چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش اول

وقتی مستندها درخشان تر از فیلم های داستانی ظاهر شدند/ سینمای جهان در شوک پاندمی کرونا!

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش اول

سینماپرس: در سال ۲۰۲۰ و در ماه های نخست سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط اکران و تولید فیلم‌های سینمایی بسیار متفاوت‌تر از هر سال بود و حتی جشنواره معتبری چون کن که هر سال برخی از بهترین آثار سال از بین فیلم‌های منتخب این جشنواره انتخاب می‌شدند نیز برگزار نشد و در واقع علاقه‌مندان به هنر هفتم برای پیدا کردن فیلم‌های مورد علاقه خود نمی‌توانستند به راحتی به آثار منتخب جشنواره‌ها رجوع کنند.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۱ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ که تقریباً مصادف با سال ۱۳۹۹ بوده‌اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

***********************



۱- فیلم سینمایی مارتین ایدن (Martin eden) به کارگردانی پیترو مارچلو

فیلم سینمایی «مارتین ایدن» یک اثر ایتالیایی به کارگردانی پیترو مارچلو اثری اقتباسی از رمان جک لندن به همین نام است که در سال ۲۰۱۹ در برخی کشورها اکران شد و اکران گسترده‌ آن را می‌توان مربوط به سال ۲۰۲۰ دانست.

این فیلم سینمایی توانست با استقبال منتقدان سینما مواجه شود و می‌توان آن را یکی از بهترین آثار اقتباسی سال ۲۰۲۰ در سینمای جهان دانست. لوکا مارینلی بازیگر نقش اصلی این فیلم توانست برای بازی در «مارتین ایدن» جایزه بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فیلم ونیز از آن خود کند.

اوستون رینارت منتقد مطرح ترکیه‌ای در نقدی بر فیلم «مارتین ایدن» آن را اثری اصیل، جذاب و چالش‌برانگیز دانسته و تأکید کرده که از دیدن این فیلم سینمایی بسیار لذت برده است.

منتقدان سایت متاکریتیک به این فیلم سینمایی امتیاز ۷۴ از ۱۰۰، منتقدان راتن توماتوز به این فیلم امتیاز ۸۵ از ۱۰۰ و منتقدان لترباکسد امتیاز ۳.۷ از ۵ را به «مارتین ایدن» داده‌اند و کاربران IMDB هم به این فیلم امتیاز ۶.۸ از ۱۰ را داده‌اند.

خلاصه داستان فیلم «مارتین ایدن» : داستان فیلم درباره مرد دریانورد جوانی است که جز طبقه متوسط جامعه است. او در پی ملاقاتش با دختری از طبقه مرفعه تصمیم می‌گیرد شرایط مالی و زندگی خود را ارتقا دهد. در همین راستا با جدیت و علاقه شروع به آموختن می‌کند.

۲- مستند زمان (Time) به کارگردانی گرت بردلی

«زمان» یکی از بهترین آثار مستند سال ۲۰۲۰ است. مستند تحسین شده گرت بردلی حتی توانست در بین برترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ نشریه سایت اند ساوند رتبه دوم را کسب کند که قطعاً برای یک مستند سینمایی رتبه بسیار خوبی است. این فیلم حتی در بین ۱۰ فیلم برتر سال نشریه ایندی‌وایر قرار دارد.

«زمان» در ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ در جشنواره جشنواره فیلم ساندنس برای اولین بار نمایش داده شد و توانست در این جشنواره برنده جایزه کارگردانی مستند ایالات متحده شود.

گرت بردلی حتی توانست در انجمن مستند ida جایزه بهترین کارگردانی را برای فیلم «زمان» از آن خود کند.

منتقدان متاکریتیک به فیلم «زمان» امتیاز ۹۱ از ۱۰۰، منتقدان راتن توماتوز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ و سایت لترباکسد به این فیلم امتیاز ۳.۹ از ۵ را داده‌اند. همچنین کاربران IMDB به «زمان» امتیاز ۷.۲ از ۱۰ را داده‌اند که نشان از مخاطب‌پسند بودن این مستند سینمایی دارد.

فیلم به قصه‌ی سیبیل فاکس ریچاردسون، مادر شش فرزند، می‌پردازد که تلاش می‌کند تا حکم شصت سال زندان همسر خود را از بین ببرد. حکمی که همسرش سه سال و نیم از آن را سپری کرده است.

