چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲

سینماگران از فریبکاری به سبک مدیران سینمایی دولت بنفش می گویند:

از درخواست نمایش تمامی آثار جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان تا تأکید بر سیاست گذاری های سلیقه ای و بی عدالتی در رأی داوران/ فریب خوردیم!

لطفی-اسماعیلی-جبارزاده-توکلی-اسکندری-لک زاده-مسلخی-آقایی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران جوان کشور در خصوص فریبکاری مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در خصوص شوآف حضور ده ها اثر سینمایی در این رویداد و عدم نمایش بخش عمده ای از فیلم ها در جشنواره فجر متذکر شدند: این پارادوکس که ۶۲ فیلم در جشنواره حضور دارند اما نمایش داده نمی شوند یعنی چه؟ متأسفانه ما شاهد رفتارهای بسیار نادرستی در جشنواره سی و نهم بودیم از عدم نمایش همه فیلم های حاضر در جشنواره گرفته تا داوری هایی که تنها به برخی فیلم های دولتی و ارگانی توجه داشتند؛ رقابت در این رویداد بسیار ناعادلانه و ناسالم است و ستاد خبری جشنواره تمام سخنان انتقادی سینماگران را سانسور کرده و هر حرفی به نفع شان است را منتشر می کنند!

به گزارش سینماپرس سی‌ و نهمین جشنواره فیلم فجر امسال در حالی برگزار می شود که بخش اعظمی از اهالی سینما، خبرنگاران و منتقدان خواستار لغو و تعطیلی این رویداد سینمایی به دلیل شیوع بیشتر ویروس منحوس کرونا بودند.

اما مدیران سینمایی با اصرار و لجاجت دست به برگزاری این جشنواره زدند اما با تغییراتی عجیب در خط مشی و سیاست گذاری های جشنواره که از حذف هیأت انتخاب گرفته تا راه‌یابی همه آثار به بخش سودای سیمرغ را شامل می شد.

در نگاه اول حذف هیأت انتخاب در جشنواره به مذاق بسیاری از سینماگران خوش آمد و همه در انتظار جشنواره ای متفاوت بودند اما به یک باره مسئولان برگزارکننده جشنواره اعلام کردند تنها ۱۶ فیلم که در رشته های مختلف کاندید دریافت سیمرغ بلورین شده اند امکان نمایش در جشنواره را دارند و مابقی آثار در جشنواره به نمایش در نخواهند آمد.

این مسأله با موج عظیمی از انتقادات اهالی سینما و رسانه روبرو شد؛ بسیاری از سینماگران تأکید داشتند که دست اندرکاران جشنواره آن ها را فریب داده اند و تنها خواسته اند از نام و حضور آن ها برای پر اهمیت جلوه دادن جشنواره در این روزهای کرونایی سوء استفاده کنند. به گفته برخی صاحبان آثار حذف فیلم‌ ها به دلایل خارج از موضوعات حرفه ای است. برخی معتقدند هیأت داوران جشنواره با فشارهای متعدد بیرونی دست به گزینش آثار زده و برخی فیلم ها را که محتوایش مطلوب مدیران نبوده را از جشنواره حذف کرده اند که در این میان خبر توقیف رسمی برخی از فیلم ها نیز منتشر شد.

از هر رو این اتفاقات پیرو تمامی اتفاقات عجیب در فجر سی و نهم بیش از پیش اعتبار این رویداد سینمایی را زیر سوأل برده است؛ در همین راستا ۸ تن از فیلمسازان جوان کشور آقایان و خانم ها: محمدرضا لطفی، نوید اسماعیلی، علی جبارزاده، رقیه توکلی، ستاره اسکندری، کریم لک زاده، شهرام مسلخی و حجت الاسلام والمسلیمن امید آقایی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

