یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶

در قسمت چهلم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: کوچک و کمرنگ کردن جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین دستاورد فرهنگی پس از انقلاب اسلامی زیبنده این رویداد نیست/ سالمی: دوری رسانه ها از هنرمندان در کار ما خلل ایجاد می کند

قسمت چهلم برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت چهلم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از سینماپرس همراه با احسان سالمی از روزنامه وطن امروز در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله جشنواره فیلم کوتاه، انتخاب کاخ جشنواره فیلم فجر، اکران مجدد فیلم سینمایی «خانه پدری» و... گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو با انتقاد نسبت به انتخاب پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ جشنواره انتقاد کرد و اظهار داشت: نه فقط پردیس ملت که اکثریت قریب به اتفاق سالن های سطح شهر تهران توان آن که به عنوان کاخ جشنواره آن هم برای جشنواره ای در قامت جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی کشور و بزرگترین دستاورد فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود را ندارند و کوچک و کمرنگ کردن جشنواره فیلم فجر به عنوان بزرگترین دستاورد فرهنگی پس از انقلاب اسلامی زیبنده این رویداد نیست.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه چهلمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

منتظری در ابتدای این برنامه ضمن تبریک میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) در خصوص جشنواره فیلم کوتاه اظهار داشت: بنده در این جشنواره به دلایل کاملاً شخصی حضور نداشتم چون فکر می کنم این جشنواره مثل خیلی از جشنواره های دیگر کارکرد خودش را از دست داده و چند سالی است مورد تمایلم نبوده که در این رویداد بی دستاورد حضور پیدا کنم اما به هر حال به واسطه فعالیت رسانه ای پیگیر اخبار این رویداد هستیم و خبرهای این جشنواره را هم رصد کردم.

وی ادامه داد: نکته مهم در حوزه فیلم کوتاه این است که فعالان سینمای کوتاه که سینمای بسیار مهمی هم محسوب می شود مدت ها است نسبت به بی عدالتی در این حوزه معترض هستند و معتقدند که فرصت ها و امکانات به صورت یکسان و عادلانه در اختیار دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران قرار نمی گیرد؛ البته این اتفاق درست مشابه همان اتفاقی است که ما در سایر حوزه های زیرمجموعه سازمان سینمایی شاهد آن هستیم و در همه جا این نوع بی عدالتی ها وجود دارد.

منتظری سپس با بیان اینکه اتفاقات ناراحت کننده اخیر حوزه فیلم کوتاه و به افول رفتن جشنواره فیلم کوتاه شاید به دلیل عدم شناخت آقای موسوی به عنوان مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه از این حوزه باشد تصریح کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم ایشان عقبه و پیشینه چندانی در حوزه فیلم کوتاه نداشته و ندارند و معلوم نیست که چطور به یکباره دبیر جشنواره فیلم کوتاه و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شدند! این اتفاق به خودی خود جای سوأل دارد. نکته قابل تأمل آنجا است که حتی شنیده می شود از صفر تا صد کارهای جشنواره و اداره انجمن هم در دست یکی از معاونان ایشان است، این اتفاق یادآور همان خبرهای درگوشی است که در خصوص سازمان سینمایی هم شنیده می شود، خبرهایی که حکایت از آن دارد که این سازمان توسط مدیری پشت پرده اداره می شود. گویا این مسأله باب شده است که این قبیل اتفاقات در انجمن سینمای جوانان ایران و سایر نهادهای تابعه سازمان سینمایی وجود داشته باشد.

دبیر تحریریه خبرگزاری سینماپرس خاطرنشان کرد: من امیدوارم در این وانفسا که حال سینما چندان خوب نیست حداقل به جوانانی که با شور و عشق می خواهند وارد سینما شوند توجه جدی صورت گیرد. متأسفانه ما به جای توجه به جوانان شاهد بریز و بپاش هایی عجیبی هستیم که جای سوأل دارد چرا و با کدامین منطقی این بریز و بپاش ها صورت می گیرد؟ شنیده شده در این جشنواره رقم بسیار هنگفتی فقط برای یک کتاب تمام گلاسه ۴۰۰ صفحه ای صرف شده که بود و نبود آن هیچ دردی را از فیلمسازان فیلم کوتاه درمان نمی کند. این اتفاق بنده را یاد گروه سینمایی «هنر و تجربه» انداخت که چندی قبل شنیده شد یک رقم چند صد میلیون تومانی صرفاً برای مجله کاغذی اش هزینه شده است. ای کاش مسئولان پاسخ بدهند که این هزینه کردها چه دردی را از جوانان ما درمان می کند و چرا این اتفاقات رخ می دهد.

