چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹

سید مسعود شجاعی طباطبایی خبر داد:

پخش اختتامیه مسابقه «فلسطین تنها نیست» از شبکه افق سیما

فلسطین

سینماپرس: سید مسعود شجاعی طباطبایی از پخش زنده مراسم اختتامیه مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» از شبکه افق با حضور برگزیده ترکیه‌ای در روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه خبر داد.

به گزارش سینماپرس، سیدمسعود شجاعی طباطبایی هنرمند کاریکاتوریست، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر نمایشگاه مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» با ارائه گزارشی از آثار، درباره این نمایشگاه به مهر گفت: فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» مهرماه ۹۹ منتشر و یک بار هم به دلیل استقبال زیاد مهلت ارسال آثار تا پایان آذرماه همان سال تمدید شد. این مسابقه بین‌المللی در ۲ بخش «کارتون و پوستر» و «کاریکاتور» برگزار شد که در بخش کارتون و پوستر موضوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی مدنظر بود و موضوع بخش کاریکاتور این مسابقه نیز اختصاص به «سازشکاران» داشت.

وی با اشاره به اینکه ۶۹۰ هنرمند از ۶۶ کشور جهان در این مسابقه شرکت کردند، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ اثر از ۶۹۰ هنرمند جهانی در مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» شرکت کردند که نمایشگاه گزیده‌ای از این آثار در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری برپاست. بیشترین آثار از کشور ترکیه با ۶۲ اثر و سپس اندونزی و چین هر کدام با ۴۲ اثر ارسال شد. در بخش کارتون ۷۹۸ اثر، پوستر ۳۰۲ اثر و در بخش کاریکاتور ۲۰۴ اثر به مرحله اول راه پیدا کردند که همه این آثار به صورت آنلاین در سایت ایران کارتون به نمایش درآمدند و بازدید بالایی داشتند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به شرکت‌کنندگان ایرانی در این مسابقه، تاکید کرد: ۲۳۷ هنرمند ایرانی در بخش‌های مختلف این مسابقه بین‌المللی شرکت کردند که بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد هنرمندان کشورمان حساسیت‌شان نسبت به بحث مقاومت در عرصه بین‌الملل زیاد است.

وی درباره داوری آثار بیان کرد: برای داوری این تعداد آثار که در مقیاس بین‌المللی نیز بودند، دو گروه داخلی و خارجی در بخش داوری شرکت داشتند که داوران داخلی به صورت حضوری و داوران خارجی به صورت آنلاین آثار را مورد بررسی قرار دادند ... داوران بخش داخلی شامل محمد خزایی، مسعود ضیایی زردخشویی، عباس ناصری، سعید صادقی و من بودیم. داوران خارجی نیز خانم‌ها کریستینا برنازانی از ایتالیا و ایزابلا کوالسکا ویسزورک از لهستان و آقایان روسم از مالزی و لوئیس کارلوس فرناندز از برزیل داوران خارجی این مسابقه بودند.

دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» در پاسخ به خبرنگار مهر درباره چگونگی همراهی کشورهای دیگر اسلامی در تقویت این جریان تأثیرگذار، گفت: خوشبختانه این اتفاق افتاده و ۸ کشور این آثار را به شکل فیزیکی و حضوری به نمایش خواهند گذاشت. کشورهای عربی مثل لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، اندونزی، مالزی و ترکیه نمایشگاه‌هایی با محوریت این آثار برگزار خواهند کرد. ما با رایزنی‌های فرهنگی و برخی مراکز تخصصی کارتون و کاریکاتور صحبت کردیم و فایل‌ها برای آنها ارسال شده است تا انشاالله برای روز قدس از آنها بهره بگیرند.

وی بیان کرد: انتخاب نمادین روز قدس به عنوان پایان این نمایشگاه، انتخاب مناسبی بود چراکه این آثار هم در ایران و هم در کشورهای اسلامی دیده خواهند شد.

شجاعی طباطبایی اظهار کرد: برای بهتر دیده شدن آثار این نمایشگاه جهانی، سازمان زیباسازی تهران در روز قدس از این آثار در فضای تبلیغاتی شهری بهره خواهد گرفت. همچنین وله‌ها و تیزرهای این رویداد پخش خواهند شد.

وی درباره مراسم پایانی این رویداد و معرفی برگزیدگان گفت: مراسم اختتامیه مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» روز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه به صورت مستقیم از شبکه افق سیما پخش می‌شود. به دلیل شرایط ناشی از کرونا، تنها یکی از برگزیدگان که از کشور ترکیه است، در این مراسم حضور فیزیکی خواهد داشت. در این مراسم همچنین پیام‌های برگزیدگان خارجی و برخی داوران خارجی را نیز پخش خواهیم کرد. دو فیلم مستند مرتبط با این موضوع نیز تهیه شده که در همین ایام روی آنتن خواهند رفت.

مدیرکل هنرهای تجسمی حوزه هنری در پایان بیان کرد: غیر از پخش زنده مراسم اختتامیه از شبکه افق، این مراسم به صورت آنلاین از شبکه‌های مجازی نیز پخش خواهد شد.

نمایشگاه آثار منتخب مسابقه بین‌المللی پوستر کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» که از ۲۳ فروردین ماه و همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در گالری ابوالفضل عالی و گالری خانه حوزه هنری به نمایش گذاشته شده است، تا ۱۷ اردیبهشت و همزمان با روز جهانی قدس پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.