محمدرضا لطفی کارگردان و منتقد سینما در خصوص فریبکاری مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در خصوص شوآف حضور ده ها اثر سینمایی در این رویداد گفت: مسئولان جشنواره ماه ها قبل اعلام کردند امسال به دلیل شرایط کرونایی هیأت انتخاب در جشنواره وجود ندارد و تمامی فیلم های واجد شرایط می توانند در جشنواره حضور داشته باشند، حذف هیأت انتخاب با استقبال بسیاری از سوی سینماگران روبرو شد و حدود ۱۳۰ فیلم متقاضی حضور در جشنواره شدند؛ مدیران سینمایی بعد از مشاهده این استقبال ادبیات شان تغییر کرد و اعلام کردند که تنها ۶۲ فیلم حائز حضور در جشنواره اند و حالا در آستانه برگزاری جشنواره خبر از نمایش تنها ۱۶ فیلم در این رویداد می دهند! این پارادوکس که ۶۲ فیلم در جشنواره حضور دارند اما نمایش داده نمی شوند یعنی چه؟ من واقعاً متوجه این همه تناقض نمی شوم چرا که رسماً برخلاف آنچه مسئولان جشنواره از ابتدا بیان کرده بودند ما در جشنواره شاهد حضور هیأت انتخاب هستیم که برخی آثار را برای نمایش در جشنواره گزینش کرده اند!

نوید اسماعیلی کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: دست اندرکاران جشنواره فجر سینمای مستقل را نابود و فیلمسازان جوان را ناامید کردند؛ متأسفانه ما شاهد رفتارهای بسیار نادرستی در جشنواره سی و نهم بودیم از عدم نمایش همه فیلم های حاضر در جشنواره گرفته تا داوری هایی که تنها به برخی فیلم های دولتی و ارگانی توجه داشتند، همه این ها باعث شده حال سینمای ایران در این روزهای کرونایی و در آستانه سال تحویل سینمای ایران بدتر از بد شود! بنده معتقدم هیچ داوری درست و منطقی در این دوره از جشنواره فیلم فجر وجود نداشته و بیشتر سفارشات مدیران بالادستی بر قضاوت داوران تأثیر گذاشته است.

علی جبارزاده کارگردان سینما در خصوص فریبکاری مدیران سینمایی و دست اندرکاران برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در خصوص شوآف حضور ده ها اثر سینمایی در این رویداد گفت: جشنواره فیلم فجر به سمت و سویی می رود که کسی خارج از گعده های از پیش تعیین شده در آن شرکت نکند؛ جشنواره از قبل پیش بینی شده جلو می رود و رقابت در این رویداد بسیار ناعادلانه و ناسالم است. ستاد خبری جشنواره تمام سخنان انتقادی سینماگران را سانسور کرده و هر حرفی به نفع شان است را منتشر می کنند! من قبل از اینکه اسامی کاندیداها اعلام شود این سخنان را به دفتر جشنواره گفته بودم اما متأسفانه در دفتر جشنواره بخشی از صحبت های انتقادی مرا حذف کردند و هر جایی را که دوست داشتند و به نفع شان بود پخش کردند.

رقیه توکلی کارگردان سینما که با فیلم «مهران» در جشنواره حضور دارد با انتقاد شدید از تصمیم نمایش تنها ۱۶ فیلم کاندید شده در جشنواره فیلم فجر گفت: کاش در جشنواره هیأت انتخاب وجود داشت و همه چیز طبق روال سال های قبل پیش می رفت تا هیچ اجحافی در حق هیچ فیلمی صورت نگیرد؛ در حال حاضر بخش اعظمی از فیلم ها اسماً در جشنواره حضور دارند اما رسماً هیچ اثری از آن ها در جشنواره دیده نمی شود و حتی یک نمایش ساده برای آن ها در نظر گرفته نشده و همین باعث می شود تا بنده عنوان کنم به عنوان یک فیلمساز فریب خوردم و از دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر گله مندم! همه کسانی که فیلم های شان را با شور و اشتیاق به دفتر جشنواره ارسال کردند فریب خوردند! همه ما گول خوردیم. چطور می شود فیلم من در جشنواره حضور داشته باشد اما نمایش داده نشود؟

