جمعه ۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵

در باب اهمیت جایگاه منتقدان؛

ایجاد خط معیار فکری جدی برای علاقمندان و سینماگران با «نقد»

آرم سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: حضور منتقدها در نشست‌ها و داوری‌های جشنواره فیلم فجر یکی از ضروری‌ترین نیازهای اجرای عدالت در جشنواره است و از این رو می‌توان جامعه منتقدان را فن‌سالاران جشنواره فیلم فجر دانست.

به گزارش سینماپرس، «سحر عصرآزاد» و «احسان طهماسبی» با تاکید بر اهمیت جایگاه منتقدان و نویسندگان سینمایی در طول برگزاری جشنواره، به کارگیری بخش نخبه و جدی آنان در تصمیم‌گیری‌ها را، باعث رشد کیفی و فنی جشنواره فیلم فجر می‌دانند.

«احسان طهماسبی» تاکید می‌کند؛ نقد روشن‌گر برای فیلمسازهای ما اهمیت جدی دارد، حتی برای کارگردانانی که شاید به ظاهر نشان می‌دهند که علاقه‌ای به حوزه نقد ندارند. اهمیت این حوزه در شرایط رسانه‌ای امروز با گسترش صفحه‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی و اظهار نظرهای شخصی، بیش از گذشته نمایان می‌شود؛ چرا که «نقد» خط معیار فکری جدی برای علاقمندان و سینماگران به وجود می‌آورد.
«سحر عصرآزاد» نیز با تبیین تاثیرگذاری منتقدان در سال فیلمسازی بعد از جشنواره فیلم فجر، گفت؛ بعد از بیست سال حضور در جشنواره فیلم فجر که در بخش‌های گوناگون آن تجربه‌های حضور داشته‌ام؛ این حضور پررنگ منتقدان در داوری‌ها و البته بازگشت دوباره آن‌ها به نشست‌های پرسش و پاسخ را نشانه روشنی برای بهبود روند این اتفاق سینمایی می‌دانم و شتاب گرفتن این توجه، در دهه سوم برگزاری جشنواره شناسایی این اهمیت از سوی برگزارکنندگان است.
او با اشاره به کم توجهی به نقش منتقدان خانم در هیات داوران و هیات انتخاب آثار، حضور آنان را در چند صدایی شدن آرا تاثیرگذار می‌داند و می‌افزاید؛ تنوع حضور مجری-منتقد در جلسات نقد و بررسی هم وجهی دوگانه دارد، اما درمجموع در جهت افزایش شان و جایگاه نقد، حضور منتقدان تاثیرگذار است.  
طهماسبی نیز با اشاره به اعلام برخی نویسندگان و منتقدان مبنی بر حضور نیافتن در جشنواره فجر، آن را آسیبی برای بدنه سینما می‌داند و توضیح می‌دهد؛ معنای نقد تعقل است و لازمه آن حضور است و نه کنار کشیدن، از سویی دیگر منتقدها در نهایت به فکر پویایی سینما هستند و نگاه روشن‌گر آنان، جریان جدی و خصوصی سینمای ایران را رونق می‌دهد و از پاگیری جریان‌های غلط جلوگیری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.