به گزارش سینماپرس، مجری مسابقات و برنامههای تلویزیونی مختلفی در رادیو و تلویزیون بوده که از مشهورترین آنها میتوان به "مسابقه محله" اشاره کرد. او به خاطر صمیمی و طنزپرداز بودنش موفق به جذب طرفداران بسیاری میان نوجوانان و کودکان شد. مسعود روشنپژوه در سال ۱۳۶۶ فعالیتش را در شبکه دو صدا و سیما آغاز کرد و با مسابقه خاطرانگیز "محله" مجریگری را به صورت حرفهای آغاز کرد. مسابقهای که این روزها به دلیل کرونا نتوانستند قسمتهای جدیدش را تولید کنند و تکرار این مسابقه پخش میشود.
البته روشنپژوه این روزها در شبکه جامجم و برنامه "جمع ایرانی" روزهای دوشنبه، سهشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰ برنامه زنده دارد و جمعهها در کنار کاظم احمدزاده ویژه برنامه "مثبت خانواده" اجرا میکند. البته دلش برای ساخت "مسابقه محله" تنگ شده و دوست دارد با رهایی و کم شدن سایه سنگینِ کرونا، دوباره سراغ تولید این مسابقه تلویزیونی برود.
به سراغ این مجری قدیمی رفتیم و او درباره معضلات مختلف در حوزه برنامهسازی تلویزیون با تسنیم، گفتوگوی کوتاهی داشت که مشروح آن را در ادامه میخوانید:
مسعود روشنپژوه در خصوص ساخت قسمتهای جدید "مسابقه محله" گفت: این روزها در شبکه جامجم و برنامه "جمع ایرانی" اجرا میکنم که سه روز در هفته (روزهای دوشنبه، سهشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۲:۳۰) برنامه زنده دارم، روز جمعه با کاظم احمدزاده ویژه برنامه "مثبت خانواده" شبکه دو سیما را اجرا میکنیم اما دلم برای ساخت قسمتهای جدید "مسابقه محله" تنگ شده و امیدوارم سایه سنگینِ کرونا از سر ما کم شود. فرصتهای طلایی که قدر ندانستیم.
وی در پاسخ به این سؤال که مسابقه محله نیازمند تغییراتی برای جذب مخاطب دهه ۹۰ و حتی دهه جدیدی که پیش رو داریم، است، تأکید کرد: مسابقه محله متعلق به همه نسلها است، چون ذات این مسابقه بازی و سرگرمی بوده و بنابر خلاقیت و نوآوری پیش میرود. هیچجای این کار، کپی و متعلق به کار دیگری در خارج از کشور نیست که قدیمی شود. نوستالژی است که در نسلهای دیگر هم جای خودش را باز میکند و برای آنها هم تازگی خواهد داشت.
این مجری قدیمی تلویزیون درباره خلاقیت و نوآوری فراموش شده در برنامهسازیها خصوصاً کارهای سرگرمکننده، خاطرنشان کرد: تلویزیون برای سرگرمکردن مخاطب حتماً به طرحهای خوب و هزینههای درست و اصولی نیاز دارد. اما در مورد خلاقیت و نوآوری فراموش شده، باید به اتاقهای فکرش بها بدهد. متأسفانه کارهایی که کپی هم میشوند بدقواره درمیآیند که به عبارتی در جایی از آن کارها همیشه نقصان جدّی وجود دارد. چون طراح آن ایده و شکل و شمایل ما نیستیم و به فرهنگ و آداب و رسوم و فرهنگ کهن این آب و خاک تعلق ندارد. مدیران تلویزیون باید این ریسک را بپذیرند و با میدان دادن به طرحها و افراد جدید با استعداد، روزگار جدیدی را تجربه کنند.
روشنپژوه در خصوص توجه بیش از حدّ سازندگان برنامهها و حتی مجریان به وایرالشدن در فضایمجازی، فالوور و رفتاری که تلویزیون از خودش نشان میدهد انگار با فضایمجازی رقابت دارد، تصریح کرد: کسی فکر کند تلویزیون رقیب فضایمجازی و یا فضایمجازی میتواند رقیب تلویزیون باشد، تصور اشتباهی است. فضایمجازی فضایی برای مخاطب خاص خودش است. اگر اتاق فکر و سیاستهای برنامهسازی تلویزیون، درست پیش بروند هیچنیازی به وایرالشدن و خودنمایی در فضایمجازی و شبکههای اجتماعی ندارند.
وی افزود: نقطه ضعف تلویزیون به این موضوع برمیگردد که بازیگر و مجری را سرکار میآورد و با خودش میگوید فالوور زیاد دارند اینطوری برنامهشان دیده میشود. در صورتی که اصول برنامهسازی این نیست و تکنیکها و سبک و سیاق خودش را میطلبد. متأسفانه اعتقاد دارند صرفِ فالوورهای این شخص، بیننده را میتوانند جذب کنند تا آن برنامه را ببیند. اما آن فالوورها معطوف آن صفحهمجازی و شبکههای اجتماعیاند و اینجا فضا و خط قرمزها و چارچوبهای خودش را دارد.
مجری "مسابقه محله" در خصوص این موضوع که برخی از مجریان این روزها حتی به مخاطب التماس میکنند آنها را در پیجِ اینستاگرامی و یا شبکه اجتماعی که آن برنامه عضو است، دنبال کنند، گفت: ما در آن سالها نمابر و آدرس ایمیل هم به مخاطب نمیدادیم؛ آنقدر نگفتیم که امروز آدرس اپلیکیشن روی آنتن میدهند و همهچیز از دست رفت.
ارسال نظر