لطیفی سپس با بیان اینکه باید از خوبی های جشنواره هم گفت، این جشنواره را مأمنی برای فیلمسازان جوان خواند و اظهار داشت: همین که جوانان دور هم جمع می شوند اتفاق خوبی است!

احسان سالمی نیز در همین راستا گفت: من هم مثل آقای منتظری نسبت به دوره های اخیر این جشنواره نگاه مثبتی ندارم، این جشنواره نه به لحاظ خروجی نه از نظر کیفیت حرف جدی برای گفتن نداشته و ندارد. البته این مرسوم است که همه ساله مدیران وقتی از این نوع جشنواره ها بازدید می کنند از آن ها تعریف می کنند و می گویند این جشنواره ها رشد داشته اما باید «رشد» را در خروجی آثار شاهد باشیم. این رشد دقیقاً کجا محقق شده؟ در دوره های قبل فیلمسازان کوتاهی داشتیم که وارد جریان فیلمسازی حرفه ای می شدند اما متأسفانه طی سال های اخیر هیچ ظهور و بروز خاصی از نسل جوان در سینمای حرفه ای ندیده ایم و این نشان از آن اتفاق دارد که کیفیت جشنواره پایین آمده است.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: یکی دیگر از نکات مهمی که این روزها مطرح شده گفتگوی آقای انتظامی با بخش خبری ۲۰:۳۰ است که در آن اعلام کردند با مدیرعامل صندوق اعتباری هنر جلسه داشته اند و در آن جلسه قرار شده مشکلات معیشتی و بیمه ای هنرمندان تسهیل شود. نکته ای که در خصوص بیمه هنرمندان وجود دارد این است که بیمه آن ها از سال قبل پرداخت نشده و بخش دیگر مشکلات هنرمندان هم به بروکراسی های اداری بازمی گردد. دوستان باید توجه کنند این مسأله بروکراسی اداری و طولانی شده به رسیدگی بیمه و حقوق آن ها باید کوتاه شود. حیف است هنرمندان عزیزی که عمر و انرژی شان باید برای تولید کارهای هنری صرف شود وقت خود را صرف این کارها کنند و فکرشان درگیر این مسائل باشد.

سپس در بخش دیگری از این گفتگو منتظری در خصوص کاخ جشنواره سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انتقاداتی را مطرح کرد و گفت: یک سری از رسانه ها به تازگی اخباری را منتشر کرده اند که در آن مطرح شده قرار است پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ جشنواره انتخاب شود، اتفاقی که امیدوارم رخ ندهد.

وی در این باره ادامه داد: از همان سال ابتدایی که قرار شد کاخ جشنواره از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت منتقل شود ما شاهد انتقادات و اعتراضات پررنگ اهالی رسانه و منتقدان نسبت به این امر بودیم و حتی یک کمپین چند صد نفری با حضور اهالی رسانه در فضای مجازی شکل گرفت و همگی آن ها خواهان این بودند که پردیس سینمایی ملت به عنوان کاخ جشنواره انتخاب نشود. یکی از مهمترین دلایلی که اهالی رسانه نسبت به این اتفاق نادرست معترضند این است که حضور اهالی رسانه در این سینما فاصله جدی میان آن ها و هنرمندان و صاحبان آثار ایجاد می کند و دسترسی اهالی رسانه در ایام جشنواره به هنرمندان سخت می شود.

