به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی غیبت موجه جدیدترین اثر سینمایی عباس رافعی کارگردان بهت و فصل فراموشی فریبا است. کارگردانی که بعد از تصمیم به ساخت فیلم و سریالی در سال جاری در نهایت تصمیم به ساخت فیلم دیگری با عنوان غیبت موجه گرفت. فیلمی که از بازیگران بسیار خوبی مانند ابوالفضل پورعرب برخوردار است و به نظر میرسد که یکی از فیلمهای جالبی باشد که به زودی و بعد از بازگشایی سینماهای کشور شاهد آن در پردههای سینما باشیم.
با او گفتوگوی کوتاهی داشتیم و درباره داستان و مضمون فیلم جدیدش صحبت کردیم. قبلاً رافعی از مضامین فکری و اندیشهای در فیلمهایش به ما خبر داده بود و اینکه مخاطب باید برای فهم برخی از نکات در فیلمها تلاش کند.
* آیا در فیلم غیبت موجه باز هم با یک فیلم زنانه و تلخ مواجهیم؟
فیلم زنانه بله اما فیلم تلخ نه. غیبت موجه فیلم تلخی نیست در این ایام که مشکلات متعدد بویژه ویروس کرونا کام مردم را تلخ کرده این بیانصافی است که بخواهیم باساختن فیلمی تلخ، کام مخاطبان را تلخ تر کنیم.
عباس رافعی کارگردان سینما
همین ویروس کرونا بس است که این روزها را با غیبت ناموجه عزیزانمان، کام هموطنانمان را تلخ کرده است. غیبت موجه لحن تلخی ندارد اما چون واقعیتها را در برابر چشم تماشاگران به نمایش میگذارد کمی آنها را هوشیار میسازد.
* مضمون و درونمایه فیلم چیست؟
اگر بخواهم در یک عبارت یا جمله کوتاه بگویم: همدیگر و وطنمان را دوست داشته باشیم. اما معنای دوست داشتن و عاشق بودن متفاوت است فیلم به معنای درست عشق ورزیدن و دوست داشتن میپردازد که چگونه عشقمان را حفظ و حراست کنیم تا تنهایمان نگذارد و غایب از نظر نشود. چه بسا این عملکرد ما است که معشوق غیبتش موجه میشود.
* در خلاصه داستانی که در خبرگزاریها آمده از منطق الطیر عطار گفتهاید، آیا فیلمنامه اقتباسی از قصه سیمرغان است؟ آیا فیلم یک فیلم عرفانی است؟
نه به هیچوجه این فیلم در مورد آن عرفان مصطلحی که مد نظر عموم مردم است نیست. میتوان گفت که این فیلم، فیلم عرفانی مرسوم عرفا نیست فیلمی است که قصد دارد بگوید سیمرغ خود ماییم؛ به دنبال هویت خود در جایی دیگر نگردیم. آن چه خود داریم از دیگران طلب نکنیم.
ابوالفضل پورعرب در غیبت موجه
فیلم با ورود یک زن (میترا حجار) به یک موقعیت و فضای غریب شروع میشود و با خروج زن از این موقعیت غریب به پایان میرسد، در حالی که زن ابتدای فیلم با زن پایان فیلم یکی نیست و متفاوت است. یعنی تأثیراتی که پذیرفته و تأثیراتی که در جهان داستان ما گذاشته در فیلم غیبت موجه مشخص است. اینجا است که عرفان مد نظر مصطلح به یک عرفان عملی تبدیل میشود. عرفان ابو سعید ابوالخیر تا عطار نیشابوری.
* چرا اسم فیلم غیبت موجه است؟ آیا همچنان که شنیدیم بخشهایی از فیلم در یک دبیرستان و هنرستان میگذرد یک فیلم دانشآموزی است؟
نه فیلم فیلم دانش آموزی نیست یا فیلم درباره یا برای کودکان و نوجوانان نیست. کلمه غیبت یا غیبت موجه، مدرسه را به ذهن مخاطب
متبادر میکند اما فیلم غیبت موجه فیلم دانشآموزی یا اینکه فیلمی در سن و سال دانش آموزان نیست.
در زندگی همه ما عناصری غیبت دارند یا در دنیای پیرامون ما عناصری وجود ندارند که چه بسا ما متوجه غیبت آنها نشدهایم. غیبت آنها موجه است چون ما نخواستیم آنها را داشته باشیم. وقتی که ما متوجه نداشتن یا کمبود این عناصر نشویم غیبت آنها موجه است. داستان غیبت موجه به نوعی اشارهای به این مضمون دارد که ما از فضای پیرامونی خودمان که چه چیزهایی داریم و چه چیزهایی را از دست میدهیم، غافلیم. و همینطور اینکه غیبت چه کسانی، چه چیزهایی و چه عناصری در پیرامون ما ناموجه و غیبت چه عناصری موجه است. در این سفری که در خلقت انجام میدهیم چه ملزوماتی باید همراه ما باشد و چه عناصر و ملزوماتی بیخود و ناموجه است.
* آیا از ادبیات کهن در داستان بهره بردهاید؟
در زیر متن داستان اشارهای به عشقهایی که به قول مولانا در پی رنگی میگردند اشاره شده است.
عشقهایی کز پی رنگی بود / عشق نبود عاقبت ننگی بود
شاید در زیر متن داستان ناخودآگاه نیمنگاهی هم به داستان کنیزک و مرد زرگر مولانا داشته باشم که شاهبیت این داستان این است:هرچه گویم عشق را شرح و بیان / چون به عشق آیم خجل باشم از آن.
فیلم سینمایی غیبت موجه با پشت سر گذاشتن بیش از نیمی از فیلمبرداری، در تهران ادامه دارد و بزودی پس از اتمام فیلمبرداری وارد فاز پس از تولید میشود.
عوامل فیلم غیبت موجه عبارتاند از، بازیگران: ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری، حسن زارعی، مسعود رضایی،
زهرا میرزایی، آیسان کرمی، احمدرضا اسعدی، مهری آل آقا، احمد پورخوش، امیر شریعت، حسام شریفی، سعید درآینده، مهدیه گلستانی، سعید گمار، یاسین کلاته، اسماء حیدری، سامی سلیمانی، پیمان احمدزاده، فریدون روشنایی، ماه جبین حبیبی، پرستو رفیعی، مرضیه کوهی، پرهام نریمانی.
نویسنده: منیژه صالح پناه، مدیران تولید: سید مهدی نریمانی، سیداحمد رضایی، مدیر برنامهریزی و دستیار اول کارگردان: حمید شوریده، مدیر فیلمبرداری: سعید براتی، فیلمبردار: مهدی قیصری، مدیر صدابرداری: مهدی ابراهیمزاده، طراح صحنه: محمد رضا میرزامحمدی، طراح لباس: پردیس رافعی، طراح گریم: مهرداد قلیپور، عکاس: سارا ایوانی، مدیر روابط عمومی و مشاور رسانهای: میلاد معتمدیفر، مدیر تدارکات: علی رستمینیا، تهیه کننده و کارگردان عباس رافعی.
ارسال نظر