چهارشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

درخشش اسپایک لی با ۲ فیلم در یک سال/ وقتی فیلمسازان گمنام غافلگیری‌ های سال ۲۰۲۰ شدند!

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش دوم

سینماپرس: در سال ۲۰۲۰ و در ماه های نخست سال ۲۰۲۱ به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط اکران و تولید فیلم‌های سینمایی بسیار متفاوت‌تر از هر سال بود و حتی جشنواره معتبری چون کن که هر سال برخی از بهترین آثار سال از بین فیلم‌های منتخب این جشنواره انتخاب می‌شدند نیز برگزار نشد و در واقع علاقه‌مندان به هنر هفتم برای پیدا کردن فیلم‌های مورد علاقه خود نمی‌توانستند به راحتی به آثار منتخب جشنواره‌ها رجوع کنند.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۱ فیلم برتر سال ۲۰۲۰ که تقریباً مصادف با سال ۱۳۹۹ بوده‌اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

گفتنی است در بخش اول این مطلب فیلم‌های «مارتین ایدن»، «زمان»، «کالکتیو»، «بینی خونین، جیب‌های خالی»، «اولین گاو»، «دستیار» و «Lover's rock» معرفی شده‌اند.

***********************


۸- پنج همخون (Da 5bloods)

«پنج همخون» به کارگردانی اسپایک لی از جمله آثاری است که در اوایل سال ۲۰۲۰ اکران شد و توانست نظر بسیاری از مخاطبان و منتقدان سینما را به خود جلب کند تا اسپایک لی که طی سال‌های اخیر همیشه فیلم‌هایش در لیست بهترین آثار سال بوده امسال نیز در این لیست حضور داشته باشد.

بازی بازیگران این فیلم از نکات مثبتی است که در نقدها به آن بسیار اشاره شده است. دلروی لیندو برای بازی در نقش یک کهنه‌سرباز جنگ ویتنام در انجمن منتقدان فیلم نیویورک توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را ببرد و جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل به چادویک بوزمن برای بازی در نقش یک سرباز رسید.

ریچارد روپر منتقد شیکاگو سان‌تایمز در نقدی به تحسین «پنج همخون» پرداخت و در حالیکه آهنگسازی، فیلمبرداری، فیلمنامه و کارگردانی لی را مستحق نامزدی دریافت جایزه می‌داند نوشت: «پنج‌ همخون» یکی از بهترین فیلم‌های امسال است.

دیوید سیمز منتقد آتلانتیک نیز به تحسین جدیدترین فیلم لی پرداخت و نوشت: هزینه تولید فیلم «پنج همخون» بسیار بالاست و می‌توان این فیلم را پرهزینه‌ترین اثر لی دانست. بسیار خوشحالیم که چنین فیلم قدرتمندی را با فشردن یک دکمه در سرویس نتفلیکس می‌توانیم ببینیم.

منتقدان متاکریتیک به «پنج همخون» امتیاز ۸۲ از ۱۰۰، منتقدان راتن توماتوز به این فیلم امتیاز ۹۲ از ۱۰۰، منتقدان لترباکسد به این فیلم امتیاز ۳.۶ از ۵ را دادند. کاربران IMDB به فیلم جدید لی امتیاز ۶.۵ از ۱۰ را دادند.

فیلم «پنج همخون» درباره‌ی چهار سرباز کهنه کار آمریکایی آفریقایی تبار است که به کشور ویتنام در جستجوی بقایای رهبر تیم خود و همچنین گنجی که در حین خدمت در آنجا دفن شده‌است به کشور خود بازمی‌گردند.

۹- دیک جانسون مرده است (Dick johnson is dead)

«دیک جانسون مرده است» یکی دیگر از مستندهای موفق سال گذشته است که به کارگردان کرستن جانسون ساخته شده است. به اعتقاد بسیاری از منتقدان «دیک جانسون مرده است» بهترین مستند سال ۲۰۲۰ است. این فیلم در جشنواره ساندنس اولین نمایش خود را تجربه کرد که توانست در این جشنواره در بخش داستان‌سرایی غیرداستانی برنده جایزه ویژه نوآوری هیات داوران شود.

