به گزارش سینماپرس، برنامه «شهر فرنگ» پنجشنبه شب با موضوع «نظارت در سینمای ایران» به مناظره دو تن از منتقدان و مدافعان اکران فیلم خانه پدری تبدیل شد.
غلامرضا موسوی، تهیه کننده سینما با بیان اینکه قوانین در هر عرصه ای باید رعایت شوند، تصریح کرد: یک فیلم تمام مراحل قانونی را گذرانده و پس از ۱۰ سال مجوز نمایش گرفته است و این کار عجیب و غریبی نیست.
وی افزود: اساسا هر اثر هنری می تواند موافقان و مخالفانی داشته باشد، اما اینکه مخالفت برخی ها باعث شود که یک فیلم از روی پرده پائین کشیده شود، از نظر من به عنوان تهیه کننده امنیت شغلی همکارانم را به خطر می اندازد.
موسوی با انتقاد از برخی دوگانگی ها گفت: از یک طرف تاکید می شود که فیلم های اجتماعی ساخته شود، اما از سوی دیگر با چنین فیلمی برخورد می شود.
این تهیه کننده سینما درباره فیلم خانه پدری گفت: این فیلم، فیلمی نیست که تماشاچی عادی سینما را جذب کند و فیلمی نیست که کسی برای سرگرمی آن را ببیند، از این رو به نظر من مخاطب فراوانی نمی داشت.
موسوی درباره این موضوع که علت توقیف فیلم خانه پدری، رعایت نکردن اصلاحات تاکید شده بود، گفت: این موضوع باید استعلام شود تا روشن شود که آیا واقعا این اصلاحات انجام شده یا نه.
سعید الهی، کارشناس رسانه با انتقاد از عملکرد مدیران سیاسی و سینمایی کشور، گفت: مدیران سینمایی ما با جریانی در سینما همسو شده اند که قائل به آزادی در محتوی است.
وی افزود: با همین روند است که فیلمی ساخته می شود که آشکارا با قوانین کشور منافات دارد.
الهی گفت: بر اساس بند ۱۱ قانون اهداف وزارت ارشاد تصریح شده که فیلمساز حق ندارد جزئیات قتل را به نمایش بگذارد.
این کارشناس رسانه با بیان اینکه من با موضوعات دیگری مانند ضدشیعی بودن یا صحنه های منزجر کننده ای که گفته می شود در فیلم خانه پدری وجود دارد، کاری ندارم، اظهار داشت: نکته این است که مدیریت سینمای ما با تفکری همسو شده که با سوءاستفاده از واژه آزادی هر محتوایی را به نمایش می گذارد و هر انتقادی را با اتهام مخالفت با آزادی سرکوب می کند.
الهی گفت: باید مشخص شود که مرجع رسیدگی در این موضوعات از جمله قصور یا تخلف مسئولانی که موظف به نظارت بر آثار فرهنگی اند، کجاست و بنده قاطعانه عرض می کنم که در اینجا قوه قضائیه باید رسیدگی کند.
غلامرضا موسوی، تهیه کننده سینما در توجیه صحنه خشونت بار زنده به گور کردن دختر توسط پدر، گفت: دو نوع دیدگاه درباره نمایش صحنه های خشن وجود دارد، یک دیدگاه این است که نمایش خشونت به دفع خشونت منجر می شود و یک دیدگاه هم این است که نمایش صحنه های خشن، خشونت را ترویج می کند.
وی افزود: ماجرای قتل دختر به دست پدر هم چیز عجیبی نیست و در سال ۲۰۰۰ بیش از ۵ هزار قتل دختر به دست پدر رخ داده بود.
این تهیه کننده سینما با انتقاد از برخورد دوگانه با نمایش صحنه قتل در فیلم ها، صحنه زنده به گور کردن دختر در فیلم خانه پدری را با صحنه ای از سریال ستایش ۳ مقایسه کرد و گفت: در سریال شبکه سه هم قتل دختر به دست پدرش نشان داده می شود و این درحالی است که فیلم خانه پدری برای زیر ۱۵ ساله ها ممنوع است اما سریال را همه مردم می بینند.
موسوی در ادامه وزیر ارشاد را یک صاحب نظر در امور دینی توصیف کرد و گفت قطعا اگر اشکالی در این زمینه در فیلم بود، وزیر ارشاد متوجه آن می شد.
این تهیه کننده سینما در ادامه با اعتراض به انتقاد سعید الهی از فیلم خانه پدری گفت: یک شخص فرهنگی که از سانسور طرفداری نمی کند، شما کدام آدم حسابی را دیده اید که طرفدار سانسور باشد.
وی افزود: آدم فرهنگی می گوید که باید بحث کرد و صحبت های متفاوت را مطرح کرد و بهترین را انتخاب کرد.
موسوی تصریح کرد: مردم ما آنقدر باهوش هستند که اگر فیلمی خوب نباشد آن را تماشا نکنند.
سعید الهی در واکنش به اظهارات موسوی گفت: اگر مردم باید قضاوت کنند، آقای موسوی بگویند که وقتی قانون تاکید کرده که صحنه قتل نباید به وضوح در فیلم نمایش داده شود، چرا این اتفاق در خانه پدری رخ داده است.
موسوی پاسخ داد: شورای پروانه نمایش وزارت ارشاد این فیلم را تائید کرده و باید به آن تمکین کرد و اگر قرار است هرکسی در کار وزارت ارشاد دخالت کند، خب بیایند این وزارتخانه را تعطیل کنند تا خیال برخی ها راحت شود، چون این آدمها ضد فرهنگ هستند و می خواهند سر به تن فرهنگ نباشد.
وی درباره منتقدان فیلم خانه پدری افزود: این آدمها به دنبال فیلم های بی بو و خیاروار هستند.
نظرات