به گزارش سینماپرس تعدادی از چوپان ها در آستانه افتتاحیه هفتادمین جشنواره فیلم برلین با بیرون آوردن گوسفندان شان و رها کردن آن ها در مرکز شهر، خواستار افزایش حقوق و جایگاه خود در رونق صنعت دامپروری شدند.
از سوی دیگر جشنواره برلین نام جایزه آلفرد باوئر را تغییر داد؛ این اتفاق بعد از افشاگری ها درباره نقش آلفرد باوئر دبیر سابق این جشنواره در دوران حکومت نازی رخ داد. باوئر فیلم پژوهی بود که از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۷۶ مدیریت برلیناله را برعهده داشت. جشنواره برلین بلافاصله بعد از مرگ وی در سال ۱۹۸۶ جایزه ای با نام آلفرد باوئر بنا نهاد که به سینماگرانی که چشم انداز جدیدی را گشوده اند، اختصاص پیدا می کرد. چندی پیش اما با افشاگری های یک روزنامه آلمانی و اعلام نقش آلفرد باوئر در دوران نازی، برلیناله اهدای این جایزه را به حالت تعلیق درآورد. جشنواره برلین سه شنبه ۱۸ فوریه اعلام کرد نام باوئر را از جایزه گرفته و به جای آن جایزه «خرس نقره ای-برلیناله هفتادم» را اهدا می کند.
اما برلیناله اگر چه امسال طعم هفتادمین سال عمر خود را میچشد، اما در عین حال فصل تازهای را تجربه میکند. دیتر کالسلیک، مدیر برلیناله پس از ۱۹ سال مدیریت جای خود را به زوجی هنری داده است. هدایت این جشنواره را از این پس کارلو چاتریان و ماریته ریسن بک عهدهدار هستند. چاتریان مدیریت هنری را بر عهده خواهد داشت و ریسن بک مدیریت اجرایی این جشنواره را بر عهده خواهد داشت.
مدیران جدید جشنواره فیلم برلین در این دوره بخش رقابتی جدیدی به راهانداختهاند که «رویارویی» (Encounters) نام دارد و قرار است با گذشت زمان نقش مهمی در چارچوب این فستیوال ایفا کند و تنوع و گوناگونی عالم فیلم و سینما را بازبتاباند. در این بخش مجموعا ۱۵ فیلم با یکدیگر رقابت میکنند.
جشنواره فیلم برلین در مقایسه با ۲ جشنواره سینمایی مهم دیگر اروپا یعنی کن و ونیز، سیاسیترین جشنواره محسوب میشود. این رویکرد با آمدن مدیران جدید نیز تغییری نکرده است. نگاهی به برنامه برلیناله ۲۰۲۰ نشان میدهد که آثار سینمایی و مستند متعددی با مضامین سیاسی در جشنواره اکران میشوند که به موضوعات و جریانات روز میپردازند!
سینمای آلمان همواره حضوری پررنگ در جشنواره فیلم برلین داشته است. دستاوردهای سینماگران و فیلمسازان آلمانی در تمامی بخشهای جشنواره دیده میشوند. در میان این فیلمها همچنین آثاری به چشم میخورند که پردازشی تازه از سوژهای قدیمی هستند.
در این راستا میتوان به فیلم «میدان الکساندر» به کارگردانی برهان قربانی، فیلمساز آلمانی-افغانی اشاره کرد که در بخش رقابتی حضور دارد. این فیلم اقتباسی ادبی است از اثر معروفی به همین نام از آلفرد دوبلین که در سال ۱۹۲۹ انتشار یافت.
ارسال نظر