به گزارش سینماپرس، محمد خزاعی تهیهکننده سینما و تلویزیون، درباره سینمای دفاع مقدس و مقاومت و کمرنگ شدن ساخت این فیلمها در کشور، خبرنگاران جوان، گفت: سینمای دفاع مقدس در این چهل سال فراز و نشیبهای زیادی داشته است. در برههای حمایتهای خوبی از این نوع سینما شد و فیلمهای دفاع مقدسی با مضامین خوبی به تولید رسید. در برهههایی این حمایتها صورت نگرفت؛ ولی در کل سینمای ما بخصوص سینمای دفاع مقدس و مقاومت، نسبت به اتفاقات و تغییرات منطقه، جهان و ایران عقب است.
تهیهکننده «به وقت شام» ادامه داد: معتقدم فیلمساز انقلابی نمیتواند صرفاً به مضامین انقلاب و دفاع مقدس بپردازد؛ بلکه این فقط میتواند یکی از دغدغه هایش باشد. به عنوان نمونه بحث عدالت خواهیهای این روزها، فساد اقتصادی، مقاومت و منطقه، محاصره اقتصادی و... همه اینها موضوعهایی است که روی زمین مانده است و انتظار میرود فیلمسازان حوزه دفاع مقدس و انقلاب و آنهایی که باورمند هستند، به این فیلمها بپردازند.
خزاعی افزود: یکی از راهها برای جلوگیری از تحریف مقوله جنگ و ماندگار شدن آن، ساختن فیلم سینمایی است. وقتی تصویرسازی درستی انجام و آثار سینمایی خوبی تولید شود، کار به عنوان اثری ماندگار باقی میماند و نسلهای آتی از آن بهره میبرند و قضاوتش میکنند. البته باید مواظب باشیم مضامین تحریف نشوند. اگر مدیران فرهنگی ما فهم درستی از سینما و تصویر داشته باشند و بدانند تأثیرگذاری و کارکردهای مختلفی در ابعاد مختلف دارد و برای نسلهای بعد میماند، قطعاً سرمایه گذاری معنوی در این محیط بیشتر خواهد بود.
وی اضافه کرد: فیلمساز با حمایت و داشتن یک مدیر فرهنگی با درایت، میتواند در پرداختن به سوژههای دفاع مقدس و مقاومت و ساخت فیلم موفق باشد. فیلمساز باید منوط به شرایط خلاقانه خودش باشد و بقیه شرایط را ما برایش فراهم کنیم. متاسفانه یکی از مهمترین مشکلات ما عدم درک است. ما برای ورود به سینمای دفاع مقدس و انقلاب بحث جهانی شدن آن را نباید فراموش کنیم؛ سوژههایی که جهان شمول شوند. البته با حفظ تمام دیدگاهها و ایدئولوژی خودمان. سینمای ما کمپانی محور نیست و سینمای بخش خصوصی معمولا توان ورود به آن را ندارد، پس حمایت از سینمای دفاع مقدس و مقاومت بر عهده برخی ارگانها خواهد بود.
تهیهکننده «قلادههای طلا» اظهار کرد: مقصر عقب ماندگی ما در این حوزه فیلمساز نیست؛ بلکه تقصیر اصلی برای تصمیم گیرندههایی است که برخی مواقع قدرت ریسک ندارند و حاضر نیستند پای سوژههای این چنینی بایستند. ما برخی مواقع سوژههایی را انتخاب میکنیم و میخواهیم فیلمش را بسازیم، اما میبینیم مسئولان و همه کسانی که میخواهند حمایتمان کنند، عقب نشینی میکنند و میگویند وارد این مقوله نشوید؛ ما اذیت میشویم یا پرداخت به این موضوع الان حساسیت برانگیز است. اینها باعث میشود فیلمساز و تهیه کننده که قصد ورود به سوژهای خوب و ماندگار دارد، سرخورده شود.
خزاعی تصریح کرد: خیلی از مدیران و مسئولان ما به سینمای انقلاب و دفاع مقدس به عنوان بیلان کار نگاه میکنند. وقتی این نگاه وجود دارد، خروجی خوبی نداریم؛ چون صرفا به تولید و گرفتن بودجه فکر میشود. مشکل بعدی سینمای ما، عدم نظارت روی بودجههایی است که برای ساخت فیلمهای دفاع مقدسی در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر، نقش دولت در سینما در حال کمرنگ شدن است و در حال رفتن کامل سینما به سمت بخش خصوصی هستیم.
وی افزود: وقتی به هشت سال سیاست گذاری اخیر دولت در سازمان سینمایی و فارابی نگاه میکنیم، متوجه میشویم بیشتر به سمت دادن وام حرکت کرده و یا از تولید یکی دو فیلم در حد توانشان حمایت کرده اند و دیگر مانند دهه ۶۰، ۷۰ و یا دهه ۸۰ جریان سازی ندارند. یعنی بیشتر کمک کننده بوده اند. وقتی به این سمت پیش برویم که البته اتفاق بدی نیست، یعنی سینما روی پای خودش ایستاده است. این برای کلیت سینما درست است، ولی باید سوبسیدهای برای تولید یک سری آثار داشته باشیم و برخی مواقع نگوییم چرا این اثر نفروخت؛ چون برخی آثار مقولهای را روایت میکنند که ماندگاری آن برای آینده خوب است. اگر آثار فیلمسازان جوان هم نمیفروشد، چون در حال تجربه کردن هستند و در آینده از بینشان چند فیلمساز خوب خواهیم داشت. پس وقتی در حال حذف سوبسیدها به عناوین مختلف هستیم و کمتر به فیلمسازان بها میدهیم، اتفاق خوبی نمیافتد.
تهیه کننده «برخورد خیلی نزدیک» اظهار کرد: حاصل نگاه سفارشی، عدم نظارت و آن چیزی که مدیران دنبال آن هستند، انحطاطی است که در مدیریت فرهنگی ما اتفاق افتاده است. متاسفانه ما متولی در عرصه سینمای مقاومت و دفاع مقدس نداریم. واقعا متولی این بخش که در این سالها سرشار از سوژهها و موضوعات حساس و مهم شده، کجاست و چه نهاد و سازمانی باید پاسخگو باشد که چرا در این زمینه کار نشده است!؟ الان سینمای دفاع مقدس ما یک مقوله رها شده است.
خزاعی در پایان عنوان کرد: چند سال پیش هم مطرح کردم؛ باید بودجهای مستقل برای مقوله سینمای انقلاب و دفاع مقدس در مجلس تصویب شود. اگر این ردیف بودجه مجزا بیاید و برای آن متولی مشخص شود، شاید در سالهای بعد خروجی بهتر و جریان سازی داشته باشیم. البته نباید از کم کاری برخی از هنرمندان هم گذشت؛ برخی فیلمسازان جوان انگار تلاش میکنند فقط فیلم بسازند.
نظرات