جاستین چنگ منتقد لس‌آنجلس تایمز در نقدی که امتیاز کامل ۱۰۰ از ۱۰۰ را به این فیلم داده تعبیر جالی از آن دارد و می‌نویسد: این فیلم اثری خنده‌دار درباره مرگ است و همین باعث می‌شود که یک فیلم آزاردهنده درباره زندگی باشد.

تاد مک‌کارتی منتقد هالیوود ریپورتر نیز به این فیلم امتیاز کامل داده و در نقدی به همین نکته خنده‌دار بودن فیلم اشاره کرده و نوشته است: فیلم «دیک جانسون مرده است»، اثری منحصربه‌فرد است، جانسون‌ها هم بارها نشان می‌دهند که یک پدر و دختر خیلی خوش‌شانس هستند.

منتقدان متاکریتیک به این فیلم امتیاز ۸۹ از ۱۰۰ را داده‌اند و منتقدان راتن توماتوز به آن امتیاز کامل ۱۰۰ از ۱۰۰ را داده‌اند. «دیک جانسون مرده است» از سایت لترباکسد هم امتیاز ۳.۹ از ۵ را دریافت کرده و کاربران IMDB به آن امتیاز ۷.۵ از ۱۰ را داده‌اند.

مستندی در مورد یک روان شناس بالینی بازنشسته به نام دیک جانسون است که از بیماری زوال عقل رنج میبرد. دیک با پیروی از دستورالعمل‌های دختر فیلمساز خود، روش‌های مختلفی را به تصویر کشیده که ممکن است منجر به مرگ او شود، در واقع دختر به پدرش کمک می‌کند تا برای پایان زندگی آماده شود.

۱۰- شهرداری (City hall)

«شهرداری» اثر تحسین‌شده مستندساز مطرح و کارکشته سینما فردریک وایزمن است که از تحسین‌شده‌ترین آثار سال گذشته به حساب می‌آید. مستندی که از سوی نشریه کایه دو سینما به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

«شهرداری» کارهای مقام‌های رسمی شهر بوستن در ایالت ماساچوست را در حوزه‌هایی چون برابری نژادی، مسکن و تغییر اقلیم روایت می‌کند. این مستند نخستین بار در دنیا اواخر تابستان امسال در بخش خارج از مسابقه جشنواره ونیز به نمایش درآمد.

«شهرداری» از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۸۸ از ۱۰۰، از منتقدان سایت راتن توماتوز امتیاز ۱۰۰ از ۱۰۰ را دریافت کرد. همچنین منتقدان سایت لترباکسد امتیاز ۴ از ۵ را به این فیلم دادند. «شهرداری» در بین مخاطبان عام نیز اثری جالب توجه است چرا که کاربران IMDB نیز به این فیلم امتیاز نسبتاً خوب ۷.۴ از ۱۰ را داده‌اند.

در خلاصه موضوع مستند ۲۷۴ دقیقه‌ای «شهرداری» آمده است: «مدیریت شهری بسیاری از ابعاد زندگی ما را مدیریت می‌کند، در حالی که بیشتر ما یا از این خدمات آگاهی نداریم یا ارائه‌ی آن را بدیهی می‌دانیم. این فیلم تلاش‌های مدیریت شهری «بوستون» به مدیریت شهردار مارتین والش را نشان می‌دهد؛ این تلاش‌ها در جهت رسیدگی به وضعیت برابری نژادی، مسکن ارزان قیمت، اقدامات اقلیمی، رفع بی‌خانمانی و حمایت از سالمندان، مهاجرین و کهنه سربازان است...»

۱۱- هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه (Never, rarely sometimes always)

«هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه» به کارگردانی الیزا هیتمن یکی از آثاری بود که می‌توان آن را پدیده سال ۲۰۲۰ دانست چرا که کمتر کسی در ابتدای سال فکر می‌کرد فیلم هیتمن بتواند تا این حد نظر منتقدان را به خود جلب کند.

«هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه» برای اولین بار در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد که در این جشنواره توانست جایزه خرس نقره‌ای را از آن خود کند. این فیلم در جشنواره ساندس هم توانست جایزه هیئت داوران ویژه ایالات متحده را نیز دریافت کند.

