شنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۹

بهارانه سینماگران همزمان با آغاز سال جدید؛

تبریک پیشکسوتان سینما به مردم ایران/ از آرزوی مهار ویروس منحوس کرونا تا رفع نگاه تبعیض آمیز به هنرمندان

پیردوست-قاسمی-صفوی-معصومی-معینی-ارجمند-رویگری-یکتا-الماسی-عبیسی-دریامج

سینماپرس: هنرمندان پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آستانه نوروز ۱۴۰۰ از آرزوهای خود گفته و به مردم ایران پیام تبریک فرستادند. برخی از پیشکسوتان همزمان با آغاز سال نو انتقادهای جدی نسبت به جشنواره فجر سی و نهم و همچنین نگاه تبعیض آمیز به هنرمندان داشتند.

به گزارش سینماپرس پیشکسوتان سرمایه های هنر کشور هستند و همواره باید در پاسداشت مقام و جایگاه آن ها تلاش کرد. همزمان با فرا رسیدن نوروز ۱۴۰۰، هنرمندان پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار ما پیام های تبریک و آرزوهای خود را به مردم ایران ابراز داشتند. امید است که سینمای ایران سال های سال شاهد حضور ارزشمند این هنرمندان فرهیخته باشد.

لازم به ذکر است اساتیدی همچون: سعید پیردوست، ثریا قاسمی، زهره صفوی، پروانه معصومی، گیتی معینی، داریوش ارجمند، رضا رویگری، اسدالله یکتا، جهانگیر الماسی، آفرین عبیسی و فریده دریامج در آستانه سال نو پیام تبریک خود را در اختیار خبرنگار سینماپرس گذاشتند که سینماپرس به ترتیب سن این بزرگواران پیام ها را منتشر کرده است؛ متأسفانه به رغم تلاش های مکرر خبرنگار سینماپرس برخی دیگر از هنرمندان پیشکسوت موفق به ارائه پیام نشدند.

****************

سعید پیردوست بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور در آغاز نوروز ۱۴۰۰ در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: سال نو را خدمت یکایک مردم دوست داشتنی و عزیز و نجیب و شریف ایران تبریک عرض می کنم.

وی ادامه داد: من اولا از لطف همه رسانه ها از جمله رسانه وزین «سینماپرس» قدردانی می کنم که به یاد هنرمندان و سینما هستند. همچنین آرزو می کنم که ان شاالله زودتر شر ویروس کرونا از دنیا کم شود و همه مردم و به ویژه هم میهنان مان در صحت و سلامت کامل باشند.

پیردوست متذکر شد: امیدوارم امسال سال خوبی برای همه ایرانیان و کسانی که عشق به ایران دارند باشد و مردم بتوانند عید خوبی داشته باشند و دلشان پرنشاط باشد.

گفتنی است؛ سعید پیردوست متولد سال ۱۳۱۹ در تهران است. وی در فیلم‌های متعدد مسعود کیمیایی و سریال‌های متعددی از مهران مدیری نقش آفرینی کرده‌ است.

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه این روزها دل خوشی برای تبریک باقی نمانده است به سینماپرس گفت: من امیدوارم همه مردم در هرجایی که هستند تن شان سلامت و از بلایا به دور باشند! من آرزویی جز این ندارم!

گفتنی است؛ ثریا قاسمی زاده سال ۱۳۱۹ است. او فرزند زنده یاد حمیده خیرآبادی بازیگر سینما و تلویزیون است. قاسمی با بازی در فیلم سینمایی «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی به سینمای ایران راه یافت و تاکنون در ده ها فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته است. او تا قبل از آغاز دهه هشتاد، در نقش مادران دلسوز و فداکار ظاهر می‌شد. دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر از افتخارات این بازیگر سینماست.