منتظری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر گویا پیروی همان اتفاقی که عرض کردم و دست های پشت پرده ای که در سینمای ایران وجود دارد، برخی افراد به عمد این کار را انجام داده اند و نمی خواهند اهالی رسانه و منتقدان هنگام تماشای فیلم ها با هم به اجماع برسند؛ زمانی که فیلم ها در برج میلاد اکران می شود تکلیف شان روشن بود یا مورد تشویق قرار می گرفتند یا با انتقاد جدی روبرو می شدند اما سیاست گذاران غیرعلنی و در سایه سازمان سینمایی که این روزها در سینما حکمرانی می کنند این سیاست غلط را به کار بستند تا جلوی این اتفاق گرفته شود.

لطیفی خطاب به منتظری گفت: البته این اتفاق ایراداتی هم داشت. مثلاً عده ای از قبل با هم اجماع می کردند که یک فیلم را هو کنند.

منتظری: بله اما راه چاره این نیست که برای عدم هو شدن یک فیلم میان هنرمندان و منتقدان و اهالی رسانه در ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر شقه و شکاف ایجاد شود. امکانات فوق ضعیف پردیس سینمایی ملت باعث شده تا حتی پتانسیل برگزاری جشنواره های کوچک را هم نداشته باشد. البته نه فقط پردیس ملت که اکثریت قریب به اتفاق سالن های سطح شهر تهران توان آن که به عنوان کاخ جشنواره آن هم برای جشنواره ای در قامت جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی کشور و بزرگترین دستاورد فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود را ندارند. ما نباید فراموش کنیم که حتی کوچک و کمرنگ کردن جشنواره فیلم فجر در ظاهر هم زیبنده این رویداد سینمایی نیست و امیدوارم با تدبیر شخص دبیر و مسئولان ارشد سازمان سینمایی شاهد انتقال مجدد کاخ جشنواره به برج میلاد باشیم.

وی افزود: از سوی دیگر آرزو می کنم که ای کاش اتفاقات بسیار ناراحت کننده که سال گذشته در سی و هفتمین جشنواره شاهد آن بودیم مجدداً رخ ندهد. از وفور فیلم های ضعیف، سیاه و خنثی در جشن پیروزی انقلاب اسلامی گرفته تا مشکلات دامنه دار رفاهی برای اهالی رسانه.

سپس سالمی در همین راستا متذکر شد: پارسال مثل هر سال ما مشکلاتی داشتیم. جدا شدن هنرمندان از اهالی رسانه کار ما را سخت می کند. رسانه باید کمک کند جشنواره بهتر دیده شود و این دوری رسانه ها از هنرمندان در کارمان خلل ایجاد می کند و برای خود رویداد خوب نیست. برخی می گویند چرا کاخ جشنوارهبرای فیلم کوتاه نداریم. ما بعد از ۴۰ سال نتوانستیم برای جشنواره اصلی مان کاخ داشته باشیم و این اتفاق ناراحت کننده است.

در بخش پایانی این میز، منتظری در خصوص فیلم سینمایی «خانه پدری» که به تازگی از توقیف درآمده و اکران شده است اظهار داشت: فیلم «خانه پدری» بعد از تمکین آقای کیانوش عیاری و حذف برخی صحنه ها اکران شد. البته اگر از ابتدا این تمکین صورت می گرفت بهتر بود. برخی افراد کاری کردند که پای قوه قضائیه به این فیلم باز شود و ای کاش مسئولان سازمان سینمایی و اعضای شورای پروانه نمایش پاسخگوی این اتفاقات باشند.

منتظری تأکید کرد: کجای قوانین آمده که شورای پروانه نمایش می تواند حق خود را سلب و آن را به رئیس سازمان سینمایی اعطا کند تا ایشان راجع به اکران و یا عدم اکران فیلمی تصمیم بگیرند؟ این تصمیم گیری در خصوص اکران فیلم «خانه پدری» به عهده آقای انتظامی بود و حواشی زیادی هم به وجود آورد و امید است تا دیر نشده یکایک اعضای شورای پروانه نمایش به جز جناب آقای شورجه که مدت ها است در بستر بیماری هستند، پاسخگوی این اتفاق باشند و توضیح دهند که چرا روال قانونی در خصوص این فیلم طی نشده است.

نظرات

  • ۱۳۹۸/۰۸/۲۷ - ۱۵:۲۸
    1 1
    برنامه فشل و بی خاصیت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.