سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۲

حاشیه های حضور یک سلبریتی کم سواد در برنامه فرمول یک؛

چالشی به نام سلبریتی های پَرت؛ تهیه کنندگان شوت!

سیمای سینمای بنفش (۷) مدرسه ملی سینمای ایران

سینماپرس: حضور امیرحسین رستمی در برنامه شب گذشته شبکه یک سیما و اظهارات او درباره همه چیز! نشان داد که دیگر سلبریتی ها انتخاب خوبی برای پر کردن آنتن نیستند.

به گزارش سینماپرس، این روزها که بیماری کرونا در کشور شایع شده و برای قطع زنجیره انتقال، مردم مدام به خانه ماندن تشویق می شوند و در کنار آن نزدیک شدن به نوروز رسالت تلویزیون را سنگین تر از قبل کرده است.  

بسیاری از کسانی که در خانه می مانند حتی اگر علاقه ای هم به تلویزیون نداشته باشند، به دلیل بالا بودن ساعات ماندن در خانه، زمانی را هم به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند. یکی از برنامه های نوروزی تلویزیون که به همین منظور روی آنتن می رود و تلاش کرده تا فضای متفاوتی را رقم بزند، برنامه «فرمول یک» با اجرای علی ضیاء در شبکه یک سیماست که به روال سال گذشته بنا بود به انتخاب چهره ها و قهرمان های مردمی بپردازد که به دلیل شیوع بیماری کرونا این ماجرا منتفی شد.

اما او در شب گذشته -۲۶ اسفندماه- در بخشی از برنامه میزبان پزشکی بود که خود مبتلا به کرونا شده بود و با سخنانی ساده آنچه که بر یک بیمار کرونایی می گذرد و راه های مقابله با آن را برای مخاطبان شرح داد و در ادامه ضیاء میزبان امیرحسین رستمی و امیر کاظمی بود.

رستمی به محض ورود به استودیو تاکید کرد که حدود دو سال برای برنامه زنده به تلویزیون نیامده و امروز برای گفتن برخی حرف ها آمده است. او در سخنانی گفت: تمام دنیا درگیر کرونا شدند ولی برای مردم ما تحملش سخت تر است چون سال را با سیل شروع کردیم، بعد به زلزله رسیدیم و بعد از آن هم یک شب خوابیدیم و بعد بلند شدیم دیدیم دارایی های ما شده یک یازدهم و قیمت همه چیز یازده برابر شده، فشار اقتصادی داشتیم، قضیه سقوط هواپیمای اوکراینی را داشتیم و مشکلات به قدری پشت هم بود که نتوانستیم وسطش یک نفسی بگیریم و آماده شویم برای یک مشکل جدیدتر.

او که پیوسته و پشت سر هم با سخنانش پنبه های ضیاء را در امیددهی به مردم رشته کرده بود، در ادامه سخنانش تاکید کرد که در اروپا و استرالیا هم کرونا آمده ولی  تفاوتش با ایران این است که آنقدر آنجا هیچ اتفاقی نمی افتد و به همین دلیل الان کرونا برایشان هیجان هم دارد!

در ادامه علی ضیاء به صف های طویل جلوی در فروشگاه های خارج از کشور اشاره کرد که مردم بسیاری برای تامین مایحتاج به فروشگاه ها حمله کرده اند که در پاسخ به این سخنان، رستمی عنوان کرد: آیا این به این دلیل نیست که ما پول نداریم برویم خرید کنیم؟

در پاسخ هم ضیا تاکید کرد همه ما روز اول دغدغه تامین ماسک و غیره را داشته ایم و این متعلق به همه جا هست و مشکلات ما از ابتدای ۹۷ در کشورمان اتفاق افتاد و تحریم های گسترده ای علیه کشورمان اتفاق افتاد ولی ما ایرانی هستیم، کشورمان را دوست داریم و این مشکلات دشوار بود و ما اتفاقات تلخی داشتیم. اتفاقاتی که آبان ماه افتاد و همه خانواده ها به دستور رهبری دلجویی شدند. در دی ماه هم ترور سردار سلیمانی را داشتیم، بعد هم سیل سیستان و بلوچستان و الان هم کرونا.