زهره صفوی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ با تأکید بر اینکه بزرگترین آرزوی من سلامتی ملت ایران و به خصوص جامعه هنری است به سینماپرس گفت: خدای بزرگ و منان را به آبروی امام حسین (ع) قسم می دهم که هرچه زودتر کرونا برود و همه سالم و سلامت و دل خوش بتوانند زندگی کنند. همچنین امیدوارم جیب همه مردم پر از پول باشد و کسی شرمنده خانواده و عزیزانش نشود. نوروز ۱۴۰۰ بر همه مردم ایران مبارک.

گفتنی است؛ زهره صفوی زاده ۱۶ فروردین سال ۱۳۲۱ در تهران است. او از سن ۵ سالگی در تئاتر تهران با نمایش عملیات ژانگوله به کارگردانی پدرش، بازیگری را آغاز کرد.   وی بازی در تئاتر را از سال ۱۳۲۶، بازی در تلویزیون را از سال ۱۳۳۶ و بازی در سینما را از سال ۱۳۳۸ با فیلم «صفرعلی» آغاز کرد. «معجزه خنده»، «پک باخته»، «سفر پرماجرا»، «من زمین را دوست دارم»، «دیگه چه خبر؟»، «بر بال فرشتگان» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند پیشکسوت است.

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به سینماپرس گفت: من سال نو را صمیمانه خدمت یکایک ملت شریف و نجیب ایران تبریک و تهنیت عرض می کنم و امیدوارم تن همه مردم سلامت و از بلا به دور باشند.

وی سپس با بیان اینکه امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال کنده شدن شر ویروس منحوس کرونا از سر یکایک مردم دنیا باشد اظهار داشت: در سال ۹۹ ما دردهای زیادی را بابت این ویروس متحمل شدیم اما شاید به این نتیجه رسیده باشیم که باید بیشتر قدر کنار یکدیگر بودن را بدانیم و امیدوارم قدردان این موهبت باشیم.

گفتنی است؛ پروانه معصومی متولد ۱۳۲۳ در تهران بازیگر سینما و تلویزیون است. او تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه ملی ایران تمام کرد. نخستین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم کوتاه «سفر» به عنوان بازیگر بازی کرد. «جهیزیه ای برای رباب»، «خارج از محدوده»، «گل های داوودی» و... از جمله آثار وی در سینما است.

گیتی معینی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون و گوینده قدیمی رادیو نیز همزمان با آغاز نوروز ۱۴۰۰ به سینماپرس گفت: من نوروز ۱۴۰۰ را به همه هم میهنان عزیزم صمیمانه شادباش عرض می کنم و امیدوارم سال ۱۴۰۰ برای ما و همه مردم دنیا سال عبور از کرونا باشد و با تولید و ورود انبوه واکسن بتوانیم از مرگ و میرهای بیشتر جلوگیری کنیم.

وی سپس با گلایه و انتقاد از تبعیض، بی عدالتی و ناداوری در سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: متأسفانه در سال ۱۳۹۹ بنده شخصا شاهد تلخکامی های بسیار بودم!؛ جشنواره بدی را پشت سر گذاشتیم. جشنواره ای پر از تبعیض و ناداوری. من که شخصا دلم از این جشنواره شکست. البته بزرگان بسیاری همیشه می گفتند که پشت این جشنواره زد و بند و ناداوری وجود داشته و دارد.

معینی ادامه داد: من برای خودم، برای هوتن شکیبا که دیدم چقدر زحمت کشید بسیار ناراحت شدم که حق مان در جشنواره خورده شد. همچنین در جشنواره شاهد بودم که با اهالی رسانه و خبرنگاران برخوردهای بدی صورت می گرفت که امیدوارم خداوند پاسخ آه این خبرنگاران را از دست اندرکاران جشنواره بگیرد!

