به گزارش سینماپرس، بیتا منصوری تهیهکننده فیلم سینمایی «کاتی و ستاره» به کارگردانی رضا مجلسی، در گفتگو با مهر درباره شرایط اکران این فیلم و همزمانی آن با سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه سرنوشت سینمای کودک قبل از اکران هر فیلم در این گونه سینمایی کاملاً مشخص است و متأسفانه چه در جشنواره و چه بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر به آن توجه نمیشود.
وی بیان کرد: بارها به دوستان و متولیان سینمایی اعلام کردهایم که کودکان و نوجوانان را در تابستان دریابند، چرا که بهترین زمان برای اکران فیلمهای کودک و نوجوان و حضور خانوادهها همراه با فرزندانشان در سینما است. اما متأسفانه سهم سینمای کودک معمولاً اکران پایان سال و یا همزمان با جشنواره فیلم فجر است!
تهیهکننده فیلم سینمایی «رخ دیوانه» توضیح داد: در شرایط فعلی این سینمادار است که تصمیم میگیرد، چه فیلمهایی در چه زمانی اکران شود، گویی سینمادار هم تمایلی ندارد که فیلم کودک و نوجوان اکران کند و بیشتر زمان سوخته را برای اکران این دسته از فیلمها در نظر میگیرند. فیلمساز هم هیچ راه دیگری برای اکران فیلم خود در زمان دیگر ندارد. حتی در همین زمان نیز سانسهای صبح را در اختیار فیلمهای کودک و نوجوان قرار میدهند، آن هم زمانی که بچهها مدرسه هستند و این به آن معنا است که ضربدر قرمز بزرگی روی سینمای کودک و نوجوان و البته خانوادهها کشیده شده است.
نمایی از فیلم «کاتی و ستاره»
وی تاکید کرد: فیلم سینمایی «کاتی و ستاره» چند سال پیش ساخته شد و در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان نمایش داشت اما فرصتی برای اکران آن فراهم نشد و در نهایت مجبور شدیم تا این زمان که برای اکران فیلم انتخاب شد را بپذیریم.
قوانین شورای صنفی اکران را بسیاری از سینماگران نمیدانند!
منصوری ادامه داد: در حال حاضر از سوی شورای صنفی نمایش اعلام نشده است که فیلمهایی که همزمان با جشنواره فیلم فجر اکران شدهاند، چند روز میتوانند فرصت اکران اضافه داشته باشند.
وی توضیح داد: متأسفانه قوانین شورای صنفی نمایش را بسیاری از دوستان سینماگر نمیدانند و به همین دلیل نمیتوانند حق خود را دریافت کنند، فکر میکنم که باید آئین نامه شورای صنفی نمایش در هر سال به صورت شفاف منتشر شود تا همه از قوانین اکران به درستی باخبر شوند. تا آنجا که با قوانین اکران طی چند سال گذشته آشنایی دارم به خوبی میدانم بسیاری از اتفاقاتی که در حوزه اکران رخ میدهد، نباید اتفاق بیفتد. اگر قوانین اکران مشخص شود تهیهکننده میتواند تصمیم بگیرد که آیا میتواند به عنوان مثال وارد تولید در حوزه سینمای کودک و نوجوان شود یا خیر، شفافسازی قوانین اکران میتواند به نفع تهیهکنندگان سینما باشد.