اما رستمی در ادامه با پافشاری بر سخنان قبلی خود به پنهان کاری در اعلام ورود بیماری کرونا به کشور اشاره کرد و گفت: امشب دلیل داشتم بیایم که چند نکته داشتم. من در اینستاگرامم یک مطلبی را از پزشکی گرفتم که درباره کرونا بود. من با او در تماس بودم و پرسیدم که آیا مساله جدی است؟ گفتند بله و تو هم به آن بپرداز. فکر می کنم ۲۴ ژانویه بود که پرسیدم دکتر بیماری به ایران هم آمده؟ و گفتند که بله آمده و شروع کنید به اطلاع رسانی کردن. چطور من که یک بازیگر دون هستم، آن دکتری که دوستم بود می دانست کرونا آمده ولی وزیر بهداشت تا آخرین لحظه و تا ۳ اسفند می گفتند کرونا نیست. آیا بهتر نیست ما قبل از تکذیب کردن اول تحقیق کنیم؟ چه اصراری بود که پروازهای ماهان کنسل نشود وقتی می دانستیم مرکز بیماری ووهان چین است و اکثر ایرلاین های بزرگ دنیا پروازشان را قطع کرده اند، تا آخرین لحظه پروازها آمدند و بیماری را آورد. یک شهر را قرنطینه نکردند که بلافاصله همه کشورهای همسایه ما را قرنطینه کنند.

او اضافه کرد:من نامه ای به وزیر محترم ارتباطات نوشتم که جواب هم دادند و گفتم که ما در حال حاضر که مثل جنگ است، اپلیکیشن داخلی که زیرساخت آن بتواند جواب این همه ترافیک را برای ایران داشته باشد، نداریم. شما گفتید دست من روی دکمه فیلتر نمی رود ولی شما به کسی که دستش روی دکمه فیلتر است نزدیک ترید، میشود به او بگویید که دستش را موقتا از روی فیلتر بردارد؟ الان ما مدام درگیر فیلترشکن هستیم. اگر نمی شود که اینترنت را رایگان کنند، قیمتش را بیاورند پایین تر. سرعت اینترنت پایین تر آمد ولی هزینه نه.

رستمی در ادامه از رئیسی رئیس قوه قضاییه خواست که تلگرام رفع فیلتر شود و ادامه داد که الان پرستاران ما نیاز دارند که اطلاعات بیماران خود را سریع به بالادستی هایشان برسانند. اگر آقای رئیسی موقتا فیلتر تلگرام را بردارند، بعد از شکست کرونا دوباره فیلتر برگردد. سلطان همه چیز پیدا شده ولی چرا سلطان فیلترشکن پیدا نمی شود که نه مالیات می دهد و بدون اینکه به وزارت ارتباطات کار داشته باشد، کار خود را انجام می دهد.

در این بخش، برنامه با پخش آگهی بازرگانی قطع شد و بعد از حدود یک ربع دوباره آنتن برگشت و  علی ضیا گفت: فرمول یک به سمت امیدبخشی برای شکست کرونا ایجاد شده و نمی خواهیم امید واهی بدهیم و دکتر کرمانی پور را دیدیم که خودشان کادر درمان بودند ولی با در خانه ماندن توانستند بهبود پیدا کنند. البته از دوستان پزشک خود کمک گرفته اند. امیرحسین رستمی به دلیل اینکه حرفایش مغایر این فضا بود، از او خواستیم در موقعیتی دیگر و فضایی که بتوانیم کنار هم بخندیم دعوت کنیم.

اما کار به همین جا ختم نشد و در بخش بعدی دوباره ضیاء در سخنانی تاکید کرد که با تزریق ناامیدی حال مردم خوب نمی شود، نقد در این شرایط کسی را بزرگ  نمی کند و همه نیازمند امید هستیم. در مقاطع مختلف از تریبون صداوسیما از مسئولین انتقاد کردم اما در شرایط بحرانی این روزهای کشور و جنگ با ویروس ناشناخته زمان امید دادن است. انتقاد و گله را همیشه می توان انجام داد در حالی که در شرایط فعلی گلایه و انتقاد حال مردم را بدتر می کند.

این اتفاق برای چندمین بار نشان داد که بیشتر سلبریتی های ما همچنان غیر متخصصانه و غیر مسئولانه سخن می گویند و نه تنها از دانش و اطلاعات بسیار سطحی برخوردار هستند، به جای اینکه در شکست بیماری با راه های امیدوارانه کنار مردم باشند، ترجیح می دهند همچنان به غرزدن، سیاه نمایی و خود تحقیری هایشان ادامه بدهند و از کشورهای دیگر به عنوان اتوپیا یاد کنند. این در حالی است که علی رغم همه گزافه گویی های کشورهای اروپایی و امریکایی، پس از شیوع کرونا، این کشورها عملا فلج شده اند و مردم آنها برای زنده ماندن در شرایط قحطی جلوی اسلحه فروشی ها صف کشیده اند و برای تنازع بقای خودشان با اسلحه می جنگند!