این سینماگر خاطرنشان کرد: همچنین آرزو می کنم که دیگر ملت ایران هیچ غم و بلایی نبینند. امیدوارم همه جوانان به آنچه دوست دارند برسند و در پایان به سهم خودم بار دیگر از زحمات تمامی اهالی رسانه که در طول سال زحمت پوشش اخبار سینما و سینماگران را بر عهده دارند به ویژه خبرگزاری تخصصی «سینماپرس» تشکر و قدردانی می کنم.

گفتنی است؛ گیتی معینی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در ۲۹ دی ۱۳۲۳ در کرمانشاه متولد شد شد. به دلیل اینکه یکی از بستگان ایشان در رادیو کار می‌کرد به این حرفه علاقمند شد و به استودیوی ۸ رادیو رفت و زیر نظر استادانی چون اکبر مشکینی، عباس مصدق، شاهر نادری، خانوم دیهیم کار رادیو را یادگرفت. «ابلق»، «قسم»، «توفیق اجباری»، «دو زن»، «چند میگیری گریه کنی» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند هستند. همچنین وی تاکنون در سریال‌های متعددی که عموماً قالب طنز دارند به ایفای نقش پرداخته‌است.

داریوش ارجمند دیگر بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور نیز همزمان با نوروز ۱۴۰۰ به سینماپرس گفت: سال نو را به یکایک مردم شریف کشورمان تبریک و تهنیت عرض می کنم و فقط امیدوارم و آرزو می کنم که در این سال شاهد از بین رفتن همیشگی ویروس کرونا از سر مردم جهان باشیم.

گفتنی است؛ داریوش ارجمند سال ۱۳۲۳ در شهر مشهد به دنیا آمد. وی به همراه مهرداد تدین از مؤسسین سینمای آزاد مشهد در اواخر دهه ۱۳۴۰ است. ارجمند با بازی در «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی به سینما آمد و در آثار فیلمسازان بزرگ و شهیری همچون: داود میرباقری، مسعود کیمیایی، بهرام بیضایی و... ایفای نقش کرده است. بازی در نقش حشمت فردوس در سریال «پس از باران» شهرتی مضاعف برای این هنرمند پیشکسوت به وجود آورد.

رضا رویگری دیگر بازیگر پیشکسوت سینما نیز ضمن عرض تبریک سال نو به یکایک فارسی زبانان در سراسر دنیا به سینماپرس گفت: من امیدوارم نگاه تبعیض آمیز نسبت به هنر و هنرمند در سال ۱۴۰۰ برطرف شود و ما شاهد گسترش عدالت در عرصه فرهنگی و هنری کشور باشیم.

گفتنی است؛ رضا رویگری متولد ۱۳۲۵ در شمیران و بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر است. رویگری همچنین در خوانندگی نیز دستی بر آتش دارد و سرود انقلابی معروف «ایران ایران» را در ایام پیروزی انقلاب اسلامی اجرا کرده که جزو سرودهای ماندگار آن دوران است. «رفقای خوب»، «مسافر ری»، «شب بیست و نهم»، «اجاره نشین ها» و... از جمله آثار سینمایی این بازیگر است. وی همچنین در سریال های پربیننده ای مانند «مختارنامه» نیز ایفای نقش کرده است.

اسدالله یکتا نیز همزمان با آغاز نوروز ۱۴۰۰ به سینماپرس گفت: من نوروز را به همه هم میهنان نازنینم در هر کجای دنیا که هستند تبریک و شادباش می گویم. ملت ایران، خانم ها و آقایان و جوانان امیدوارم همیشه سالم و سربلند باشید.

وی ادامه داد: یک توصیه دوستانه در آغاز سال نو به همه جوانان دارم که به مادر و پدرشان احترام بگذارند و حرف گوش کن باشند. همچنین از همه مردم نازنین کشورم می خواهم که دست به دست دهیم تا ان شاالله کرونا را از بین ببریم.