۳- مستند کالکتیو (Collective) به کارگردانی الکساندر نانائو

«کالکتیو» مستند تحسین‌شده دیگری است که الکساندر نانائو رومانیایی کارگردانی آن را بر عهده داشته و توانست در سال ۲۰۲۰ نظر منتقدان بسیاری را به خود جلب کند و یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار سال باشد.

«کالکتیو» توانست در جامعه ملی منتقدین آمریکا جایزه بهترین فیلم زبان خارجی سال را از آن خود کند. این فیلم همچنین در بین ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ نشریه «سایت اند ساوند» و ۱۰ فیلم برتر سال به انتخاب نشریه «تایم» قرار دارد. «کالکتیو» همچنین در بین ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ به انتخاب نشریه «ایندی وایر» نیز قرار دارد.

نشریه گاردین در نقدی بر فیلم «کالکتیو» نوشته است: دوربین نانائو مانند چشم‌های یک عقاب تیزبین همه چیز را دنبال می‌کند و به مرور ما را طی تحقیقاتی که شاهدش هستیم سیستم سلامت روان کشور رومانی را رسوا می‌کند.

منتقدان سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۹۵ از ۱۰۰، منتقدان سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ و نشریه لترباکسد نیز به این فیلم امتیاز ۴ از ۵ را داده‌اند. همچنین کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۸.۴ از ۱۰ را به این فیلم دادند.

فیلم داستان آتش‌سوزی ساختمانی در بخارست را روایت می‌کند که به دنبال عدم وجود درب‌های اضطراری کافی و عدم رسیدگی درست مسئولین باعث کشته شدن بیست و هفت نفر و زخمی شدن صد و هشتاد نفر دیگر می‌شود و به دنبال همین اتفاق سلسله شورش‌های مردم در شهر بخارست، پایتخت کشور رومانی، آغاز می‌شود.

۴- مستند بینی خونین، جیب‌های خالی (Bloody nose, empty pockets) به کارگردانی بیل راس و ترنر راس

سال ۲۰۲۰ را می‌توان سال پرباری برای سینمای مستند دانست. «بینی خونین، جیب‌های خالی» به کارگردانی بیل راس و ترنر راس یکی از بهترین آثار مستند سال بود که توانست نظر منتقدان و مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.

«بینی خونین، جیب‌های خالی» در بین برترین مستندهای سال به انتخاب نشریه ایندی وایر قرار دارد. راب کوهن منتقد ایندی وایر این فیلم را یک آزمایش فیلمسازی جسورانه می‌داند که در عین حال یک حقه سینمایی است.

الیسا ویلکینسون منتقد VOX در نقدی «بینی خونین، جیب‌های خالی» را یک اثر هنری عاطفی معرفی کرده است.

«بینی خونین، جیب‌های خالی» از منتقدان متاکریتیک امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ و از منتقدان راتن توماتوز امتیاز ۹۳ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. منتقدان لترباکسد ۳.۸ از ۵ را دریافت کرده است. همچنین کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۷.۳ از ۱۰ را داده‌اند.

۵- فیلم سینمایی اولین گاو (First cow) به کارگردانی کلی رایکارد

«اولین گاو» را می‌توان تحسین‌شده‌ترین فیلم سال ۲۰۲۰ در بین منتقدان دانست. فیلمی متفاوت از کلی رایکارد که شاید بتوان آن را تحسین‌شده‌ترین فیلم این کارگردان آمریکایی دانست.

پیتر برادشاو در نقدی به تحسین فیلم «اولین گاو» پرداخته و نوشته است: این فیلم داستانی فوق‌العاده جذاب  دارد و کاری انجام می‌دهد که این روزها تعداد کمی از فیلم‌ها انجام می‌دهند.

«اولین گاو»، جایزه بهترین فیلم را از حلقه منتقدان فیلم نیویورک در سال ۲۰۲۰ دریافت کرد.

