چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵

معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما خبر داد؛

انعکاس شور انتخابات در «سیمای استان‌ها»

انتخابات

سینماپرس: معاون امور استان‌های سازمان صداوسیما ضمن اشاره به سیاستگذاری‌های کلان صداوسیما، برنامه‌های مراکز استانی رسانه ملی برای پوشش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش سینماپرس، در آستانه دوم اسفندماه روز برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روزهای اخیر شبکه‌های مختلف صداوسیما با تغییراتی در کنداکتور تلاش کردند با شوروحال این روزهای مردم همراه شوند؛ از ساخت ویژه برنامه‌ها و تغییر سریال‌ها گرفته تا راه‌اندازی رادیو انتخابات و لغو بزرگ‌ترین جشنواره تلویزیونی یعنی «جام جم».

انتخابات مجلس اما با توجه به ماهیت منطقه‌ای و استانی، تبدیل به کارویژه‌ای برای معاونت استان‌های سازمان صداوسیما هم شده است.

در همین راستا معاونت امور استان‌های رسانه ملی نیز با هدایت شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی استانی، بخشی از این کار را بر عهده گرفته و از سال گذشته «ستاد انتخابات» را راه‌اندازی کرد.

به همین منظور درباره این ستاد و فعالیت‌های صورت گرفته توسط بخش‌های مختلف معاونت و مراکز استانی، با علی دارابی معاون امور استان‌های صداوسیما گفتگویی داشتیم که در زیر می‌خوانید؛

* مسئله انتخابات چه جایگاهی در معاونت امور استان‌های صداوسیما دارد و اصولاً چه برنامه‌ای برای پرداختن به این موضوع در دستور کار داشته و دارید؟

نقش شبکه‌های استانی در انتخابات مجلس شورای اسلامی نقشی متفاوت و تعیین‌کننده است، چرا که انتخابات مجلس به دلیل گستردگی آن در سراسر کشور و حضور چهره‌های مختلف از نظر قومی و فرهنگی به عنوان نامزد انتخابات شرایط ویژه و متفاوتی را برای عملیات رسانه‌ای این انتخابات ایجاد می‌کند. شبکه‌های استانی صداوسیما به دلیل قرابت و همزیستی با مردم هر یک از استان‌های کشور پهناور ایران دستاوردها و نتایج چشم‌گیری را در همراهی و مشارکت مردم آن استان در بسیاری از برنامه‌های سیاسی و فرهنگی کشور رقم زده اند.

دوم اسفند شاهد برگزاری سی و هفتمین انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم بود به همین دلیل نیاز است تا مجلسی کارآمد، انقلابی و مردمی شکل بگیرد و صداوسیما در این بین، نقشی اساسی در آگاهی‌بخشی به جامعه برای انتخاب اصلح دارد معاونت امور استان با درک حساسیت‌های انتخابات پیش‌رو رویکرد و مدیریت رسانه‌ای خود را به‌سوی تعامل، همکاری و هم‌افزایی ملی معطوف ساخته و فعالیت خود را در زمینه تولید برنامه‌های روشنگرانه و بصیرت‌افزا در قالب‌های گوناگون رادیویی و تلویزیونی افزایش داده است.

معاونت امور استان‌ها با تشکیل جلسات و نشست‌های گوناگون و هم‌افزایی حوزه‌های مختلف در تهران و استان‌های مختلف کشور، بر اساس خط مشی کلان سازمان صداوسیما و بهره‌گیری از ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای هر استان، تلاش خود را در جهت آگاهی‌بخشی سیاسی و همچنین خنثی‌سازی عملیات روانی رسانه‌های دشمن با جدیت آغاز کرده که تا وز انتخابات، همچنان بر میزان این اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای افزوده می‌شود.

برنامه‌های متنوعی در این معاونت و همچنین مراکز استانی رسانه ملی تدارک دیده شده و تمهیدات گسترده‌ای برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی از طریق برنامه‌های تهییجی رادیویی و تلویزیونی و همچنین پوشش جامع اخبار و اطلاعات مربوط به روز انتخابات اندیشیده شده است.