برای تبلیغ فیلم کودک کلاً از صداوسیما قطع امید کردهایم. تبلیغات محیطی هم هزینه بسیار بالایی دارد و در فیلم کودک برگشت مالی ندارد. از طرفی حمایتی که سازمان زیباسازی شهرداری از فیلمهای کودک در حد توان خود دارد، معمولاً در ایامی مثل ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از فیلمهای کودک قطع میشود فرصت تبلیغات فیلمها، برابر نیست
تهیهکننده «کاتی و ستاره» درباره شرایط تبلیغاتی فیلم هم گفت: در این شرایط اکران فیلمهای کودک، هیچ تبلیغی برای این فیلم دیده نمیشود چون تبلیغات آثار برابر نیست برای مثال در حال حاضر فیلم کودکی وجود دارد که خیلی زودتر از «کاتی و ستاره» اکران شده است ولی هنوز تبلیغات آن از تلویزیون پخش میشود ولی در مجموع تنها ۱۱۰ تیزر به «کاتی و ستاره» در کل شبکهها تعلق گرفته است. در نتیجه ما کلاً از صداوسیما قطع امید کردهایم. تبلیغات محیطی هم هزینه بسیار بالایی دارد و در فیلم کودک برگشت مالی ندارد. از طرفی حمایتی که سازمان زیباسازی شهرداری از فیلمهای کودک در حد توان خود دارد، معمولاً در ایامی مثل ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر از فیلمهای کودک قطع میشود و به آثار این رویداد تعلق میگیرد. «کاتی و ستاره» هم نزدیک جشنواره اکران شد و ما تبلیغ آنچنانی نداشتیم و تنها تبلیغ دهان به دهان برای فیلم صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه برخی از فیلمها توسط بنیاد سینمایی فارابی حمایت شدهاند و همان فیلمها در بخش تبلیغات هم توسط صداوسیما مورد حمایت قرار میگیرند، اظهار کرد: این یک رقابت نابرابر است. برای مثال من «بنیامین» را دیدهام که اتفاقاً فیلم خوبی است ولی از نظر دوستان «بنیامین» یک فیلم ارزشی است و مورد حمایت قرار میگیرد اما حرف من این است که نباید بچهها را وارد این جریانات کرد. باید به آنها کمک کنیم تا خودشان تصمیم بگیرند که چه فیلمی را ببینند ولی اینکه فیلمی ۲۰ برابر بیشتر از سایر آثار تبلیغ تلویزیونی داشته باشد نه براساس عدالت است و نه انصاف. به هر حال تبلیغ تلویزیونی میتواند بالاترین جذب تماشاگر را داشته باشد که فیلم ما از این مساله محروم است و دلیلش را هم نمیدانیم.
منصوری بیان کرد: هرچند ما با دست اندرکاران تلویزیون صحبت کردهایم اما این صحبتها معمولاً نتیجهای ندارد. ظاهراً آقای ایلبیگی قائممقام بنیاد فارابی قرار بود واسطه بشوند تا تیزرهای بیشتری به «کاتی و ستاره» تعلق بگیرد اما حاضر شدهاند تنها ۴۰ تیزر بیشتر به این فیلم بدهند که این تعداد، در حد یک روز تبلیغات فیلمهای دیگر است. عملاً کاری میکنند که فیلمهای کودک یا سفارشی باشند و یا ما از حیطه کودک خارج بشویم.
وظیفه فارابی حمایت از سینمای کودک است اما...
این تهیهکننده گفت: من از فروش این فیلم راضی نیستم این در حالی است که «کاتی و ستاره» فیلمی است که با تلاش خودمان سال گذشته نزدیک جشنواره در استان گیلان اکران شد و نزدیک به ۶۰ میلیون فروش داشت ولی امسال با این شرایط به نمایش درآمد و من اصلاً از فروشش راضی نیستم. این موضوع باعث میشود ما نسبت به ساخت فیلم کودک دلسرد شویم. جالب است که بگویم حتی فیلم «پاستاریونی» که ۲ جایزه از جشنواره کودک گرفت با چنگ و دندان، شکایت و تشکیل جلسه شورای عالی اکران موفق به نمایش عموم شد پس چرا باید به فیلمسازی در این مسیر ادامه بدهم؟ «پاستاریونی» که دیگر فیلم منتخب خودشان بود.
وی در پایان توضیح داد: وظیفه فارابی حمایت از سینمای کودک است و این حمایت نباید به این موضوع منوط شود که اگر این دوستان در فیلمی شریک بودند دست به حمایت بزنند و در غیر این صورت این کار را نکنند این اتفاقی بود که سال گذشته برای «پاستاریونی» هم رخ داد.
ارسال نظر