استیفن ویتی منتقد اسکرین دیلی نیز در نقدی بر «اولین گاو» نوشته است: توجه فوق‌العاده فیلم به جزئیات را می‌توان از مواردی دانست که قطعا توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند و موجب رضایت آن‌ها از دیدن فیلم می‌شود. مخاطبانی که یک دهه آثار رایکارد را دنبال کرده‌اند از دیدن این فیلم بیشتر لذت می‌برند.
منتقدان سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ و منتقدان سایت راتن توماتوز این فیلم امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ را داده‌اند. همچنین منتقدان لترباکسد امتیاز ۳.۹ از ۵ را به «اولین گاو» داده‌اند. کاربران IMDB نیز به این فیلم امتیاز ۷.۱ از ۱۰ را داده‌اند.

«اولین گاو» روایتگر داستان آشپزی است که به غرب سفر کرده و به گروهی از تله‌گذاران پوست خز پیوسته است. او در میان آن‌ها فقط موفق می‌شود با یک مهاجر چینی ارتباط برقرار کند. مردان باید با هم همکاری کنند اما واقعیت این است که تجارت همه‌ی آن‌ها به مالک زمین ثروتمندی بستگی دارد که صاحب یک گاو شیرده است.

۶- فیلم سینمایی دستیار (The Assistant) به کارگردانی کیتی گرین

«دستیار» را می‌توان یکی از پدیده‌های سال ۲۰۲۰ دانست. فیلمی که شاید کم‌تر کسی در ابتدای سال فکر می‌کرد جزو برترین آثار سال باشد.

کیتی گرین توانست با فیلم سینمایی «دستیار» به یکی از استعدادهای نوظهور تبدیل شود.

اریک کوهن منتقد ایندی‌وایر «دستیار» را اثری با جاه‌طلبی‌های بزرگ و مهم دانسته و در بخشی از نقدش بر این فیلم نوشته است: «دستیار» یک بیانیه فرهنگی قابل توجه و مهم است که در شکلی سینمایی به نمایش گذاشته شده است.

پیتر تراورس منتقد رولینگ استون نیز با پیش‌بینی عدم موفقیت فیلم «دستیار» در گیشه در نقدی بر این فیلم سینمایی به جنبه‌های هنری و زاویه دید بسیار جذاب فیلم اشاره کرد که غیر قابل انکار بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

منتقدان سایت متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۷۹ از ۱۰۰ را داده‌اند و «دستیار» توانست از منتقدان راتن توماتوز امتیاز ۹۲ از ۱۰۰ را دریافت کند، این فیلم از منتقدان لترباکسد هم امتیاز ۳.۵ از ۵ گرفته است. همچنین کاربران IMDB به این فیلم امتیاز ۶.۳ از ۱۰ را داده‌اند.

خلاصه داستان فیلم سینمایی «دستیار» به شرح زیر است: یک زن جوان که به تازگی فارغ التحصیل شده وارد یک شرکت تولید فیلم می شود اما...

۷-فیلم سینمایی Lover's rock به کارگردانی استیو مک‌کوئین


«Lover's rock» جدیدترین فیلم استیو مک‌کوئین کارگردان برنده اسکار است که امسال توانست نظر مثبت اکثر منتقدان سینما را به خود جلب کند. این فیلم به انتخاب نشریه سایت اند ساوند به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. جدیدترین اثر استیو مک‌کوئین در بین فیلم‌های منتخب جشنواره فیلم کن نیز حضور داشت. همچنین این فیلم در بین آثار برگزیده سال به انتخاب نشریه تایم قرار دارد.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی بر «Lover's rock» با اشاره به اینکه این فیلم یکی از ۵ قسمت مجموعه «تبر کوچک» است، آن را اثری بهتر از سایر قسمت‌ها دانست که با استانداردهای سینمایی همخوانی بیشتری دارد.

«Lover's rock» از منتقدان متاکریتیک امتیاز ۹۵ از ۱۰۰ و از منتقدان راتن توماتوز توانست امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ را دریافت کند. همچنین این فیلم سینمایی از منتقدان لترباکسد امتیاز ۴ از ۵ را دریافت کرد. کاربران IMDB نیز به فیلم جدید استیو مک‌کوئین امتیاز ۷.۶ از ۱۰ را دادند.

فیلم درغرب لندن در حدود سال ۱۹۸۰، در یک میهمانی‌ خانگی اتفاق می‌افتد. این فیلم انرژی این شب و ایجاد روابطی محکم با پس زمینه خشونت را به تصویر می‌کشد. همچنین معنای یافتن آرامش و همبستگی در دنیای بزرگ و خشن را نشان می‌دهد.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.