* با توجه به نقش ویژه‌ای که به آن اشاره کردید چه کارکردی برای شبکه‌های استانی در راستای برگزاری انتخابات قائل هستید؟

دوم اسفند شاهد برگزاری سی و هفتمین انتخابات از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین انتخابات بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اولین انتخابات بعد از ابلاغ بیانیه گام دوم انقلاب خواهیم بود به همین دلیل نیاز است تا مجلسی کارآمد، انقلابی و مردمی شکل بگیرد و صداوسیما در این بین، نقشی اساسی در آگاهی‌بخشی به جامعه برای انتخاب اصلح دارد.

شبکه‌های استانی با ۸۱ شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی، محلی، برون‌مرزی و سراسری یعنی شبکه شما و رادیو زیارت، نقش مهمی در ایجاد وحدت ملی و افزایش میزان مشارکت سیاسی مردم در انتخابات دارند که البته در این بین رجوع به نتایج نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد این شبکه‌ها انتخاب نخست در بسیاری از زمان‌ها و مناطق هستند.

مراکز صداوسیما با اشراف بر شرایط و موقعیت هر استان و آگاهی از خواسته‌ها و نیازهای مردم و همچنین با آگاهی از تاریخچه فرهنگی و قومیتی هر منطقه، بهترین مرجع خبری و رسانه‌ای برای مردم آن منطقه به‌شمار می‌آیند و به‌عنوان رسانه‌ای آگاه و مطلع از اطلس فرهنگی، جغرافیایی، اقتصادی و… مورد استناد گستره قابل توجهی از مخاطبان استانی قرار می‌گیرند.

* سیاستگذاری کلان صداوسیما در ایام انتخابات هم همین است؟

رسانه ملی با توجه به رسالت سنگین خود، سیاست‌ها و راهبردهایی در هر حوزه دارد که با توجه به مسئله انتخابات، این سیاست‌ها از مدت‌ها پیش تدوین شده و برای اجرا به معاونت‌های مختلف ابلاغ شده‌اند؛ سیاست‌هایی همچون تلاش برای حضور گسترده مردم در انتخابات، یاری‌رسانی به دستگاه‌های نظارتی، اجرایی و امنیتی برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، تلاش برای تبدیل فضای کلی کشور در انتخابات به فضای شور و نشاط و جشن ملی سیاسی و اهتمام در راستای تحکیم وحدت وانسجام ملیِ اقوام، مذاهب، قشرها و گروه‌های مختلف مردم که مورد اخیر از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته باید گفت تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس بر اساس وظایف مندرج در قانون اساسی و بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هم جزو اولویت‌های صداوسیما به شمار می‌رود و در کنار این‌ها، تولید و پخش برنامه‌های تبلیغاتی ویژه نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در چهار استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم، نمایش وجهه و اقتدار جمهوری اسلامی در صحنه بین‌المللی و تبیین و تحلیل آرمان‌های سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به مثابه مکتب و تبیین دستاوردهای مجاهدت‌های مخلصانه و شجاعانه او و سایر شهیدان جزو این سیاست‌ها محسوب می‌شوند.

* مشخصاً شبکه‌های استانی و معاونت امور استان‌ها چه عملکردی تا به امروز داشته و چه راهبردی را در این مدت دنبال کرده است؟

در مجموع باید گفت از ابتدای شروع برنامه‌های انتخاباتی در شبکه‌های استانی، شاهد پخش ۲۹۸۴ ساعت برنامه رادیویی پیرامون انتخابات مجلس شورای اسلامی و ۲۵۵ ساعت برنامه رادیویی درباره انتخابات مجلس خبرگان بوده‌ایم که این رقم در مورد برنامه‌های تلویزیونی، ۲۰۷۷ ساعت ویژه انتخابات مجلس و ۱۴۳ ساعت برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری بوده است.

* یکی از رویکردهای نوین فعالیت رسانه‌ای بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی است. برای بهره‌مندی از این ظرفیت چه تمهیداتی در ایام انتخابات توسط معاونت استان‌ها دنبال می‌شود و چه اقداماتی داشته‌اید؟

تولید ۲۵۰ موشن‌گرافیک با موضوع انتخابات در مراکز استانی صداوسیما و استفاده از رادیونما به‌عنوان رسانه‌ای مؤثر در جذب هنر مردمی و انعکاس خلاقیت‌های شنوندگان با محوریت انتخابات، از جمله اقدامات معاونت امور استان‌ها و مراکز صداوسیما محسوب می‌شود.