 ستاره اسکندری که با اولین فیلمش در مقام کارگردان با عنوان «خورشید آن ماه» در جشنواره حضور دارد با انتقاد شدید از تصمیم نمایش تنها ۱۶ فیلم کاندید شده در جشنواره فیلم فجر گفت: وضعیت جشنواره ملغمه ای است که نمی توانیم به رعایت عدالت در آن معتقد باشیم؛ هیچ چیز در این جشنواره روشن و شفاف نیست! یکی از مهمترین اتفاقاتی که تاکنون در هیچ یک از جشنواره های دنیا رخ نداده و وقوع آن در جشنواره فجر حیرت آور است اینکه اعلام می شود ۵۷ فیلم در جشنواره حضور دارند اما تنها ۱۶ فیلم نمایش داده می شوند! این چه تصمیمی است؟ درخواست ما این است که حداقل آثارمان برای اهالی مطبوعات نمایش داده شود تا آن ها بتوانند قضاوت درستی بر آنچه در یک سال سینمای ایران پیش آمده داشته باشند. سیاست گذاری های صورت گرفته در جشنواره فجر سال جاری طبیعتاً مورد علاقه و سلیقه بنده و سایر سینماگران نیست. نه اینکه الآن چون فیلمم در هیچ رشته ای نامزد نشده این را عنوان کنم، حتی اگر فیلمی هم نداشتم باز هم با صدای بلند اعلام می کردم که این روش و این تصمیم گیری از اساس اشتباه است.

کریم لک زاده کارگردان فیلم سینمایی «شیرجه بزرگ» که تنها اسماً در جشنواره فجر حضور دارد اما نمایش داده نمی شود با انتقاد شدید از سیاست های نادرست برگزار کنندگان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: رفتار دست اندرکاران جشنواره سی و نهم مصداق بارز فریبکاری است؛ آن ها در ابتدای امر اعلام کردند که امسال هر فیلمی تولید شده می تواند در جشنواره فجر حضور داشته باشد و هیچ هیأت انتخابی هم در جشنواره وجود ندارد و با این کار همه سینماگران را ترغیب کردند که آثارشان را در جشنواره ثبت نام کنند اما در عمل با اعطای قدرت بیش از حد به ۷ نفری که عنوان داور را با خود به یدک می کشیدند باعث شدند تا با تنگ نظری آن ها تنها ۱۶ فیلم کاندیدا شده و در جشنواره نمایش داده شوند. مسئولان جشنواره اگر عنوان می کنند فیلم های ما در جشنواره حضور دارد باید حداقل امکان نمایش آثارمان را برای اهالی رسانه و منتقدان سینما فراهم کنند تا آن ها نظر بدهند کارهای ما شایسته تر برای کاندیداتوری در رشته های مختلف بوده یا آثاری که هیأت داوران دست به گزینش آن ها زده اند! ما فیلم ساخته ایم که دیده شود نه اینکه بخواهیم آن را در کمدهای خانه مان نگه داری کنیم!

شهرام مسلخی کارگردان فیلم سینمایی «یقه سفیدها» که تنها اسماً در جشنواره فجر حضور دارد اما نمایش داده نمی شود با انتقاد شدید از سیاست های نادرست برگزار کنندگان سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: سیاست های غلط برگزارکنندگان جشنواره فجر امید بسیاری از فیلمسازان جوان را ناباورانه سوزاند و از بین برد؛ بسیاری از فیلم اولی ها به امید حضور و دیده شدن در جشنواره فیلم فجر اثرشان را تولید می کنند اما امسال رسماً بخش عمده ای از آن ها حذف شدند و امکان دیده شدن آثارشان از آن ها سلب شد که این رفتار بر ضد شعار جوانگرایی است! اتفاق ناراحت کننده ای که در جشنواره سی و نهم رخ داد باعث شد تا سرمایه گذاران به سینما بدبین شوند، فیلمسازان سرد شوند و همین مسأله باعث خواهد شد تا در سال آتی میزان تولیدات سینمای کشور به کمتر از نصف کاهش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین امید آقایی که در مقام کارگردان با فیلم سینمایی «ورود و خروج ممنوع» در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد اما اثرش نمایش داده نمی شود گفت: جشنواره فیلم فجر فرصتی برای شناختن نقاط قوت و ضعف فیلم ها است، فرصتی برای آموختن بیشتر است، فرصتی برای دیده شدن و یادگیری است و هر فیلمسازی دوست دارد اثرش در معرض نقد قرار بگیرد و امیدواریم دست اندرکاران جشنواره تدبیری برای نمایش تمامی فیلم های حاضر در جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان داشته باشند. بی تردید بنده هم مانند سایر فیلمسازان دوست دارم فیلمم توسط کسانی که کارشناس و صاحب نظر سینما هستند به خوبی دیده شده و مورد نقد و بررسی قرار بگیرد و از این رو بسیار خرسند می شوم اگر مسئولان برگزارکننده سی و نهمین جشنواره فیلم فجر این امکان را به وجود بیاورند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.