اندرو بارکر منتقد ورایتی در نقدی بر فیلم «هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه» نوشته است: اثر الیزا هیتمن فیلمی است که در ابتدا رویایی با طبیعتی بی‌رحم است و آرام و خونسرد به تدریج با اضطراب همراه می‌شود. این فیلم یک گوهر ویرانگر بی‌صدا است.

«هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه» از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۱ از ۱۰۰، از منتقدان سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. این فیلم از سایت لترباکسد امتیاز ۳.۹ از ۵ را دریافت کرده است. کاربران IMDB به فیلم الیزا هیتمن امتیاز ۷.۴ از ۱۰ را داده‌اند.

خلاصه داستان فیلم «هرگز، به ندرت، گاهی، همیشه» به این شرح است: دو دختر نوجوان که پس از باردار شدن یکی از آن‌ها در شهر پنسیلوانیا به دلیل قوانین رضایت والدین برای سقط جنین مجبورند به نیویورک برای انجام این کار بروند. داستان روایتگر سفر جاده‌ای این دو و اتفاقاتی است که در شهر نیویورک برای آن‌ها می‌افتد.

۱۲- من به فکر پایان دادن به اوضاع هستم (I'm thinking of ending things)

چارلی کافمن فیلمنامه‌نویس محبوب و کارگردان گزیده‌کار سینما سال گذشته با اثر جدیدی به عنوان نویسنده و کارگردان نظرات بسیاری را به خود جلب کرد و توانست در اکثر لیست‌های منتشر شده درباره برترین آثار سال ۲۰۲۰ حضور داشته باشد.

«من به فکر پایان دادن به اوضاع هستم» به قدری اثر پیچیده و عجیبی است که حتی بسیاری از منتقدان مثل تیم رابی از تلگراف تأکید کرده‌اند بعد از دیدن این فیلم گیج خواهید شد.

پیتر برادشاو منتقد گاردین «من به فکر پایان دادن به اوضاع هستم» را بهترین اثر کافمن در بین آثار جدیدش می‌داند و در نقدی بر این فیلم نوشته است: ویژگی‌های مشترک زیادی در این فیلم با آثار قبلی او می‌توان یافت. علاقه کافمن به خلق دنیایی از تنهایی و غم در این فیلم نیز احساس می‌شود. شاید حدود یک ساعت از خود بپرسید که این فیلم چه زمانی آغاز می‌شود اما ناگهان متوجه می‌شوید که روی لبه صندلی نشسته‌اید.

جاستین چنگ منتقد لس‌آنجلس تایمز برای درک بهتر این فیلم توصیه می‌کند که به جزئیات بصری فیلم و به خصوص جزئیاتی مثل تغییر لباس‌ها به خوبی دقت شود.

«من به پایان دادن به اوضاع فکر می‌کنم» از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۸ از ۱۰۰ و از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۲ از ۱۰۰ را دریافت کرده است. سایت لترباکسد به این فیلم امتیاز ۳.۵ از ۵ را داده و کاربران IMDB نیز به فیلم جدید کافمن امتیاز ۶.۶ از ۱۰ را داده‌اند.

در خلاصه داستان فیلم جدید چارلی کافمن آمده است:

یک زن جوان (با بازی جسی باکلی) با اینکه دوباره درباره رابطه‌ی خودش فکر کرده است، اما علی رغم این فکرها، با نامزد جدید خود (با بازی جسی پلمونس) به مزرعه خانوادگی آنها سفر می‌کند تا در کنار خانواده او باشد. این زن جوان که در حین یک طوفان برفی در این مزرعه با مادر جیک (با بازی تونی کولت) و پدرش (با بازی دیوید تیولیس) گیر افتاده است، کم کم ماهیت همه چیزهایی را که درباره نامزد خود، خودش و همچنین دنیا می‌داند یا می‌فهمد، زیر سوال می‌برد.

  ۱۳-  Wolfwalkers

«Wolfwalkers» از معدود انیمیشن‌هایی است که سال ۲۰۲۰ توانست مورد توجه منتقدان قرار بگیرد. این انیمیشن که به کارگردان تام مور و روس استوارت ساخته شده است محصول مشترک کشورهایی چون ایرلند، انگلیس، آمریکا، فرانسه و لوکزامبورگ به حساب می‌آید.

