جمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

غلامعلی طاهری:

مسئولان فرهنگی کشور درک درستی از کار هنری برای ثبت یک عقیده و اندیشه ندارند

غلامعلی طاهری

سینماپرس: غلامعلی طاهری ‌بیان کرد علاقمندم بتوانم آثاری بیافرینم که بازگوکننده حقیقت دفاع مقدس باشد و هم بتواند به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی قرار گیرد که در موزه‌ها برای نسل‌های آینده قابل درک باشد.

به گزارش سینماپرس، غلامعلی طاهری هنرمند پیشکسوت نقاش که سه تابلوی نقاشی دفاع مقدسی از وی در روز چهارشنبه دوم مهرماه رونمایی شد و به نمایش عمومی درآمد، درباره نمایش این آثار در باغ موزه دفاع مقدس به مهر گفت: یکی از وظایف و اهداف بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، گسترش فضای موزه‌ای و نمایشگاهی برای آثار مرتبط با مقاومت و دفاع مقدس اعم از آثار هنری، ادوات جنگی و ماکت‌هایی از مناطق جنگی است که در باغ موزه دفاع مقدس نمونه‌هایی از این آثار را دیده‌ام که البته خیلی جنبه هنری ندارند و ضعیف کار شده‌اند. شاید به دلیل بهره نگرفتن از کارشناسان خبره یا دعوت نکردن از هنرمندان و اساتید است.

وی افزود: باید موزه دفاع مقدس را با توجه به نگاه هنرمندانه‌ای که بتواند برای تاریخ کشور حفظ شود، نگریست تا به اعتبار میراث معاصر بیافزاید. در این راستا، سه تابلو نقاشی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس خلق کردم که در هفته دفاع مقدس و همزمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سردار باقری رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح و رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس رونمایی شد.

طاهری در ادامه درباره این سه اثر توضیح داد: این سه تابلو سه اپیزود مربوط به روزهای آغازین جنگ تحمیلی است که مربوط به مردم منطقه ایلام و کردستان است و به همین دلیل، پرسوناژها، پوشش عشایر بر تن دارند و سعی شده مستند کار شود. کار پژوهش و طراحی اولیه این کارها، نزدیک به سه ماه طول کشید، البته ایده اولیه این آثار را از سال ۹۷ در ذهن داشتم و طراحی آنها را از سال ۹۸ آغاز کردم. ابعاد این تابلوها، ۴ متر و ۸۰ سانتی‌متر در ۲ متر و ۹۰ سانتی‌متر است. این سه تابلو، سه اپیزود از عملیات‌های فتح‌المبین و مطلع الفجر است که در منطقه کردنشین اتفاق افتاده است.

طاهری افزود: عملیات مطلع الفجر، جز عملیات‌هایی است که نیروهای ایران مناطق وسیعی از منطقه را به تصرف خود در بیاورند و حتی تپه‌ای در ارتفاعات چقالوند را نیز به دست آوردند. در اثری که به عملیات مطلع الفجر اشاره دارد، سعی کردم سه مرحله از این عملیات را به نمایش بگذارم.

به گفته وی، به دلیل ابعاد بزرگ تابلوها، این سه اثر به صورت پاناروما در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به نمایش دائمی در می‌آیند.

این هنرمند پیشکسوت درباره اینکه آیا آثار هنری درباره جنگ و دفاع مقدس تکراری می‌شوند یا خیر، گفت: به نظر من، کار هنری در زمینه دفاع مقدس نه تکراری می‌شود و نه کهنه؛ و نه نیاز جامعه از دیدن و تأثیر گرفتن از آنها کاهش می‌یابد بلکه به دلیل اهمیت تاریخی دفاع مقدس و عظمت مقاومت مردم ایران در برابر دشمنی که تمام قدرت‌ها از آن حمایت می‌کردند، لازم است هنرمندان بیش از پیش به موضوع دفاع جانانه ملت ایران برای محافظت از کیان ایران و ایرانی بپردازند.

وی بیان کرد: من دوران دفاع مقدس را درک کردم و با مردم همراه بودم؛ پرتره‌های بسیاری از شهدا را نقاشی کردم و به دلیل حسی که از آن دوران در من باقی مانده است، هرگز نمی‌توانم فداکاری‌ها و رشادت‌های آن زمان را فراموش کنم. این حس در من بیدار است به همین دلیل نه فقط می‌خواهم دِینم را به عنوان نقاش به این عزیزان ادا کنم بلکه علاقمندم بتوانم آثاری بیافرینم که بازگوکننده حقیقت دفاع مقدس باشد و هم بتواند به لحاظ ارزش هنری در جایگاهی قرار گیرد که در موزه‌ها برای نسل‌های آینده قابل درک باشد.

طاهری افزود: آنچه که برای من در اولویت قرار دارد، این است که بتوانم دلاوری مردم ایران در طول تاریخ و دفاع مقدس را به نمایش بگذارم چراکه نمی‌توان این دلاوری‌ها را فراموش کرد.

این هنرمند نقاش درباره خلق آثاری مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت گفت: برای من، اکنون خلق اثر با مفهوم ارزشی، هیچ فرقی با زمانی که در بحبوحه و التهاب جنگ تحمیلی بودیم، ندارد و همان حس در من زنده است. این آثار نیز از نظر عینی و واقعی بودن، برای اولین بار در اندازه بزرگ اجرا شده است. صحنه مقاومت مردم گیلانغرب در هجوم سراسری دشمن، اینگونه بود که پیر و جوان و زن و مرد به مقابله پرداختند و به ارتش بعثی اجازه ورود به شهر را ندادند.

وی که دبیری بخش نقاشی ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت را نیز برعهده دارد، تاکید کرد: مسئولان فرهنگی کشور درک درستی از هنر و جایگاه آن ندارند و اساساً دورنمایی از کار هنری برای ثبت یک عقیده و اندیشه ندارند و تنها سخنان حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این زمینه راهگشا بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.