وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: عملاً در این سالها برخی صاحبان پولهای آلوده وارد سینما شدند و با تقسیم پولها بین چند ستاره و چند کارچرخان، بازار سینما، مجموعههای نمایشی خانگی و سکّوهای مجازی نمایش فیلم، عملا از اراده مدیریتی و نظارتی دولت خارج شد و آن چه روز بهروز رنگِ بیشتر گرفت، فربهی هرچهبیشتر مافیای پخش و تولید بود.
شهرازد ادامه داد: در واقع در این دوران، نقش تفکر و صاحبان تفکر و سینماگران مستقل و متعهد، پیوسته کمتر و نقش پولشویان و ستارهها و بازیگران اقتصادی پشت پرده از همیشه پررنگتر شد.
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه یکی از راههای موثر برای به تعادل رساندن بازار پخش، میتوانست همین بسترها و سکوهای مجازی پخش فیلم و مهم تر از آن پدیده «اکران برخط» باشد اظهار داشت: از این فرصت هم به درستی استفاده نشد و فرنشینان فرهنگی به نفع نگاه سنتی و انحصارگرای صاحبان سینما و مافیای پخش، از مدیریت درست اکران برخط چشم پوشید. قابلیتی که در جهان از آن به درستی و با پاسداری از امنیت اثر، بهره میگیرند.
وی متذکر شد: نکته دیگر این است که مدیریت سینمای کشور به یک هوای تنفس تازه نیاز دارد. پیوسته مسئولیتها در بین عدهای مشخص دست به دست شده. مدیران از عرصه مطبوعات به سینما و از وادی کتاب به موسیقی و از هرجا به مراکز بیربط دیگر گسیل میشوند. این نگاه در اداره امور فرهنگی و سینمایی کشور، تخصصی نیست. در عرصه فرهنگ، به مدیران مستقل نیاز داریم که در اداره امور، به سیاستبازی و جناحبازی اولویتی ندهند.
شهرازد خاطرنشان کرد: در این عرصه به نگاه تازه و جسور نیاز است. باید در ساختارهای اداری صدور مجوز، تغییرات اساسی صورت بگیرد و نظام نظارتی بنا بر اقتضائات امروز، محتاج بازنگری و روزآمدی است. یعنی شیوه قدیمی نظارت و ارزشیابی آثار دیگر در دنیای غیرمتمرکز امروز، کار نمیکند و فقط بین نهاد فرهنگی، دولتی یا حکومتی با هنرمند و جامعه شکاف های عمیقتر میاندازد.
وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنابراین، جسارت در مدیریت، استقلال عملکرد و سیاستزدایی از تصمیمسازیها، نگاه غیرامنیتی به هنرمندان، نظارت روزامد به ویژه در زمینههای زبانی و گفتار به کار رفته در آثار سینمایی، گسترش اکران برخط فیلمهای روز سینمایی، فسادزدایی از سکوها و پلتفرمهای اشتراکفروش و اهتمام برای پاک کردن فضای سینما از پولشویی و مافیابازی در کنار تلاش برای فعالیتهای غیردولتی در بازار جهانی فیلم میتواند از جمله اولویتها و بایستگیهای سازمان سینمایی در مسیر تحول باشد.
ارسال نظر