گفتنی است؛ اسدالله یکتا سال ۱۳۲۶ در تهران به دنیا آمد. وی از بازیگران کوتاه قامت دنیای هنر است که از محبوبیت ویژه ای در میان مردم برخوردار است. این بازیگر پیشکسوت دنیای هنر در سالهای ابتدایی فعالیتش یکی از بازیگران پر کار بود اما رفته رفته کم کار شد و همین موضوع زندگی او را دگرگون کرد و بعد از یک ورشکستی زندگی در تهران رها کرد و چند سالی است که در ورامین سکونت دارد. «نارگیل»، «چهارراه استانبول»، «ورود زنده ها ممنوع»، «چند میگیری گریه کنی؟» و... از جمله آثار سینمایی این بازیگر پیشکسوت است.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در گفتگو با سینماپرس گفت: به نام و یاد رب دو عالم، محضر هم میهنان عزیزم و دوستداران ایران زمین و فارسی زبانان و علاقمندان به آب و خاک ایران اسلامی، نوروز باستانی را محضر این عزیزان تبریک کرده و از درگاه الهی تمنا می کنم همه آرزوهای مردم و هم وطنان مان در سال نو برآورده شود. آرزوهایی که حتماً سعادت و خوشبختی این دنیا و آخرت در آن لحاظ شده است.

گفتنی است؛ جهانگیر الماسی سال ۱۳۲۹ در تهران به دنیا آمد. «افسانه آه»، «دیگه چه خبر؟»، «عاشق فقیر»، «شبح کژدم»، «پشت پرده مه» و... از جمله آثار سینمایی این بازیگر است. وی همچنین فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» را کارگردانی کرده و علاوه بر این در بازی در سریال هایی نظیر «در چشم باد»، «ثارالله» و... را نیز در کارنامه اش دارد.

آفرین عبیسی دیگر بازیگر مطرح و پیشکسوت سینما و تلویزیون کشور همزمان با نوروز ۱۴۰۰ در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: من صلح، آزادی و امنیت را برای یکایک مردم در سراسر جهان آرزو می کنم و امیدوارم سال ۱۴۰۰ به همه مردم شریف کشورمان مبارک باشد.

گفتنی است؛ آفرین عبیسی سال ۱۳۳۰ در لاهیجان به دنیا آمد؛ «تنهایی لیلا»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «عصر روز دهم»، «تقاطع»، «بید مجنون»، «رستگاری در هشت و بسیت دقیقه»، «مهمان مامان»، «ملاقات با طوطی» و... از جمله آثار این هنرمند است.

فریده دریامج نیز همزمان با آغاز سال نو به سینماپرس گفت: امیدوارم سال نو سال زیبایی ها و محبت ها و مهربانی و سالی به دور از کرونا باشد. ان شاالله همه در کناز عزیزان شان خوش باشند. 

وی ادامه داد: آرزویی که در سال نو دارم دارم این است که امیدوارم همه با هم مهربان باشند و به هم عشق بورزند، دست هم را بگیرند، با حیوانات و طبیعیت مهربان باشند. ما باید بدانیم به طبیعت بدهکار هستیم و گرفتاری های امروزمان از نفرین طبیعت است و امیدوارم بعد از این آگاه شویم و اجازه ندهیم به طبیعت ظلم شود. امیدوارم در سال نو زباله نریزیم و گل ها را لگد و درختان قطع نکنیم. ما باید این میراث را به آیندگان بدهیم. باید با حیوانات مهربان باشیم. من از همه مردم تقاضا دارم غذای مانده تان را به حیوانات بدهید. شک نکنید که بازده این کار نصیب خودتان می شود.

گفتنی است؛ فریده دریامج سال ۱۳۳۵ در شهر رشت به دنیا آمد. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۴۶ از تئاتر مدرسه شروع کرد و بعد از اخذ دیپلم و لیسانس بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای دراماتیک به فعالیت مشغول شد. «ناهید»، «خاله سوسکه»، «خاطره»، «گیلانه»، «ترانزیت» و... از جمله آثار سینمایی این هنرمند است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.