به گزارش سینماپرس، ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما، درباره سینمای انقلاب و آینده پیشِ رو در چهارمین دهه حیات و پویایی آن گفت: بعد از انقلاب ما با پدیدهای مواجه شدیم که به عنوان یک هنر مصادیق زیادی به عنوان نمونه مشابه نداشتیم. ما میدانستیم که باید برای چه هدفی فیلم بسازیم اما اینکه چگونه دست به کار بشویم، از چه روشی بتوانیم مخاطب را راضی کنیم و در عین حفظ همه اصول آرمانهای انقلاب را هم به تصویر بکشیم، کار بسیار دشواری بود. با وقوع جنگ تحمیلی با مسئله سهل و ممتنعی مواجه شدیم که توانست در ابتدا شاخصهای جدیدی را به ما ارائه دهد. امروز مخاطب مانند گذشته یک مخاطب منفعل نیست و عملا تعیین کننده سرنوشت یک کار، شیوه کارها و موضوعات است. اینکه میگویند مخاطبین تمایلی به دیدن فیلمهای دفاع مقدس یا انقلاب اسلامی ندارند موضوعی رد شده است. مخاطب همیشه از اثر هنری خوب استقبال میکند، همیشه از دیدن یک فیلم خوب لذت میبرد و امروز به عنوان یکی از آیتمهای تعیین کننده میتواند موفقیت فیلم را نیز تامین کند.
وی ادامه داد: زمانی که یک فیلمبین حرفهای به سینما میرود در شبکههای اجتماعی نظرش را به اشتراک میگذارد و سپس مخاطبین او که امروز از هزار نفر نیز بیشتر است به شکل شبکه دومینووار دست به تبلیغ مثبت با منفی از فیلم میزنند. حال اگر این اثر جذاب باشد، مطمئنا فارغ از موضوع مخاطبین را جذب میکند. اما متاسفانه برخی حواشی یا موضوعات فرعی بر روند فیلم و استقبال از آن اثر میگذارد و از همین رو جریانات مختلف سعی میکنند که وارد میدان شده یک فیلم را دچار خدشه کنند.
این کارگردان درباره ژانر دفاع مقدس و انقلاب اسلامی نیز گفت: امروزه جشنوارههای مختلف در کشور برگزار میشوند که رسالتهای اکثر آنها همین پرداخت ژانر دفاع مقدس، مقاومت، انقلاب اسلامی و گفتمان جمهوری اسلامی است. شما جشنواره عمار، مقاومت، فیلم کوتاه حتی جشنواره فیلم فجر را که نگاه کنید میبینید که خود فیلمسازان جوان هم به سمتی گرایش پیدا کردهاند که تکنیک خوب را در جهت موضوع به کار میگیرند. از همین رو باید گفت که به شرایط باثبات نزدیک شدهایم و تقریبا میدانیم که به دنبال چه هستیم. درست است که در مسیر این پیشرفت دشواریها، دشمنیها و موضوعات بسیاری وجود دارد که مانع از تسریع حرکت میشود، اما در عین حال در چهلسالگی به ژانر مشخصی در حال نزدیک شدن هستیم. سینمای ایران با فراز و فرودهایی مواجه بوده است. هرگاه کارگردانان و یا نویسندگان به سراغ سوژههای ناب با نگرش جدید رفتند یا توانستند با بهرهگیری از فناوریهای مدرن و تکنیکهای جلوههای ویژه در مسیر تبیین سینما و نظر مخاطب اثر موفقی خلق کنند، توجهات به سینما جلب شد و اینها همه مقدمات یک تحول بزرگ است.
طالبی با بیان اینکه سینمای انقلاب تعالی اخلاق و ارزشهای والای انسانی است، نیز گفت: انقلاب اسلامی انقلاب بیدار کردن ضمیرهای خاموش و حمایت از مظلومین بوده و هست. سینمای انقلاب هم باید متاثر از آرمانهای انقلاب در جهت تصویر کردن و ثبت کردن همین اصول حرکت کند. از همین رو باید مصادیق آن را بعد از ۴۰ سال جدا کنیم و سعی کنیم سینمای غربال شده را که هر کدام منبعث از نکات مثبت دورههای مختلف است به شکل کاربردی در اختیاری نسل بعدی قرار دهیم. مطمئنا اتفاقات خوبی در مسیر این انتقال تجربه رقم خواهد خورد.
کاوه: سینما به قصه درست و قهرمان نیاز دارد
احسان کاوه مدیر مرکز تلویزیونی و انیمیشن حوزه هنری هم درباره راهکارهای مردمی شدن هنر انقلاب عنوان کرد: هنر متعهد به حقیقت، حقیقتی است که مردم با آن در ارتباط هستند. این حقیقت همانی است که از قرآن و ائمه اطهار(ع) آموختهایم. باید در کنار مردم قرار بگیریم و به ارتقای آنها کمک کنیم.
وی تاکید کرد: برای ارتباط با مردم باید هنر را از آنها بگیریم و به آنها پس بدهیم. اینکه سرچشمه هنر از کجاست و مردم را به چه سمتی سوق میدهد، مهم است.
مدیر مرکز تلویزیونی و انیمیشن حوزه هنری درباره مخاطبان سینما در ایران بیان کرد: مانند مشکلی که سالها در تئاتر با آن دست و پنجه نرم کردیم حالا در سینما هم مخاطبان ثابت و مشخص داریم. ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد، اما اگر به فروش فیلمهای سینما دقت کنیم فقط ۴ میلیون از مردم به سینما میروند و بهنظرم این تعداد اصلا مخاطب محسوب نمیشوند.
کاوه با اشاره به موضوع فیلمهای سینمایی ایران گفت: کارگردانهای ایرانی درد مردم را به تصویر نمیکشند. در بسیاری از فیلمها مزیتهای ایرانی و شیعه بودن نشان داده نمیشود و هیچوقت آینده روشن و امیدبخش در آنها به چشم نمیخورد و همیشه در حال غر زدن و نشان دادن سیاهیها هستیم.
وی ادامه داد: درست است که اوضاع مملکت گل و بلبل نیست، اما سینمایی که هیچ قهرمان و قصه خوبی نداشته باشد نمیتواند منسجم باشد. سینما اگر بتواند با مردم ارتباط برقرار کند بدون شک پتانسیل عالی شدن در این حوزه را دارد. در حال حاضر چیزی حدود ۸ تا ۱۰ درصد پتانسیل سینما را در بخشهای اکران، مخاطب و گیشه استفاده میکنیم.
مدیر مرکز تلویزیونی و انیمیشن حوزه هنری درباره فاصله مردم از سینما توضیح داد: زمانی مردم برای فیلم دیدن صف میبستند؛ زیرا تولیدات سینما با خواست آنها همسو بود. مردم از سینما فاصله گرفتهاند و برای برگرداندن آنها باید توسط رسانه عمل کنیم.
وی همچنین درباره انقلاب اسلامی بیان کرد: انقلابی که قرار است به تمدن هزارساله تبدیل شود بزرگ شدن آن سالها طول میکشد. نمیتوان بعد از گذشت تنها چهل سال آن را قضاوت کنیم.
کاوه ادامه داد: باید ببینیم که چه بودهایم و بعد از گذشت این سالها چه تغییراتی صورت گرفته است. قبل از انقلاب هنر سراسر تجملی بود که با مخاطب ارتباط گالریوار برقرار میکرد، اما حالا شاهد هنری هستیم که مردم را پای تلویزیون میکشاند و به واسطه آن به خیابان میآورد.
ارسال نظر