دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵

عوض پور در گفتگو با سینماپرس:

اصل کار در مستند سینمایی «۲۲/۲۲» بر اساس غافلگیر کردن مخاطب است/ فیلم از منظر یک شهید روایت می شود!

فرود عوض پور

سینماپرس: فرود عوض پور که با مستند سینمایی «۲۲/۲۲» به تهیه کنندگی سعید الهی در بخش شهید آوینی چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت حضور دارد گفت: اصل کار در مستند سینمایی «۲۲/۲۲» بر اساس غافلگیر کردن مخاطب است؛ یک قصه خاصی در فیلم ما اتفاق می افتد به نحوی که یکی از شهدا بعد از سال ها برگشته و می خواهد دوستانش را ببیند!

کارگردان مستندهای «هفت کوه مراد» و «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در مستند «۲۲/۲۲» درام وجود دارد. به لحاظ ساختاری راوی ما یکی از شهدا است. ما از زبان و زاویه دید او قصه را می بینیم!

این سینماگر در پاسخ به این پرسش که آیا ما با یک اثر مستند-داستانی روبرو هستیم اظهار داشت: وجود درام در این مستند به معنای آن نیست که این اثر مستند-داستانی است! بلکه اتفاقاتی که ما از آن برای نوع روایت اثر بهره جسته ایم باعث ایجاد درام در این مستند شده است.

وی سپس با بیان اینکه طرح اولیه این مستند را سعید الهی ارائه کرده اظهار داشت: مستند سینمایی «۲۲/۲۲» در مورد گروهی از بچه های شهرستان بندرگز هست که اوایل انقلاب به منظور انجام فعالیت فرهنگی و هنری تشکیل شده؛ شخصی به نام حسین ایازی این گروه را تشکیل داده و انگیزه بالا و فعالیت اعضای این گروه باعث شده تا در سطح شهرستان خوش بدرخشند.

عوض پور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اوایل انقلاب گروه های زیادی در این شهرستان فعالیت می کردند این گروه با اقتدار کارش را ادامه می دهد و در ادامه جذب کمیته انقلاب اسلامی برای حراست و حفاظت از شهر و آرام کردن جو شهر مخصوصاً در شب ها می شود. بعدها اعضای این گروه به عنوان بسیج فعالیت شان را ادامه دادند.

این مستندساز افزود: این گروه همیشه ۲۲ نفره بودند. بعد از اینکه جنگ تحمیلی آغاز می شود اتفاق جالبی رخ می دهد که ما در این مستند آن اتفاق را دنبال می کنیم. این اتفاق آن بوده که با شهادت برخی از اعضای این گروه همیشه عدد ۲۲ حفظ می شده و حتی تعداد شهدای این گروه نیز به ۲۲ نفر می رسد.

وی در پاسخ به این سوأل که این سوژه برای شما چه جذابیتی داشت که سراغ ساخت آن رفتید گفت: نکته جالب در رابطه با این گروه آن است که بچه های این گروه هنوز هم وفادار و متحد هستند. این ها گفتمان انقلاب اسلامی را از ابتدا پیگیری کردند و گفتمان انقلاب برای آن ها در اولویت است. این ها ابتدا نوجوان ۱۳-۱۴ ساله ای بودند که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا دوران دفاع مقدس و پس از آن همچنان یکدیگر را حفظ کرده اند و امروزه هم با هم مرتبط هستند و این نکته ای است که برای بنده بسیار جذاب بود.

گفتنی است؛ مستند سینمایی ۲۲/۲۲ که از سوی هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره بین المللی سینما مستند ایران(سینما حقیقت) در بخش شهید آوینی پذیرفته و طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذر امسال به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد، به کارگردانی فرود عوض پور و تهیه کنندگی سعید الهی در گروه مستند روایت فتح تولید شده است.

 بنا به این گزارش، در این فیلم علاوه بر پژمان لشکری پور به عنوان مشاور پروژه، مهدی ایل بیگی مدیریت فیلمبرداری، ماهک منصوریان تدوین، ایمان ترابی صدابرداری، سید رضا گدازگر صداگذاری، رضا محبی اصلاح رنگ و سعید جهانشاهی به اتفاق فاطمه محمدی گویندگی آن را بر عهده داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.