به گزارش سینماپرس، محمد حمیدیمقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی همراه با محمدرضا اصلانی، اُرد عطارپور و شهنام صفاجو، به خانه زندهیاد خسرو سینایی رفته و ضمن دیدار با خانواده این فیلمساز فقید، یاد و خاطره وی را زنده کردند.
در این دیدار که خانمها گیزلا وارگا، فرح اصولی، سمیرا سینایی و هلیا (نوه دختری خسرو سینایی) حضور داشتند، محمدرضا اصلانی در غم فراق خسرو سینایی گفت: رفتن او یکباره و خیلی برایم سخت بود. چیزی نمیتوانم بگویم. متأسفانه منوچهر طیاب هم حال خوبی ندارد و برای او آرزوی سلامتی دارم.
محمد حمیدیمقدم نیز در سخنانی اظهار کرد: نسبت به آقای سینایی خیلی ارادت داشتم. ایشان از همان دهه ۶۰ به جشنوارههای استانی سینمای جوان میآمدند و برای فیلمسازان جوان کارگاه آموزشی میگذاشتند و همه ارادت زیادی به او داشتند که بسیار خوشمشرب و خاکی بود و تأثیر زیادی روی جوانان فیلمساز میگذاشت.
وی افزود: آقای سینایی متعلق به دوره خاصیاند که در کنار ایشان، استاد اصلانی، طیاب و شیردل به عنوان گنجهای سینمای مستند ما شناخته میشوند.
مدیرعامل مرکز گسترش تأکید کرد: آخرین حضور رسمی استاد خسرو سینایی در سیزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت بود که آذرماه ۹۸ در آیین نکوداشت منوچهر طیاب شرکت کرده و در مدح وی سخن گفتند. ضمن این که همینجا برای آقایان طیاب و شیردل آرزوی سلامتی داریم.
حمیدیمقدم در ادامه خطاب به خانواده مرحوم سینایی گفت: ما امسال دو یادگار برای استاد سینایی خواهیم داشت؛ اول یادبود ایشان در چهاردهمین دوره جشنواره سینماحقیقت که اجرای آنلاین آن امکان بهتر دیده شدن آثار این چهره معتبر سینمای مستند را به دنبال خواهد داشت. دوم، انتشار یک کتاب که دربرگیرنده مصاحبه سهگانهای با آقایان سینایی، اصلانی و طیاب است و به قلم معصومه کیانی آماده شده و همزمان با جشنواره منتشر خواهد شد. لذا مرکز گسترش جهت زنده نگهداشتن یاد و خاطره استاد سینایی، در کنار شما خواهد بود.
فرح اصولی هم در این نشست گفت: خسرو خیلی به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی علاقه داشت و همیشه میگفت که این مرکز خیلی آبرومند است و کارهای خوبی میسازد.
محمدرضا اصلانی ضمن تأیید صحبتهای وی اظهار کرد: مرکز گسترش خانه ماست؛ هم خسرو و هم طیاب این اعتقاد را داشتند و دارند. این مرکز ارتباط خوب و سازندهای با فیلمسازها داشته و بچهها هم فیلمهای خوبی ساختند. این خیلی مهم است که فیلمسازها آزادانه در این مرکز کار میکنند؛ در حالی که جاهای دیگر نقش خود را به درستی انجام نمیدهند.
حمیدیمقدم نیز یادآور شد: این مهم است که «مرکز» توانسته فضای هنری و تجربی و سینمای مستقل را با حمایت بخش دولتی پیوند بزند و این اتفاق یگانهای است که خوشبختانه همه حس خوبی از آن دارند. ما سعی میکنیم که این محیط همینطور باقی بماند تا فیلمهای خاص و متفاوتی که جایی دیگر امکان ساخت آن نیست، در این مرکز تولید شوند.
در ادامه، اُرد عطارپور به ذکر خاطراتی از تدریس خسرو سینایی در مرکز آموزش فیلمسازی باغ فردوس پرداخت و گفت: من از سال ۶۲ شاگرد استاد سینایی بودم و افتخار میکنم که تحت نظارت و آموزش ایشان قرار داشتم. همه بچههای باغ فردوس خسرو خان سینایی را دوست داشتند و مدیون انسانیت و تعالیم ایشاناند که بیشتر به ما آموزش زندگی میدادند.
ارسال نظر