پوشش لحظه‌به‌لحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوری که قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکه‌های سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاع‌رسانی می‌شود تولید و توزیع ۲۴۷۵ قطعه پوستر، عکس نوشت، اینفوگرافیک، کاریکاتور و ۳۹۶۰ دقیقه در قالب‌های موشن گرافیک، فتو و ویدئوکلیپ، انیمیشن، پادکست، ویدئو، ویدئوکامنت، ویدئوگرافی، ۷۴۲۵ قطعه و ۱۱۸۸۰ دقیقه محتوا ازبستر فضای مجازی، در راستای جریان‌سازی و ایفای نقش مکملی با استفاده از راه‌اندازی پویش‌های اجتماعی هم جزو این اقدامات هستند.

* موسیقی هم یکی از نقاط قوت شبکه‌های استانی است، آیا در این حوزه هم اقداماتی متناسب با برگزاری انتخابات صورت گرفته است؟

همانطور که اشاره کردید تولیدات موسیقایی مراکز استانی صداوسیما همیشه جزو آثار برتر بوده‌اند و استقبال از آن‌ها هم چشمگیر است بر این اساس ۱۴ عنوان موسیقی تصویر و نماهنگ جدید هم که مجوزهای کامل پخش را دریافت کرده‌اند توسط مراکز استان‌ها آماده شده و با توجه به کیفیت بالای تولید، از همه شبکه‌های سراسری در حال پخش است.

این تولیدات شامل نماهنگ‌های «پیمان وحدت» تولید مرکز همدان، «حماسه‌ای دیگر» تولید مرکز کرمانشاه، «روز سرنوشت» ساخته شده در مرکز کهگیلویه و بویراحمد، «رود خروشان» از تولیدات مرکز خراسان شمالی، «انتخاب اول» کاری از مرکز چهارمحال و بختیاری، «صبح حضور» تولید مرکز زنجان، «من ایرانیم» ساخته شده در مرکز خوزستان و «آهنگ پیروزی» تولید مرکز آبادان است. علاوه بر این موسیقی تصویرهای «روز انتخاب» تولید مرکز آذربایجان شرقی، «پرچم ایرانی» از مرکز خراسان رضوی، «حماسه انتخاب» ساخته شده در مرکز لرستان، «ایران عاشق» تولید مرکز اصفهان، «حماسه انتخاب» کاری از مرکز گیلان و «ایران عاشق» تولید صداوسیمای استان مرکزی هم جزو این تولیدات هستند.

* برنامه‌های معاونت و شبکه‌های استانی سیما برای روز انتخابات و پوشش سراسری حال و هوای حوزه‌های مختلفی انتخاباتی چیست؟

تمام اقدامات صورت گرفته برای دوم اسفندماه هستند، روزی که مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شوند تا در تعیین شیوه قانون‌گذاری و نظارت در کشور سهیم باشند، به همین دلیل برنامه‌های شبکه‌های استانی هم در این روز به اوج خود می‌رسد.

پوشش لحظه‌به‌لحظه حماسه حضور مردمی در این رویداد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در دستور کار مراکز قرار دارد به طوری که قرار است با ایجاد ۱۵۰۰ ارتباط زنده رادیویی و تلویزیونی با شبکه‌های سراسری و استانی حماسه حضور مردم اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین تیم‌های برنامه‌ساز هم به تولید برنامه‌های ضبطی برای پخش در ساعات و روزهای دیگر می‌پردازند.

گروه‌های فنی، گزارشگران و تصویربرداران هم از ساعاتی پیش از شروع زمان رأی‌گیری در حوزه‌های انتخابیه حضور می‌یابند تا از همان ابتدا تصویری جامع و روشن از این حماسه باشکوه به سراسر کشور و جهان مخابره کنند. و این حضور و پوشش رسانه‌ای تا زمان اعلام نتایج انتخابات ادامه خواهد داشت.

پخش نماهنگ و موسیقی تصویرهای حماسی و گفت‌وگو با کارشناسان و مردم حاضر در صفوف اخذ رأی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شبکه‌های استانی صداوسیما همزمان با دوم اسفندماه قرار دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.