«Wolfwalkers» در جشنواره‌های چندانی حضور نداشته اما به اعتقاد بسیاری از منتقدان بهترین انیمیشن سال ۲۰۲۰ است. این انیمیشن سومین قسمت از سه‌گانه‌ تام مور، کارگردان و طراح و انیماتور و هنرمند کتاب‌های کمیک است که داستان‌های فولکلور ایرلندی را در قالب انیمیشن روایت می‌کند. دو قسمت قبلی یعنی «صدای دریا» و «اسرار کلز» هر دو نامزد دریافت جایزه‌ی اسکار شدند.

کارلوس آگیلار منتقد پلی لیست در نقدی بر این فیلم که امتیاز کامل ۱۰۰ را به آن داده است و در حالیکه این انیمیشن را بهترین انیمیشن سال می‌داند تأکید دارد که «Wolfwalkers» اثری بسیار هیجان‌انگیز است که فلسفه آن نیز بسیار عمیق است.

کارن هان منتقد پولیگان در نقدی بر این انیمیشن آن را بهترین انیمیشن سال دانست و نوشت: «Wolfwalkers» از داستانی پر پیچ و تاب برخوردار است که تا پایان غیر قابل پیش‌بینی است. این انیمیشن قطعاً یکی از بهترین فیلم‌های سال و تا این لحظه بهترین انیمیشن سال ۲۰۲۰ است.

انیمیشن «Wolfwalkers» از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۷ از ۱۰۰ از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۹ از ۱۰۰ و از منتقدان سایت لترباکسد امتیاز ۴.۱ از ۵ را دریافت کرده است. این انیمیشن از کاربران سایت IMDB نیز امتیاز خوب ۸.۱ از ۱۰ را دریافت کرده است.

خلاصه داستان Wolfwalkers: رابین و پدرش شکارچیانی هستند که وظیفه دارند گرگ‌ها را از بین ببرند. رابین که یک شکارچی مبتدی و جوان است، همراه پدرش به ایرلند سفر می‌کند تا آخرین گروه گرگ‌ها را نابود کنند.

۱۴- آرمانشهر آمریکایی (American utopia)

اسپایک لی در سالی که گذشت با دو فیلم خوب توانست نظر مخاطبان و منتقدان سینما را در سراسر دنیا به خود جلب کند. فیلم سینمایی «آرمانشهر آمریکایی» هر چند که به اندازه «پنج همخون» دیده نشد اما قطعاً یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آید.

«آرمانشهر آمریکایی» با عنوان کامل «آرمانشهر آمریکایی دیوید بایرن» فیلم افتتاحیه جشنواره تورنتو بود.

«آرمانشهر آمریکایی» یکی از موفق ترین نمایش های موزیکال تئاتر برادوی در سال ۲۰۱۹ بود و تا فوریه سال ۲۰۲۰ تمام بلیت هایش فروخته شد. «اسپایک لی» حالا فیلم خود را بر اساس همین نمایش در سالن تئاتر «هادسن» و فیلم کنسرت آن خلق کرده است. این فیلم از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد و این شبکه اعلام کرده امتیاز پخش نسخه سینمایی «آرمانشهر آمریکایی» که نمایشی از دیوید بایرن در برادوی است را به دست آورده و آن را تا اواخر سال نمایش می‌دهد.

در این فیلم دیوید بایرن ترانه‌هایی را همراه ۱۱ موسیقی‌دان دیگر از سراسر جهان اجرا می‌کند.

یکی از روسای شبکه اچ‌بی‌او از «آرمانشهر آمریکایی» به عنوان تجربه‌ای منحصر به فرد یاد کرده و گفته است کارگردانی درخشان لی هم چیزهای زیادی به این اجرای پرقدرت بخشیده است.

«آرمانشهر آمریکایی» از منتقدان متاکریتیک ۹۳ از ۱۰۰، از منتقدان راتن توماتوز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ و از منتقدان لترباکسد امتیاز ۴.۳ از ۵ را دریافت کرده است. نکته جالب توجه امتیاز بالای فیلم جدید اسپایک لی از سایت IMDB است به طوری که کاربران این سایت امتیاز ۸.۳ از ۱۰ را به این فیلم داده‌اند.

ادامه دارد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.