولید هم فکر شود.
محمد حمیدی مقدم نیز در سخنانی اظهار کرد: من به عنوان یک علاقمند، یک همکار و همراه جدید با یک سوال مواجه هستم که «انیمیشن کوتاه برای چه تولید میشود؟» پاسخ کمی سخت است اما توجه به این سوال میتواند مسیر و آیندهی حمایت از تولید انیمیشنهای تجربی و کوتاه را متحول کند.
وی توضیح داد: هدف ما در این است که یک تغییر ایجاد کنیم؛ یک نگرش جدید در حوزه ساخت و بازاریابی و در مجموع صنعتی شدن هنر انیمیشن. اینجا تعامل با صنف مفهوم پیدا میکند تا پروسه تولید را آموزش بدهد. همه این سالها «مرکز» با پروسه ارائه حمایت بدون برگشت و عرضه فیلم به مخاطب مواجه بوده است که این چرخه باید اصلاح شود. امیدواریم با وضعیت جدید بتوانیم این زیرساختها را ایجاد کنیم.
حمیدیمقدم تاکید کرد: تولید فیلم انیمیشن بلند و ورود به بازارهای جهانی بویژه در کشورهای همگرا و هماندیشه، یکی از اهداف بلند مدت مرکز گسترش است.
وی با اشاره به معرفی چهرهها و ارائه ایدههای درخشان توسط صنف انیمیشن به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خاطرنشان کرد: ما در حوزه کار زیباییشناسانه تاثیرگذار و تجربی، طرحهای خاص را دنبال و انتخاب میکنیم و از همراهی و همفکری گروههای فعال در حوزه انیمیشن مانند انجمن صنفی فیلمسازان انیمیشن ایران و آسیفا جهت تحول در چرخه عرضه و نمایش فیلم انیمیشن استقبال میکنیم تا این آثار به شکل منظم برای مخاطبان به نمایش گذاشته شوند.
حمیدیمقدم در پایان گفت: در شکل جدید، مرکز گسترش به عنوان یک حمایتکننده در تولید انیمیشن و شتابدهنده در این بخش عمل کرده و سعی میکنیم سهم کمتری در سرمایهگذاری داشته باشیم تا فیلمساز انگیزه بیشتری برای مرحلهی پس از تولید فیلم خود داشته باشد.
ارسال نظر