سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

نگاهی به روز سوم جشنواره فیلم فجر؛

از سانسور سوألات در نشست های خبری تا اضافه شدن «پسرکشی» به بخش سودای سیمرغ/ چرا اجازه دسترسی خبرنگاران به هنرمندان را نمی دهند؟!

سومین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: روز سوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینماهای مردمی و سینمای رسانه ها سرشار از حاشیه بود؛ حضور یک باره مسعود فراستی در نشست خبری فیلم سینمایی «روز صفر» و تعریف و تمجید کم نظیرش از این اثر سینمایی یکی از حواشی قابل تأمل در سینمای رسانه ها بود؛ اما قطعی اینترنت در این روز اختلال زیادی را در کار اهالی رسانه به وجود آورد و باعث انتقاد شدید برخی از آن ها نسبت به دست اندرکاران جشنواره شد، همچنین برخی از سالن های پردیس سینمایی ملت قبل از نمایش یکی از فیلم ها با تکمیل ظرفیت روبرو شد و خبرنگاران برای دسترسی آسان به سالن های خالی در راهروهای سیمانی این پردیس سینمایی نامناسب برای برگزاری مهمترین رویداد سینمایی کشور آواره شدند!

به گزارش سینماپرس فیلم های اکران شده در روز سوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها شامل آثاری همچون: «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «ابر بارانش گرفته» به کارگردانی مجید برزگر و «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت بودند؛ «روز صفر» با استقبال قابل قبولی از سوی اهالی رسانه روبرو شد اما سایر فیلم ها نتوانستند ارتباط خوبی را با مخاطبان برقرار کنند به نحوی که هنگام نمایش جدیدترین اثر سینمایی مجید برزگر سالن های نمایش دهنده فیلم شاهد ترک دسته جمعی خبرنگاران و منتقدانی بودند که تاب و تحمل ادامه تماشای این فیلم را نداشتند.

یکی از مهمترین انتقادات خبرنگاران در روز سوم سانسور سوألات شان در نشست های خبری بود. بنابر شنیده های سینماپرس گویا سوألات توسط یکی از کارمندان روابط عمومی سانسور می شوند به نحوی که روی برخی از سوألات خط کشیده می شود تا مجری آن را قرائت نکند! ‌ اقدامی محیرالعقول که ضمن توهین به اهالی رسانه و منتقدان جلوی آزادی بیان در جشنواره را می گیرد.

اما جدا از این اتفاقات رفتار نامناسب برخی دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر با اهالی رسانه و منتقدان هم باعث اعتراضات و انتقادات گسترده ای شده است. مسئولان برگزاری جشنواره اجازه دسترسی خبرنگاران به هنرمندان حاضر در پردیس سینمایی ملت را نمی دهند! ‌ هنرمندان با شوآف و تشریفات به سالن نشست ها هدایت شده و سپس توسط تیمی به اتاقکی رانده می شوند که امکان دسترسی خبرنگاران به آن ها فراهم نیست. این اقدام هم که توهین به شأن و مقام و ارزش رسانه ها است و البته طی چند سال اخیر نیز شاهد آن بوده ایم یکی دیگر از رفتارهای حیرت آور دست اندرکاران برگزاری جشنواره است.

اهالی رسانه در ایام جشنواره رسما به هنرمندان دسترسی ندارند و این اتفاق خللی جدی در کار آن ها ایجاد کرده است؛ لازم به توضیح است که سال ها قبل و در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد هنرمندان در کنار اهالی رسانه به تماشای فیلم ها می نشستند و این اتفاق باعث می شد رسانه ها در ایام جشنواره خبرهای پر و پیمانی از جشنواره برای مخابره و اطلاع رسانی به عموم مردم داشته باشند اما از زمانی که جشنواره به دلایلی نامشخص به پردیس سینماگالری ملت انتقال پیدا کرد سطح دسترسی اهالی رسانه به هنرمندان به طرز چشمگیری پایین آمد و باعث ایجاد خلل جدی در روند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی آن ها شد.

دیگر اتفاق قابل تأمل در این روز که مورد توجه برخی خبرنگاران و عکاسان حاضر در پردیس سینمایی ملت قرار گرفت این بود که مسئولان جشنواره بعد از گذشت ۳ روز از آغاز جشنواره تازه اقدام به نصب آرم جشنواره در نمای شیشه ای پردیس سینمایی ملت کردند؛ اقدامی دیرهنگام که نشان از عدم هماهنگی و برنامه ریزی جدی در حوزه کارهای اجرایی جشنواره داشت.

«پسرکشی» به کارگردانی دکتر محمدهادی کریمی به عنوان اولین فیلم رزرو بخش مسابقه در سومین روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به بخش سودای سیمرغ پیوست. شنیده می شود حضور این فیلم در بخش سودای سیمرغ به دلیل ایجاد شبهه در خصوص نرسیدن فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی است!

این اتفاق پرسش های بسیاری را برای اهالی رسانه مطرح کرد از جمله آنکه هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر چگونه فیلم مجیدی را که گویا فیلمبرداری اش تاکنون ادامه داشته را انتخاب کرده اند؟ آیا جز فشارهای بیرونی مسأله ای دیگر باعث انتخاب یک فیلم ناتمام برای حضور در جشنواره شده؟

عدم انتشار اسامی کامل افرادی که کارت سینمای رسانه ها را در ایام برگزاری جشنواره دریافت کرده اند نیز موجب اعتراض و انتقاد بخش کثیری از اهالی رسانه شده چرا که بسیاری از افرادی که بنا به اعلام مسئولان جشنواره حائز شرایط دریافت کارت سینمای رسانه ها نشده بودند این روزها در پردیس سینمایی ملت مشغول جولان دادن هستند! به ویژه آنکه حضور شبه رسانه های تلگرامی و اینستاگرامی نیز در جشنواره بسیار چشمگیر است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.