شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

رئیس انجمن فیلمبرداران سینما:

برخی در صنوف سینمایی «خیانت صنفی» می‌کنند!

تورج منصوری

سینماپرس: رییس انجمن فیلمبرداران سینمای ایران معتقد است: کار صنفی، درآمدزایی شخصی نیست که فردی بخواهد دیگران را دور بزند؛ اگر کسی این کار را انجام دهد، خیانت صنفی مرتکب شده است.

به گزارش سینماپرس، تورج منصوری رئیس صنف فیلمبرداران سینمای ایران، درباره موضوع شفافیت در صنوف سینمایی به فارس گفت: به نظر من، اگر حرکت جمعی زلال نباشد، قطعاً به یک فساد، مانع و یا یک گرهی برخورد خواهد کرد. این کار صنفی، درآمدزایی شخصی نیست که فردی بخواهد دیگران را دور بزند، واقعا اگر کسی این کار را انجام دهد، به نظرم خیانت صنفی مرتکب شده است.

وی افزود: شفافیت باید اساس هرک اری باشد، اما بعضی اوقات متوجه این کلمه نمی‌شوم که آیا مثلا در فلان جا هم وجود دارد یا نه؟ دلیل آن هم این است که ما معمولاً شفاف بوده‌ایم‌ و غیر آن را تجربه نکرده‌ایم، به همین دلیل غیر از شفافیت روش دیگری را بلد نیستیم.

فیلمبردار فیلم سینمایی «هامون» در پاسخ به این پرسش که چرا بعضی صنوف اطلاعات، اساسنامه و شرایط عضویت خودشان را شفاف اعلام نمی‌کنند، بیان کرد: من تجسسی در این مسئله نکرده‌ام و نمی‌دانم در کدام صنف شفافیت اطلاعات وجود ندارد.

منصوری در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به ساده بودن این مسئله، تصریح کرد: فرض کنید که قرار است به یک عده‌ای که در سال درآمد محدودی هم داشته‌اند، بن یا کارت هدیه‌ای داده شود؛ به چه دلیل باید تعداد افرادی که مستحق دریافت این کار هستند، بیشتر گفته شود؟ اگر هر صنفی قانون و حساب و کتاب داشته باشد و همچنین جزئیات آن هم مشخص باشد، چرا برای دریافت اطلاعات آن واحد صنفی باید به مشکل بر بخوریم؟

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «گشت ارشاد» ادامه داد: زیباترین کار دنیا این است که بتوانیم به یک انسان کمک کنیم که اتفاقا این کمک کردن، شخصی هم نیست و کسی از جیبش آن را پرداخت نمی‌کند. این مسئله از بیرون دارد هدایت می‌شود و باید برسد به دست کسانی که واقعا به آن احتیاج دارند و به نوعی صاحبان اصلی آن هستند.

به گفته منصوری، جلسات  انجمن فیلمبرداران سینمای ایران به طور منظم، سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود.

وی درباره شرایط عضویت در صنف فیلمبرداران سینما و اساسا مسئله شفافیت اطلاعات در این صنف، گفت: در مجموع ۸۰ نفر عضو انجمن صنفی ما هستند. شرایط عضویت هم به طور کامل در سایت ذکر شده و اتفاقا هرکسی که بخواهد در این صنف عضو شود، از طریق سایت باید مراحل ثبت نام را آغاز کند. اسامی همه اعضا و اساسنامه و به طور کل هر اطلاعاتی که لازم است، در سایت وجود دارد.

* سایت انجمن فیلمبرداران سینما توسط اعضای صنف اداره می‌شود

منصوری در بخش بعدی صحبت‌های خود، در پاسخ به این پرسش که برخی از رؤسای صنوف، دلیل اینکه شفافیت اطلاعات ندارند و به طور کلی سایتی برای انتشار اطلاعات صنف ندارند، هزینه‌دار بودن آن را بهانه کرده‌اند، تصریح کرد: البته سایت هزینه دارد اما ما از طریق حق عضویتی که از اعضا دریافت کرده‌ایم آن را اداره می‌کنیم. سایت ما توسط کسانی اداره می‌شود که عضو صنف ما هستند و در نتیجه برای اداره آن حقوقی دریافت نمی‌کنند. لازم است این نکته را بگویم که ما جزء اولین صنوفی بودیم که سایت را راه اندازی کردیم و از آن زمان هم فعالیت مداوم داشته‌ایم.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «پل چوبی» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا اعضای صنف تعدادشان کم است و یا این موضوع با سخت بودن شرایط عضویت، مربوط است، بیان کرد: خیر، ما سختگیری خاصی انجام نمی‌دهیم، اما تعداد افرادی که در سینما فعال هستند خیلی نیست. یک تعدادی هستند که سال‌هاست کاری نکرده و بازنشسته هستند و یا مشکلات دیگری داشته‌اند که نتوانستند با شرایط حاضر خودشان را تطبیق دهند، آنها اعضای غیرفعال صنف ما هستند. البته این مسئله هم وجود دارد که برخی فعال هم هستند اما هنوز در صنف عضو نشده اند؛ ما طبیعتاً جلوی فعالیت کسی را نمی‌گیریم، یک فرد خودش هم باید به عضویت در صنف علاقه‌مند باشد تا بتوانیم او را عضو کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.