 هرچند که علی ضیا در برنامه قبلی خود هم میزبان شهاب مظفری بود و او هم با انتخاب آهنگ (کوچه) از فرهاد کم از امیرحسین رستمی نگذاشت و به مردم در خانه مانده یادآوری کرد: کوچه ها باریکن، دکونا بسته ست، خونه ها تاریکن، طاقا شکسته ست، از صدا افتاده تار و کمونچه، مرده می برن کوچه به کوچه... اما این بار سخنان رستمی از چشم مخاطبان دور نماند و توانست در چند دقیقه تمام تلاش های خود سازمان صداوسیما را بر باد دهد.

در حالی که بیشتر برنامه سازان صداوسیما از خبرنگار و مجری گرفته تا باقی عوامل در این شرایط با پذیرفتن خطر ابتلا به بیماری همچنان تلاش می کنند تا با شفافیت کامل ضمن ارتباط گیری با پزشکان حاذق مردم را از چند و چون بیماری آگاه کنند و هر روز هم با وزارت بهداشت ارتباط زنده برقرار می کنند تا آخرین اطلاعات از شیوع بیماری به اطلاع مردم برسد، این هنرپیشه که شهرت خود را از قِبل همین تلویزیون دارد، با ژست اپوزیسون در کنار رسانه های هوچی - همان هایی که با ویروس دروغ و شایعه و اتهام در کنار ویروس کرونا منتشر می شوند و تلاش می کنند تا ایران را به جهانیان مزرعه ای سوخته بنمایانند-، می ایستد و با تکرار شبهات و اتهامات ناروای آنها برای همه تعیین تکلیف کند.  

در کنار حرف های غیرمسئولانه رستمی نباید از عملکرد غیر حرفه ای شبکه یک هم بگذریم که به شکلی بسیار ناشیانه آنتن برنامه زنده تلویزیون را قطع کرد، در حالی که مجری می توانست برنامه را به شکل بهتری هدایت کند، می توانست با یکی از مدیران مربوطه ارتباط زنده تلویزیونی برقرار کند، یا دست کم یک کارشناس مطلع و درگیر ماجرا را بیابد تا جواب سخنان رستمی را در فضای حرفه ای بدهد. قطع ناگهانی برنامه این سوال را مطرح می کند که آیا با قطع کردن یکباره برنامه، حرف هایی که زده شده، خنثی می شود؟ و آیا مدیریت رسانه تنها به قطع برنامه منتهی می شود و با این رفتارهای انفعالی و دیرهنگام آب رفته به جوی بازمی گردد؟

باید دید در چنین شرایطی که کشور با موضوع کرونا درگیر است، در شبکه، اتاق فکری برای طراحی و مهندسی پیام و برنامه ریزی محتوایی برنامه های زنده و هماهنگی وجود ندارد؟ و در چنین شرایطی مهمانی به سازمان دعوت می شود که دست کم خود مدیران و برنامه سازان تلویزیون از مواضع او مطلعند.

همچنین شیوه انتخاب مهمانان برنامه و به ویژه هنرمندان در برنامه های زنده چگونه است و از چه فیلترهایی عبور می کنند؟ فردی بدون هماهنگی و بدون تناسب با موضوع به برنامه دعوت می شود و سخنانی را می گوید که منجر به تشویش اذهان عمومی است، در کنار آن مدیریت رسانه خوب اتفاق نمی افتد و در نهایت با قطع برنامه بازی به نفع آقای بازیگر تغییر می کند. او یک شبه به قهرمانی تبدیل می شود که حرف های مگو روی آنتن زده و حالا سخنان اوست که تا مدتها دست به دست خواهد شد و خوراک خوبی برای رسانه های بیگانه فراهم شده است.

این رفتار ناشیانه شبکه یک در حالی اتفاق افتاد که چندی پیش برنامه های ثریا و جهان آرا با فشار دولت و به بهانه غنای بیشتر از حالت زنده به ضبطی درآمدند و پس از آن هم اعلام شد که حتی برنامه فرمول یک هم تولیدی خواهد بود.   

 اتفاقی که شب گذشته در برنامه فرمول یک روی داد، نشان داد هنرپیشه ها و سلبریتی ها انتخاب خوبی برای پر کردن آنتن نیستند و هر چهره محبوبی که در فضای مجازی لایک بیشتری می گیرد، لزوما سواد و تخصص بیشتری ندارد.

*فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.