شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۲۱:۰۱

داور جشنواره ادبی «خیر ایران»:

تاثیر «رسانه» بر رفتارها یا «بی مرز شدن در فرهنگ» موضوعی نسبتا جدید است که تجلیات آن در آثار «شاعر» امروز وجود دارد

اسماعیل امینی

سینماپرس: داور بخش اصلی دومین جشنواره ادبی «خیر ایران» با بیان اینکه همه شعرها حاصل مطالعه، تجربه و تمرین است، افزود: من چندان به جوششی بودن شعر اعتقادی ندارم، کار شعر آفریدن جهانی است که در واقعیت غیرممکن است.

به گزارش سینماپرس، اسماعیل امینی در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به تعریفی از مفهوم خیر و نیکوکاری بیان کرد: صورت‌های مختلف زیبایی همیشه مورد توجه افراد متفکر و هنرمند بوده است. یکی از صور زیبایی که در قدیم به آن حکمت عملی گفته و در رفتار متجلی شده، نیکوکاری بوده است؛ نوعی از نیکوکاری که از سر اجبار نیست و فرد زمانی که انسان‌های دیگر، طبیعت، گیاهان، حیوانات را می‌بیند، کار خیر کرده است و دامنه آن بسیار گسترده است.

داور بخش اصلی دومین جشنواره ادبی «خیر ایران» معتقد است خیرخواهی و نیکوکاری فراتر از یک رویکرد عاطفی و درواقع یک نوع طرز تلقی از جهان است. زیبایی در زندگی عملی انسان همان مفهومی است که هنر را متمایز می‌کند و در گذشته به آن معامله با خلق نیز می‌گفتند که همان چگونگی رفتار با انسان است. از سویی دیگر تبعات برخورد آن‌هایی را که خیرخواهانه رفتار نمی‌کنند، نیز دیده‌ایم. بنابراین خیرخواهی فراتر از تنها یک رویکرد عاطفی و درواقع یک نوع طرز تلقی از جهان است.

شعر بازتاب زندگی و محیط و دریافت‌های ماست

امینی با بیان اینکه همه شعرها حاصل مطالعه، تجربه و تمرین است، افزود: من چندان به جوششی بودن شعر اعتقادی ندارم. شعر بازتاب زندگی و محیط و دریافت‌های ماست. شاید در بعضی موارد مثل سرود و ترانه بر اساس تصمیم از قبل باشد، اما شعر واکنش شاعر به جهان پیرامون خود است. به این دلیل که ما امروز با موضوعات جدیدی رو به رو هستیم، نوع واکنش‌هایمان هم تبع به روز است برای مثال تاثیر رسانه بر رفتارها یا بی مرز شدن در فرهنگ موضوعی نسبتا جدید است که تجلیات آن در آثار شاعر امروز وجود دارد و نه شاعران سده‌های قبل. بنابراین به روز بودن به خودی خود امتیاز ویژه‌ای ندارد بلکه به نظرم کار خلاقانه و نو ارزشمندتر است، حال می‌تواند به روز یا با تکیه بر سنت‌ها باشد.

او درباره معیارهای داوری اشعار در دومین جشنواره ادبی «خیر ایران» توضیح داد: در داوری این رویداد جزئیاتی نظیر ابتکار در زبان و... اهمیت خواهد داشت. مهم‌ترین موضوع این است که آیا شعر توانسته است جهان جدیدی را خلق کند یا نه. کار شعر آفریدن جهانی است که در واقعیت غیرممکن است، این مهم‌ترین اصل است.

دومین جشنواره ادبی خیر ایران به دبیری علمی هادی خورشاهیان و دبیری اجرایی مهدی توسلی آذرماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای اطلاع‌ از بخش‌های دومین جشنواره ادبی «خیر ایران» و ارسال آثار خود به این رویداد می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.