دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶

لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی/۶

محسنی نسب: روند جدا شدن اصناف از خانه سینما باید ادامه دار باشد/ ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هویت اصناف سینمایی را زیر سوأل برده است

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در پی اقدام انجمن سینماداران ایران برای جدایی از خانه سینما، در خصوص لزوم بازیابی هویت اصناف سینمایی گفت: حرکت انجمن سینماداران برای جداشدن از خانه سینما اقدامی بسیار درست، به موقع و جسورانه بود؛ این روند جدا شدن اصناف از خانه سینما باید ادامه دار باشد و همه اصناف برای بازیابی هویت صنفی و دست یافتن به استقلال عمل باید از زیر چتر خانه سینما بیرون بیایند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شاخ کرگدن» و «مجانی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه صنوف سینمایی به واسطه ندانم کاری های برخی مدیران خانه سینما امروزه هویت خود را به صورت کامل از دست داده اند؛ بزرگترین ضربه ای که بر پیکره صنوف سینمایی وارد شد ثبت اجباری صنوف در ذیل وزارت کار و کارگری شناخته شدن انجمن ها و کانون های زیرمجموعه خانه سینما بود.

وی سپس با بیان اینکه ثبت صنوف در ذیل وزارت کار هویت اصناف سینمایی را زیر سوأل برده است تصریح کرد: کسانی که صنوف را مجبور به ثبت در ذیل وزارت کار کردند منافع اهالی سینما را در نظر نداشتند و قطعاً منافع شخصی شان باعث شده تا دست به چنین اقدام عجیبی بزنند! تمامی اهالی سینمای کشور هنرمند هستند و اگر قرار است در ذیل وزارتخانه ای باشند آن وزارتخانه فقط باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد و بس!

این سینماگر خاطرنشان کرد: اکثریت اهالی سینما به صورت جدی با این موضوع ثبت شدن در ذیل وزارت کار مخالف هستند اما متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن حرف های برحق آن ها وجود ندارد و همه مدیران سینمایی چشم خود را روی این حرکت نادرست بسته اند.

محسنی نسب تأکید کرد: بنده معتقدم باید هرچه سریع تر سایر اصناف سینمایی نیز با اتحاد و یکپارچگی دست در دست هم دهند و خود را از خانه سینما که تنها عنوان خانه سینماگران را با خود به یدک می کشد اما دغدغه ای برای رفع بحران های به وجود آمده در زندگی هنرمندان سینما ندارد جدا کنند.

کارگردان فیلم های سینمایی «شیرهای جوان» و «یاس های وحشی» در بخش دیگری از این گفتگو یادآور شد: سال ها قبل زمانی که خانه سینما در زمان مدیریت آقای شمقدری در سازمان سینمایی بسته شد ما در کانون کارگردانان سینمای ایران با یک تلاش دسته جمعی رفراندومی برگزار کردیم و یک صنف واحد جدا از خانه سینما تشکیل دادیم که برای آن صنف از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز هم گرفتیم.

وی ادامه داد: تمامی مراحل قانونی این کار انجام شده بود و قرار بود ما مدارک را ثبت کنیم اما متأسفانه در همان روزها آقای کاسه ساز که مدارک نزد ایشان مانده بود فوت شدند و بعد از آن هم ما پیگیر این اتفاق نشدیم اما اگر تمایلی از سوی کارگردانان سینما وجود داشته باشد می توان مدارک را مجدداً از وزارت ارشاد گرفت و کانون کارگردانان را از زیر سلطه خانه سینما خارج کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: اهالی سینما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند رسیدگی جدی و فوری برای رفع بحران معیشتی، بیکاری، امنیت شغلی و... خود هستند؛ متأسفانه تجربه به ما ثابت کرده که متولیان سینما و مدیران فرهنگی دغدغه ای برای رفع این بحران ها ندارند و به همین علت است که بایستی خود اصناف هرچه سریع تر تدبیری اتخاذ کنند و با بازیابی هویت صنفی شان دست به اقدامات مناسب رفاهی برای اعضای شان بزنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.